איראן המרוויחה העיקרית

איראן היא המרוויחה העיקרית מהחלטת הנשיא טראמפ להשיג את חיילי צבא ארה"ב מסוריה.

ישראל והכורדים בסוריה הם בצד המפסיד ואיראן מתכננת להגביר את התבססותה הצבאית בסוריה דבר שמאתגר את ישראל.

לא קשה לנחש את צהלות השמחה בטהרן, דמשק ומוסקבה למשמע הודעתו של הנשיא טראמפ על הסגת כל הכוחות האמריקנים מסוריה.

בידודה של איראן והלחץ עליה היה אחד מהעקרונות של מדיניות החוץ האמריקנית במזרח התיכון והנה בא המהלך האמריקני החדש של הנשיא טראמפ שסותר בגסות  את העיקרון הזה.

איראן תשאב רוח גבית מהמהלך הזה, החלום שאיראן תיסוג מסוריה הולך ומתרחק, להיפך, היא תשאב עידוד מהחלטת הנשיא טראמפ להגביר את התבססותה בסוריה למורת רוחה של ישראל שתצטרך להתמודד לבדה עם האיום האיראני.

הסגת הכוחות האמריקנים מסוריה היא מכה לכל מי שמשתייך למחנה הפרו האמריקני, איראן היא המרוויחה העיקרית מהמהלך והמפסידים הם ישראל והכורדים בסוריה.

הנשיא טראמפ אומר כי הוא איננו רוצה להיות "השוטר של המזה"ת" אך דווקא המהלך שעליו הוא החליט מסבך עוד יותר את המצב בסוריה וייתכן שיאלץ אותו בעתיד להחזיר את הכוחות לסוריה.

עפ"י מקורות טורקיים, הקטליזטור להחלטת הנשיא היה שיחת טלפון בינו לבין הנשיא הטורקי ארדואן שבו הזהיר אותו הנשיא הטורקי כי צבא טורקיה עומד לתקוף את הכוחות הכורדים מזרחית לפרת וכי יש חשש שיפגעו החיילים האמריקנים המסייעים להם, הנשיא טראמפ שאל את הנשיא הטורקי: "האם אתם יכולים לטפל לבדכם בשרידי ארגון דאע"ש? וכשקיבל תשובה חיובית ממנו החליט להסיג את הכוחות האמריקנים.

 בכך, לטענתו של טראמפ, הושלמה המשימה המקורית של החיילים האמריקנים בסוריה שהייתה לחסל את ארגון דאע"ש.

בעקבות החלטת טראמפ, דחה הנשיא ארדואן את ההתקפה הצבאית שתכנן מזרחית לפרת, הוא הודיע שטורקיה לוקחת פסק זמן וכי אין לה שאיפות טרירטוריאליות בתוך סוריה, ארדואן רוצה להעניש את הכורדים בסוריה והוא ממתין לעיתוי המתאים מבחינתו.

הכורדים בסוריה במצוקה גדולה, המהלך של טראמפ נחשב ל"נעיצת סכין בגבם", הכורדים, שהקריבו קורבנות רבים ושכבשו את בירת דאע"ש בעיר א-רקה, ניצבים כעת בפני שתי אפשרויות: עימות צבאי עם טורקיה או הגעה להסדר כניעה עם משטרו של בשאר אסד והבנות עם רוסיה כדי לקבל את הגנת המשטר הסורי שנגדו הם מרדו.

הכורדים מנסים להשיג מעורבות צרפתית גדולה יותר בסוריה כדי שזו תמלא את החלל שמותירה ארה"ב, משלחת של "כוחות סוריה הדמוקרטית", שהכורדים הם עמוד השדרה שלה, נפגשה בפאריז עם הנשיא עמנואל מקרון, נציגת הכורדים אילהם אחמד אמרה לאחריה כי הכורדים רוצים את עזרת צרפת ביצירת אזור אזור לטיסה בצפון סוריה נגד האיומים הצפויים, הנשיא מקרון הודיע על תמיכתו ב"כוחות סוריה הדמוקרטית" כדי להשיג יציבות באזור צפון מזרח סוריה כדי שארגון דאע"ש לא יופיע מחדש ובהמתנה לפתרון מדיני של המצב בסוריה.

אולם, צרפת איננה יכולה למלא את הוואקום שתותיר אחריה ארה"ב בסוריה וגם לא בריטניה, הכורדים נותרו לבדם מול הטורקים.

ישראל תצטרך להתמודד לבדה מול הסכנה האיראנית, הנסיגה האמריקנית מסוריה תיקח בין 60 ל-100 ימים ואז  יפתחו המעברים היבשתיים מעיראק לסוריה ללא שום פיקוח ואיראן תוכל להכניס בדרך היבשה לתוך סוריה ולבנון את הציוד הצבאי שהיא רוצה להעביר לצבא הסורי ולארגון חזבאללה.

בכך תהדק איראן את האיום על מדינת ישראל מצפון ומדרום, בגבול רצועת עזה, בדרום לבנון ובחזית רמת הגולן ותקיף אותה בעשרות אלפי טילים, חלקם מדוייקים, שמכסים בטווח שלהם את כל שטח מדינת ישראל.

שנת 2019 אמורה להוות אתגר ביטחוני רציני לישראל בכל הקשור לסכנה האיראנית, האמריקנים מנסים להרגיע את ישראל כי יש בידיהם אפשרויות נוספות לסייע לה בכל הקשור לסכנה האיראנית מסוריה, אולם קשה להשתחרר מהתחושה כי הנשיא טראמפ טעה בהחלטתו במיוחד נוכח המחאה של שר ההגנה ג'ים מאטיס והתפטרותו מתפקידו עקב החלטתו של טראמפ.

המצב בסוריה אמור להסתבך עוד יותר, ארגון דאע"ש ינסה להתפשט לאזורים נוספים, איראן צפוייה להגביר את התבססותה הצבאית וישראל תנסה למנוע זאת באמצעות הפצצות אוויריות וטורקיה תרצה להתחשבן עם הכורדים בסוריה, המהלך האמריקני לא יביא יציבות לסוריה והמצב הכאוטי יימשך בה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי