המאבק המדיני בחזבאללה

ההערכות בישראל ובלבנון הן כי לא צפויה מלחמה בעקבות מבצע "מגן צפוני" אך המצב נפיץ ויש לו פוטנציאל הסלמה.

ישראל יוצאת למאבק מדיני נגד ארגון חזבאללה אך הדרג המדיני חייב למקד את המאבק בממשלת לבנון שהיא הנושאת באחריות ולהבהיר לה כי לבנון תיהרס אם לא תרסן את חזבאללה.

על פי ההערכות המודיעין הישראלי, מגמת ההתבססות האיראנית בסוריה נבלמת בעקבות המחלוקות בצמרת האיראנית כתוצאה מהמשבר הכלכלי החזק שאליו נקלעה איראן לאחר הסנקציות החדשות שהטיל עליה ממשל טראמפ.

אולם, איראן לא ויתרה על שאיפותיה להגמוניה אזורית והשמדתה של מדינת ישראל,היא עדיין נחושה להפעיל את חזבאללה מהחזית החדשה שהיא מתכוונת לפתוח בחלק הסורי של רמת הגולן וגם מדרום לבנון.

חשיפת מנהרות הטרור של חזבאללה ע"י ישראל טרפה לאיראן את הקלפים ושיבשה את תוכנית ההתקפה שלה ושל חזבאללה בעתיד.

ברגע שצה"ל ישלים את מבצע "מגן  צפוני" הוא למעשה ינטרל את האופציה של השימוש במנהרות חודרות לתוך שטח ישראל, אולם חזבאללה לא ישנה את תוכניותיו ההתקפיות, הוא עדיין מתכנן לכבוש חלקים מהגליל בפעולה התקפית באמצעות הסתערות רגלית על מוצבי צה"ל על הגבול והחדרת פלוגות הכוח המיוחד שהוקצה למטרה זו הנקרא "כוח רדואן" לתוך השטח הישראלי באמצעות אופנועים, מכוניות אזרחיות וכלי רכב צבאיים 4X4.

כפי שהדברים נראים כעת, מבצע "מגן צפוני" יארך כמה חודשים, אתמול אותרה מנהרה שלישית במספר ע"י צה"ל אך גורמים בפיקוד הצפון אומרים כי מדובר בחפירה מסובכת מאוד לאיתור המנהרות, יותר ממה שהעריכו בתחילה, צה"ל ינסה לזרז את התהליכים ויצרף כלי קידוח נוספים.

ראש אמ"ן, האלוף תמיר היימן העריך ב-11 בדצמבר, בישיבת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, כי הסבירות למלחמה נמוכה ונראה שכרגע אין אינטרס לחזבאללה במלחמה בלבנון, עם זאת המצב בשטח נפיץ ויש פוטנציאל להסלמה.

נשיא לבנון מישל עון גילה ב-11 בדצמבר כי ישראל העבירה ללבנון מסר מארצות הברית כי אין לה כוונות תוקפניות וכי היא תמשיך בפעילות על אדמתה, הנשיא הלבנוני הדגיש כי גם ללבנון אין כוונות תוקפניות ולכן "אין סכנה לעימות במבצע הזה".

מתקפה מדינית

ישראל מתמודדת עם 3 חזיתות, הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה, חזבאללה בדרום לבנון, והניסיונות של חמאס לעורר גל פיגועים בשטחי הגדה, ברצועת עזה המצב תחת שליטה בעקבות ההצלחה החלקית של מאמצי התיווך של מצרים להשגת רגיעה.

בהעדר עימות צבאי עם חזבאללה וכל עוד נמשך מבצע "מגן צפוני" בשטח ישראל, מה שנותר לישראל הוא להיאבק בחזבאללה במישור המדיני.

עפ"י גורמים מדיניים,ראש הממשלה בנימין נתניהו טס לבריסל שם נועד עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפיאו וסיכם עמו את המתווה המדיני למתקפה הדיפלומטית על חזבאלללה.

המתווה יכלול את המהלכים הבאים.

א.הטלת סנקציות כלכליות נוספות על חזבאללה.

ב. דיון באו"ם על מעמדו של כוח יוניפ"יל בדרום לבנון, ישראל תדרוש להרחיב את המנדט של יוניפ"יל ולתת לו סמכויות לשמור על הגבול של לבנון עמה.

ג. המשך המתקפה התקשורתית על חזבאללה כדי להראות ללבנונים כי הוא מסכן את מדינתם ועומד להביא עליהם חורבן וגם כלפי מדינות ערב ומדינות אירופה כי מדובר בארגון טרור מסוכן שהינו שלוחה של איראן.

לבנון נושאת באחריות

חזבאללה לא ישנה את תוכניותיו ההתקפיות כלפי ישראל גם לאחר חשיפת מנהרות הטרור, הארגון צבר ידע צבאי רב במהלך מלחמת האזרחים בסוריה וניסיון קרבי גם בתחום ההתקפי שאותו הוא ירצה ליישם במלחמה עם ישראל.

ההתמקדות של ישראל צריכה להיעשות בממשלת לבנון שהיא הריבון במדינה ונושאת באחריות ליישם את החלטה 1701 של מועצת הביטחון.

צבא לבנון נשלט למעשה ע"י חזבאללה ואילו ארגון חזבאללה הוא שלוחה ומריונטה של איראן, איראן היא השולטת בפועל בלבנון באמצעות הכוח הצבאי של חזבאללה.

לכן, המסר הישראלי צריך להיות ברור ולבוא מראש הפירמידה המדינית בישראל, אם ממשלת לבנון לא תרסן את חזבאללה, ישראל תהרוס את לבנון על כל התשתיות שבה, כפי שאמר השר יואב גלנט "נחזיר את לבנון לתקופת האבן".

במלחמת לבנון השנייה עשתה ישראל טעות, היא התמקדה בארגון חזבאללה בלבד ותקפה את מעוזיו בשכונת א-דאחיה שבביירות מבלי לפגוע בתשתית האזרחית הלבנונית.

הגיע הזמן לתקן את הטעות ולהעביר מסר חד וברור לממשלת לבנון כי במלחמה הבאה עם חזבאללה התשתיות שלה יהרסו.

ישראל גם צריכה לדרוש מממשל טראמפ להפעיל לחץ כלכלי על ממשלת לבנון כדי שהמסר יעבור, ממשלת לבנון צריכה לדעת שגם היא צפויה לסנקציות כלכליות כבדות אם תמשיך לאפשר לארגון חזבאללה לעשות ככל העולה על רוחו בגבול עם ישראל.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי