הבנות הרגיעה נכפו על הרש"פ

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נכנע בעל כורחו ללחצים והסכים להבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס אך ברש"פ מודאגים מהשלכותיהן.

מצרים יוזמת סבב חדש של שיחות בקהיר להסכמה על רגיעה של שנתיים ימים והשגת פיוס פלסטיני.

תמונת הבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס מתבהרת אט אט ונראה כי ההבנות האלה, שהביאו לרגיעה מסויימת באירועים האלימים בגבול הרצועה, נכפו על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

עיתון "אלחיאת" דיווח ב-9 בנובמבר מפי גורמים באש"פ כי מחמוד עבאס הסכים להסכם הרגיעה ברצועה בתנאי שהוא יהיה במסגרת הסכם הפסקת האש משנת 2014, בתום מבצע "צוק איתן" שנחתם בין ישראל והרש"פ, ובתנאי שהסכם הרגיעה החדש לא יוביל להסכם מדיני( בין חמאס לישראל).

מחמוד עבאס נאלץ להתקפל מדרישתו כי קודם להסכם הרגיעה יושג הסכם פיוס בין פת"ח לחמאס וכי הוא זה שיוביל את המשא ומתן עם ישראל על הסכם הרגיעה החדש, לאחר שהופעלו עליו לחצים מישראל, האיחוד האירופי ומצרים.

ההתקפלות הסופית של יו"ר הרש"פ הייתה בפגישה עם נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי בשארם א-שיח' בשבוע שעבר שבה נאלץ מחמוד עבאס לדחות את תוכניותיו להטיל סנקציות חדשות על רצועת עזה ונשיא מצרים חילץ ממנו בכוח הבטחה כי לא יחבל  במאמצי הרגיעה בין ישראל לחמאס, בתמורה הבטיח א-סיסי להאיץ את מאמציה של מצרים לפיוס בין פת"ח לחמאס.

משלחת של בכירי חמאס תזומן לדיונים בקהיר השבוע על נושא הפיוס הפנים פלסטיני ועיתון "אלקודס אלערבי" דיווח ב-9 בנובמבר כי מצרים מגבשת "מפת דרכים" לישום ההבנות שהושגו בעבר בין פת"ח לחמאס.

גורמים מצרים מסרו לעיתון "אלערבי אלג'דיד" ב-10 בנובמבר כי הסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס הינו לשנתיים ימים,לדבריהם משלחת של חמאס מהרצועה ומחו"ל תגיע למצרים בתוך 10 ימים להמשך הדיונים כולל על הפיוס הפנים פלסטיני.

לטענתם נשיא מצרים קיבל את הסכמת מחמוד עבאס להסכם  והבטיח לו כי הרש"פ תקבל שליטה של 100 אחוזים על הרצועה, תפקח על המעבר המשותפים של ישראל ומצרים וכי ארגון חמאס ימסור את כל נשקו לרש"פ.

אחמד מג'דלאני, חבר הועד הפועל של אש"פ אמר לעיתן "אלחיאת" כי ההנהגה הפלסטינית מודאגת מהתוצאות המדיניות העקיפות של ההסכם בין ישראל לחמאס אך הסכמתו של מחמוד עבאס למתווה הרגיעה באה כדי להקל על המצוקה ההומניטארית ברצועת עזה וכדי למנוע את מותם של צעירים פלסטינים בהפגנות בכל יום שישי.

המצרים שכנעו את מחמוד עבאס כי מטרת ההסכם היא "לחסוך בדם" ולשחרר את הלחץ ההומניטארי הקשה ברצועה.

הסכם נפרד בין ישראל-חמאס-קטאר

עפ"י גורמים באש"פ במקביל הושג הסכם נפרד בין ישראל לחמאס ולקטאר בדבר תשלום המשכורות לפקידי חמאס ברצועה.

לטענת הגורמים האלה, הרש"פ, מצרים והאיחוד האירופי התנגדו לכך שקטאר תשלם את משכורות פקידי החמאס מכיוון שמדובר במימון של הארגון שיביא לחיזוק שלטונו ברצועה ויחליש את סיכויי הפיוס.

המצרים מכחישים כי התנגדו לכך למרות שהיחסים הדיפלומטיים בינם לבין קטאר מנותקים והם מחרימים את קטאר יותר משנה בגלל תמיכתה ב"אחים המוסלמים" ובארגוני הטרור הפועלים נגד  שלטונו של א-סיסי.

השגריר הקטארי מוחמד אלעמאדי חשף בסוף השבוע את מהות ההבנות בין ישראל לקטאר שלהן הסכים ארגון חמאס.

קטאר תממן במשך 6 חודשים את משכורות פקידי חמאס ברצועה, סכום ה-15 מיליון דולר במזומן שישראל אישרה לו להכניס לרצועת עזה היה רק התשלום הראשון מתוך סכום של 90 מיליון דולר.

סכום של 10 מיליון דולר תעביר קטאר למימון הדלק לרצועת עזה.

עוד גילה השגריר אלעמאדי כי קטאר הגיעה להסכמה עם ישראל על פתרון בעיית אספקת החשמל לרצועה באמצעות קו החשמל 161 מישראל לרצועה ועל הקמת נתיב ימי מרצועת עזה לקפריסין לצורך העברת סחורות.

אלעמאדי נועד גם עם נציגי הפלגים ברצועה והודיע להם כי ארצו תמשיך במו"מ עם ישראל כדי להביא להרחבת מרחב הדיג, הקמת אזורי תעשייה, הגברת אספקת החשמל והקמת נמל ימי.

עיתון אל-אח'באר הלבנוני המקורב לחזבאללה דיווח ב-10 בנובמבר כי קטאר וישראל סיכמו על תחילת ההכנות להקמת נתיב ימי בין עזה וקפריסין בהשגחה בינלאומית ובפיקוח ביטחוני ישראלי, עוד דווח כי ישראל דרשה שליטה מעשית על הנתיב אשר עדיין לא ברור אופיו וצורתו,במקביל ארגון חמאס הסכים לפיקוח בדומה לשיטה שהייתה נהוגה במעבר רפיח בשנת 2005.

השגריר מוחמד אלעמאדי הגיע ביום שישי לאזור ההפגנות על הגבול אך שיירת המכוניות שבה נסע נרגמה באבנים והמפגינים קראו לו :"הסתלק מכאן יא סוכן" (של ארה"ב וישראל), אנשי הביטחון של חמאס עצרו כמה ממידי האבים ותנועת חמאס פרסמה הודעה המשבחת את הסיוע של קטאר לרצועת עזה.

ההשלכות

הרש"פ נאלצה "לבלוע את הצפרדע" של הבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס, אין ספק שההבנות האלה והזרמת הכסף הקטארי מחזקות את שלטון חמאס ברצועת עזה בחודשים הקרובים ופוגעות באפשרות להשיג פיוס פלסטיני.

ארגון  חמאס מקבל עכשיו מימון ישיר מקטאר בהסכמת ישראל ובנוסף הוא מקבל סכום חודשי קבוע של 96 מיליון דולר מהרש"פ עבור השירותים הממשלתיים בתחומי החינוך, הבריאות והרווחה.

במצב שנוצר הוא מרגיש "על הגובה" והוא מגיע לשיחות הפיוס שיוזמת מצרים מתוך עמדת כוח ולא עמדת חולשה, מדוע שיסכים לחזרת הרש"פ לשלוט על רצועת עזה?

גם שאלת הכסף הקטארי איננה ברורה, מי פיקח על חלוקת הכספים ועל כך שחלק מהכסף שחולק לפקידים של חמאס בסוף השבוע לא יגיע לידי הזרוע הצבאית של חמאס? הסכום שנכנס לרצועה בסך 15 מיליון דולר במזומן הומר לשקלים לצורך התשלום לפקידים- מי המיר את הסכום הזה?

גורמים ברצועה טוענים כי הייתה "רשימה שחורה" של ישראל שארגון חמאס הסכים לה מראש וכי רק הפקידים האזרחיים של חמאס קיבלו את המשכורות ללא פעילי הזרוע הצבאית של חמאס.

מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינואר שהגיע בסוף השבוע לאזור ההפגנות התפאר כי אין הסכם או הבנות בין ישראל לחמאס וכי ארגון חמאס מדבר רק עם מצרים,קטאר והאו"ם וכי הוא לא שילם שום מחיר מדיני עבור ההבנות.

ברש"פ מודאגים מאוד כי הבנות הרגיעה מקדמות את האפשרות לניתוקה של רצועת עזה מהגדה והקמת מדינה פלסטינית עצמאית ברצועה במסגרת "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ בעוד בגדה המערבית תוקם רק אוטונומיה.

אחמד מג'דלאני חבר הועד הפועל של אש"פ אמר כי העברת הכסף הקטארי לרצועה "נעשתה בשיטה של מבריחים ומאפיה" וכי מחמוד עבאס לא הסכים לכך.

סוכנות הידיעות הרשמית של הרש"פ "וופא"  פירסמה ב-9 בנובמבר הודעה חריפה על הבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס.

בהודעה נאמר:" ארגון חמאס מכר את הדם הפלסטיני  תמורת 15 מיליון דולר, חמאס מכר 220 הרוגים ובהם 43 ילדים וכ-25 אלף פצועים עבור דולרים אמריקנים שהוכנסו באישור ממשלת הימין בישראל לרצועת עזה דרך מעבר ישראלי-חמאס מוכן לברית עם השטן רק כדי לשמור על הכיסא".

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי