האם מוחמד דחלאן מעורב ברצח חאשוקג'י?

טורקיה מאשימה את בכיר פת"ח מוחמד דחלאן במעורבות ברצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י.

בעבר האשימה טורקיה את דחלאן במעורבות בניסיון ההפיכה הכושל ב-2016 ובניסיונות לזעזע את המטבע הטורקי, הרקע להאשמות הינו קשריו של דחלאן לשליט אבו דאבי ומאבקו ב"אחים המוסלמים".

בכיר פת"ח מוחמד דחלאן, אחד המועמדים לתפקיד יו"ר הרש"פ, משמש כבר כמה שנים כיועצו של מוחמד בן זאיד, שליט אבו דאבי, ומזוהה במזרח התיכון כאחד האוייבים הגדולים של תנועת "האחים המוסלמים".

דחלאן, שנתמך גם ע"י מצרים וסעודיה, קנה לו אויבים רבים בטורקיה ובקטאר המרכיבות את הציר התומך בתנועת "האחים המוסלמים" והמעניקות מקלט מדיני לראשי תנועת "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים לאחר שהנשיא א-סיסי עלה לשלטון ולהנהגת חמאס שהינה תנועת בת של "האחים המוסלמים".

העיתון הטורקי "יני שפק" פירסם ב-18 בנובמבר דיווח  כי צוות של 4 אנשים הקשור למוחמד דחלאן הגיע מלבנון לקונסוליה הסעודית באסטנבול, ביום שבו נרצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י וכי יש בידי המודיעין הטורקי צילומים של הצוות אשר שהה בטורקיה 3 ימים.

בדיווח נטען כי משימת הצוות הייתה להעלים ראיות לרצח חאשוקג'י וכי שליט אבו דאבי מימן את המבצע.

גם  יאסין אקטאי, יועצו של הנשיא ארדואן תדרך את אמצעי התקשורת בטורקיה כי מוחמד דחלאן קשור לרצח חאשוקג'י.

אין זו הפעם הראשונה ששלטונות טורקיה משרבבים את שמו של מוחמד דחלאן, שהפך לגורם אזורי חשוב הזוכה לפופולאריות גדולה ברצועת עזה, בעניינים הפנימים של ארצם ומאשימים אותו בהתערבות בהם.

בעבר האשימו אותו שלטונות טורקיה בהשתתפות במימון ניסיון ההפיכה הכושל נגד הנשיא ארדואן בקיץ 2016 וגם בניסיונות לזעזע את הלירה הטורקית.

מקורביו של מוחמד דחלאן מכחישים את הפרסום בעיתון הטורקי "יני שפק" ואומרים כי מדובר בעוד שקרים וספינים מבית היוצר של המודיעין הטורקי.

טורקיה מנסה בתחכום רב להרחיב את מעגל החשודים במעורבות ברצח חאשוקג'י כדי לערער את הציר הנגדי שלה בראשות מצרים וסעודיה.

למוחמד דחלאן ששימש בעבר כראש המודיעין המסכל ברצועת עזה יש ניסיון מודיעיני וביטחוני רב,עפ"י גורמים פלסטינים הוא עבר הכשרה ב-CIA בתקופת שלטונו של יאסר ערפאת ויש לו קשרים הדוקים עם מספר גופי מודיעין במזרח התיכון ובראשם גופי המודיעין של סעודיה ומצרים.

הטורקים מפנים אצבע מאשימה לעבר מוחמד דחלאן אבל למעשה הם מכוונים בכך גבוה יותר לעבר מוחמד בן זאיד שליט אבו דאבי, שדחלאן הוא יועצו הביטחוני, כהכנה לכך שגם איחוד האמירויות יואשם בעתיד כאחראי לרצח חאשוקג'י ביחד עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.

הטורקים גם זועמים על הקשרים ההדוקים בין מוחמד דחלאן לבין אויבם המושבע הנשיא א-סיסי.

נשיא מצרים תומך במוחמד דחלאן לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא והוא אף השתמש בקשריו האזוריים לתיווך בסכסוך בין מצרים לאתיופיה על מי הנילוס ובקשר ל"סכר אלנהדה".

טורקיה מנסה לקשור את איחוד האמירויות לסעודיה בכל הקשור לרצח חאשוקג'י כדי "להכות שתי ציפורים במכה אחת", בעבר האשימה טורקיה גם את איחוד האמירויות בסיוע לפאתוללה גולן בנסיון ההפיכה הכושל ב-2016. 

אברהים קרגול, העורך הראשי של העיתון הטורקי "יני שפק" אמר בראיון שהעניק ב-18 בנובמבר לאתר האינטרנט "אלח'ליג' און ליין" המזוהה עם קטאר כי "פרשת חאשוקג'י תחשוף את השערוריות של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ושל אדונו מוחמד בן זאיד ואת הפעולות החשאיות המשותפות שלהם בתוך טורקיה ומחוצה לה והנזקים שהם גורמים לטורקיה".

קרגול טוען כי יורש העצר הסעודי הינו ה"זרוע הביצועית" של שליט אבו דאבי וכי החקירה תוביל גם לחלקו של מוחמד בן זאיד ברצח חאשוקג'י.

המגמה של שניהם, אומר קרגול, היא להצית מלחמה אזורית ולהביא להפיכה חדשה בטורקיה כדי לכפות את התוכניות של ארה"ב, בריטניה וישראל באזור," יורש העצר הסעודי ושליט אבו דאבי הם הנציגים האזוריים של החזית הזו שמטרתה להרוס את טורקיה."

פרשת רצח חאשוקג'י רחוקה מסיום, טורקיה מנסה למנף אותה ככל האפשר ובידי המודיעין הטורקי צילומים והקלטות נוספות שאותם הוא מדליף עפ"י הצורך כדי לשמר את המודעות העולמית לרצח וכדי להתחשבן עם סעודיה ואיחוד האמירויות שהן היריבות של המשטר בטורקיה ושל "תנועת האחים המוסלמים", מוחמד דחלאן הינו יועצו של שליט אבו דאבי ואחד המתנגדים  החריפים לתנועת "האחים המוסלמים" לכן נקשר שמו בפרשה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי