עבאס מבצר את שלטונו כדיקטטור

בשבועות האחרונים הידק יו"ר הרש"פ את שליטתו על מוסדות השלטון הפלסטינים בגדה.

מחמוד עבאס הפך לדיקטטור ערבי שאיננו שונה בעריצותו ממנהיגי ערב ופועל להנציח את שלטונו ללא בחירות.

הפלגים הפלסטינים מנסים לנחש מה יהיה המהלך הבא של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כדי לבצר את שלטונו לאחר שב-22 בדצמבר הוא הודיע כי עפ"י החלטת בית הדין החוקתי תפוזר המועצה המחוקקת (פרלמנט) הנשלטת ברוב של שני שלישים ע"י חמאס וכי יתקיימו בחירות כלליות בתוך 6 חודשים.

תנועת חמאס איננה מתכוונת לציית להחלטה, היא תמשיך לכנס את המועצה המחוקקת ברצועת עזה ואילו מחמוד עבאס יכנס את המועצה המרכזית של אש"פ על תקן של פרלמנט זמני עד לעריכת בחירות ובכך יתקיימו 2 פרלמנטים במקביל.

הסיכויים לקיים בחירות בשטחים הם קלושים בגלל הפיצול בין הגדה לרצועה והנתק בין פת"ח לחמאס, הרש"פ אישרה בשנים האחרונות לקיים בשטחי הגדה בחירות מוניציפאליות ובחירות בקמפוסים של האוניברסיטאות למועצות הסטודנטים אך תנועת חמאס אסרה על קיום בחירות ברצועת עזה בכל מתכונת שהיא.

נראה כי מחמוד עבאס מתכוון לנקוט בצעדים חד צדדים נוספים בחודשים הקרובים, מקורבו, ד"ר מוחמד א-שתייה חבר הועדה המרכזית של פת"ח, אמר ב-29 בדצמבר כי "אם תנועת חמאס תתנגד לבחירות לפרלמנט הרי שהרש"פ תלך לנוסחה אחרת כדי לשמור על מוסדות המדינה".

עפ"י גורמים בפת"ח, מחמוד עבאס חושש מכוחו של החמאס ואיננו מעוניין באמת בעריכת בחירות, הוא מציע זאת מכיוון שהוא יודע שאין מדובר בהצעה מעשית וכדי שיהיה לו צידוק לנקוט בצעדים חד צדדים.

בחודשיים האחרונים המשיך מחמוד עבאס לבצר את שלטון הדיקטטורה שלו בכל המוסדות הפלסטינים, הוא העביר את סמכויות המל"פ (המועצה הלאומית הפלסטינית שנחשב לפרלמנט של כל הפלסטינים) למועצה המרכזית של אש"פ ומינה בעצמו את חברי המועצה המרכזית.

פירוק המועצה המחוקקת

פירוק המועצה המחוקקת (פרלמנט) הנשלט ע"י חמאס נעשה באמצעות החלטה של בית הדין החוקתי שאותו הקים מחמוד עבאס ב-2016.

מחמוד עבאס מינה את חברי בית הדין החוקתי והוא החל לפעול מבלי שהרכבו יאושר ע"י המועצה המחוקקת, מחמוד עבאס ערך שינויים בחוק היסוד הפלסטיני והקים בית משפט כרצונו, כך הפך בית הדין החוקתי לבית דין פוליטי ול"חותמת גומי" של יו"ר הרש"פ שמשרת את מטרותיו.

ההחלטה לפרק את המועצה המחוקקת התקבלה בחשאי מבלי שאף אחד ידע כי בית הדין דן בנושא ומבלי לזמן את נציגי תנועת חמאס כדי לשמוע את השגותיהם.

יו"ר הרש"פ גם לא קיים שום התייעצות בנושא עם אף אחד מהפלגים החברים באש"פ.

באמצעות פירוק המועצה המחוקקת הוריד מחמוד עבאס מסדר היום את האפשרות שבכיר חמאס ד"ר עזיז דוויק ימונה ליו"ר הזמני של הרש"פ במקרה של נבצרות, כמו כן הההחלטה מבטלת את החסינות הפרלמנטרית של נציגי חמאס ונציגיו של מוחמד דחלאן במועצה, דבר שמאפשר למחמוד עבאס להורות על מעצרם וחקירתם.

הקמת הועדה הלאומית העליונה

 בחודש אוקטובר השנה הקים מחמוד עבאס את ה"ועדה הלאומית העליונה", הוא מינה בה נציגים, עפ"י בחירתו, מהועד הפועל של אש"פ, מהועדה המרכזית של פת"ח , מהממשלה הפלסטינית ומקרב ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים.

כל חברי הועדה הם עושי דברו ומבלי שיהיה בועדה אפילו נציג שימתח ביקורת או יערער על החלטותיו, הועדה הזו דנה ביחסים עם ישראל ועם חמאס ובשינויים בחלק ממוסדות אש"פ ומקבלת החלטות מבלי שיכונסו כל מוסדות הארגון.

לסיכום- מחמוד עבאס הפך  לשליט המרכז בידיו כוח רב הוא עומד בראש הרשות המבצעת אבל הוא הצליח להשתלט על הרשות המחוקקת (הפרלמנט) תוך שהוא מנצל את חולשתה של המערכת המשפטית שבה הוא שולט.

בנסוף לכך הוא שולט ביד רמה בתנועת פת"ח (מפלגת השלטון),למרות מצבו הבריאותי הרעוע הוא מסרב למנות אדם לתפקיד סגן יו"ר הרש"פ או לסמן את יורשו בתנועת פת"ח וממשיך במדיניות "הפרד ומשול" תוך שהוא מנצל את קרב הירושה בין בכירי תנועת פת"ח.

בכך, הפך מחמוד עבאס לדיקטטור האולטימטיבי שעיצב את שלטון הרש"פ כשלטון דיקטטורי מובהק שאיננו שונה משלטון הרודנים האחרים במדינות ערב, למרות כל הסיסמאות שמשמיעים בכירי הרש"פ על דמוקרטיה, חופש הביטוי והשמירה על זכויות האזרח בתחומי הרש"פ, עבאס רוצה להישאר על כסאו עד יומו האחרון ומתחמק מעריכת בחירות שיסכנו את שלטונו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי