החמאס ומשוחררי "עסקת שליט"

הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה המופנית לאחד ממפקדיה בכלא הישראלי שנעצר מחדש אחרי "עסקת שליט" כי היא תכופף את ישראל והוא ייצא לחופשי.

בחמאס אומרים כי עקב חידוש המגעים על הסכם הרגיעה, ישראל תצטרך לקבל את התנאי המוקדם שהציבה לשחרר את כל משוחררי "עסקת שליט" שנעצרו מחדש.

אתר האינטרנט "אלח'ליג און ליין" דיווח ב-17 בנובמבר מפי מקורות מצרים על התקדמות משמעותית ומפתיעה בין ישראל לחמאס לעסקה לחילופי שבויים בתיווך גרמני במסגרתה נתנה ישראל הסכמה ראשונית להיענות לתנאי העיקרי שהציב חמאס ולשחרר את כל אסירי עסקת  שליט שנעצרו מחדש בגדה.

בכירים בישראל ובחמאס הכחישו את הדיווח הזה.

התנאי המוקדם הזה של חמאס הוא שמעכב, מזה זמן רב, פתיחה במשא ומתן חדש על עסקת חילופי שבויים שבמסגרתה יוחזרו לישראל 4 השבויים והנעדרים המוחזקים בידי חמאס, גורמים בחמאס טוענים שישראל מוכנה לדון בגורל אסירי "עסקת שליט" במסגרת המשא ומתן ולשחררם במסגרת העסקה הכוללת, אם תושג, ולא כתנאי מוקדם.

אולם, משהו בכל זאת מתרחש מתחת לפני השטח בכל הקשור למחבלים שהשתחררו ב"עסקת שליט" ושנעצרו מחדש לאחר שחזרו לפעילות טרור.

המסר של הזרוע הצבאית

"אבו עוביידה", דובר הזרוע הצבאית של חמאס, פרסם ב-20 בנובמבר הודעה המופנית לאסיר הביטחוני נאיל ברגותי שמרצה בכלא הישראלי עונש של 39 שנות מאסר.

בהודעה נאמר: "כמו ששברנו את התנאי ב"עסקת שליט" נשבור את אפו של הכובש ואתה תחבק פעם נוספת את החופש בעזרת אללה".

נאיל ברגותי הינו האסיר הביטחוני הותיק ביותר בכותלי הכלא הישראלי,הוא תושב הכפר כובר ליד רמאללה ונעצר בשנת 1978 לאחר שרצח קצין ישראלי, הוא נדון למאסר עולם פלוס 18 שנים.

ברגותי נעצר כפעיל פת"ח אך במהלך מאסרו הוא עבר לארגון חמאס והפך לאחד ממנהיגיו בכלא.

ברגותי הפך לסמל של חמאס בבתי הכלא בישראל ולדוגמא ל"עוול" שלטענת חמאס נגרם למשוחררי "עסקת שליט". 

הוא ריצה עונש מאסר של 33 שנים ושוחרר ב-2011 במסגרת "עסקת שליט"

בחודש אוגוסט 2014 הוא נעצר שוב ע"י גורמי הביטחון,עפ"י מקורות ביטחוניים הייתה לו מעורבות באירוע תכנון חטיפת ורצח 3 הנערים הישראלים בגוש עציון, בית המשפט הצבאי בעופר הורה לעוצרו  כדי להשלים את יתרת תקופת מאסרו הראשוני.

גורמים בחמאס טוענים כי הוא נעצר מחדש מכיוון שהשב"כ הישראלי רצה להתנקם בו ובבני משפחתו.

בארגון חמאס אומרים כי המסר שהעבירה הזרוע הצבאית של חמאס לנאיל ברגותי איננו מקרי, ההערכה בחמאס היא שעקב התחדשות שיחות הרגיעה בתיווך מצרי יתחילו גם דיונים, בתיווך מצרי וגרמני, בנושא עסקת חילופי השבויים מכיוון שישראל דורשת זאת כתנאי להסכם הרגיעה.

גורמים בחמאס אומרים כי שחרורם של אסירי "עסקת שליט" הינו רק שאלה של זמן.

ארגון החמאס איננו מוכן לוותר על התנאי המוקדם שהציב והוא בטוח שישראל תתקפל בסופו של דבר מכיוון שהיא מעוניינת בהשגת הסכם רגיעה ארוך טווח.

חזרה לדרך הטרור

מאז "עסקת שליט" ב-2011 עצרה ישראל כמה עשרות מהמחבלים ששוחררו בעסקה בנימוק שחזרו לפעילות טרור.

לדוגמא, בסוף חודש מרץ 2012 גזר בית משפט צבאי עונש של 44 חודשי מאסר בפועל על דאוד חילו שחזר לסחור בנשק חודש לאחר שחרורו ב"עסקת שליט".

עפ"י הודעה של השב"כ הישראלי,משוחרר אחר מ"עסקת שליט" שגורש לרצועת עזה, עומר אבו סנינה שמו, עסק בניסיונות לגייס פעילים בגדה לצורך ביצוע פיגוע חטיפה לטובת פיגוע מיקוח על שחרור אסירים בטחוניים.

מחבלים ששוחררו ב"עסקת שליט" וגורשו לרצועת עזה, במסגרת ההסכמות עם חמאס, השתלבו ב"מטה הגדה" שפועל מרצועת עזה ומשם הם מנסים לגייס תושבים בגדה ולהקים "חוליות רדומות" כדי שיבצעו פיגועים משטחי יהודה ושומרון.

מחבלים אחרים ששוחררו בעסקה והגיעו לטורקיה התמקמו במשרד של הזרוע הצבאית של החמאס באיסטנבול שעליו אחראי צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית וראש הזרוע הצבאית בגדה.

מהמשרד הזה מופעלים פיגועי טרור וגיוס פעילים בשטחי הגדה.

גורמים ביטחוניים טוענים כי עד היום נרצחו 8 ישראלים בעקבות פעילות טרור של משוחררי "עסקת שליט", מאידך גיסא בחמאס טוענים כי לא כל המשוחררים ב"עסקת שליט" הפרו את תנאי השחרור שבהם הם התחייבו שלא לחזור לפעילות טרור וכי רבים מהם נעצרו מחדש מכיוון שהדרג הביטחוני בישראל ניסה לכפר בכך על העובדה שהוא נאלץ לשחרר מספר כזה גדול של אסירים ביטחוניים של חמאס.

נראה כי ישראל מתקרבת לצומת של הכרעה ככל שיתקדמו שיחות הרגיעה בתיווך מצרי, התנאי הישראלי להסכם רגיעה ארוך טווח הינו שחרור 4 השבויים והנעדרים המוחזקים ע"י חמאס ברצועת עזה, הקבינט הביטחוני יצטרך להכריע האם הוא מוכן להשיג פריצת דרך בנושא הזה בתמורה להיענות לתנאי המוקדם של חמאס.

אי אפשר לברוח מההכרעה נוכח העובדה שרבים מחברי הקבינט הביטחוני אינם מוכנים להסכם רגיעה עם חמאס ללא החזרת 4 השבויים והנעדרים, הם יצטרכו לקבל את ההחלטה בקרוב.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי