הזירה הפלסטינית-2019

ההערכות בהנהגות הרש"פ וחמאס הן כי שנת 2019 עומדת להיות שנה קשה יותר עבור הפלסטינים בשטחים.

לא צפויה פריצת דרך מדינית, המשבר בין פת"ח לחמאס יחריף,הטרור בשטחי הגדה ימשך וייתכן כי בקיץ יפרוץ עימות צבאי בגבול רצועת עזה.

קשה להעריך מה יקרה בזירה הפלסטינית במהלך השנה האזרחית החדשה, הנבואה ניתנה רק ליחידי סגולה אולם הסימנים המעידים למה שצפוי מתרחשים בעצם ימים אלה ותהייה להם השלכה ישירה על מהלך האירועים בשנת 2019.

הלכי הרוח בגדה וברצועה הינם פסימיים ביותר, בעקבות סקרי דעת הקהל האחרונים בישראל ההערכות בצמרת הרש"פ ובהנהגת חמאס הן מפוכחות, תוצאות הבחירות בישראל יביאו לעלייתה של ממשלה ימנית יותר מאשר ממשלת נתניהו הנוכחית ולכן לא צפויה פריצת דרך מדינית משמעותית וחידוש המשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים.

"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ נתפסת בעיני הציבור הפלסטיני בשטחים כקנוניה אמריקנית ישראלית שמטרתה להרוס את ה"קווים האדומים" הפלסטינים בעניין ירושלים וזכות השיבה של הפליטים הפלסטינים, לנתק את רצועת עזה מן הגדה ולהכיר בשלטון חמאס ברצועה כשלטון לגיטימי.

העיתון "אלחיאת" פרסם ב-2 בינואר את הדעה הרווחת בצמרת הרש"פ לגבי התוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ.

בכירים פלסטינים אמרו לעיתון כי שר הביטחון ליברמן חשף בפניהם, לפני שהתפטר, את פרטי תוכנית השלום של טראמפ, עפ"י הדיווח, התוכנית כוללת הקמת מדינה פלסטינית ברצועת עזה ושלטון עצמי בכל שטח A ובחלקים קטנים משטחי B ו-C ביהודה ושומרון, לפלסטינים תהיה ריבונות רק על התושבים ולא על השטח עצמו.

רוב השטח במזרח ירושלים יהיה בריבונות ישראל, היא תשלוט בבקעת הירדן, במעברי הגבול בביטחון ובמקורות המים בשטחי הגדה.

כזכור, שר הביטחון לשעבר ליברמן נועד עם בכיר פת"ח חוסיין א-שיח' והגנרל מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הכללי, שניהם מקורבים מאוד של יו"ר הרש"פ שבאו בשליחותו כדי לדרוש מישראל את פתיחת הסכם פאריז מחדש ואי כניסת כוחות צה"ל לשטחי A.

כפי שהדברים נראים כיום, שנת 2019 תמשיך להיות שנה קשה לפלסטינים כפי שהייתה קודמתה, היחסים בין הרש"פ בגדה לבין תנועת חמאס ימשיכו להתדרדר לאחר כישלון יוזמת הפיוס של מצרים, מצבו הבריאותי של מחמוד עבאס השתפר והוא צפוי להמשיך להחזיק ברסן השלטון למורת רוחם של בכירי תנועת פת"ח הנאבקים בינהם במסגרת קרב הירושה.

בכיר פת"ח חוסיין א-שיח' אמר ב-1 בינואר כי הדיאלוג בין פת"ח לחמאס הגיע למבוי סתום, הוא אמר כי 50 אחוזים מתקציב הרש"פ עוברים לרצועת עזה והאשים את ארגון חמאס כי היא גונבת את כספי העם הפלסטיני ולכן על הפלסטינים לגשת לבחירות חדשות.

מסקר דעת קהל שערך אתר התקשורת "דוניא אלווטן" עולה כי 75.9 אחוזים מהנשאלים סבורים כי אין אפשרות לעריכת בחירות ברצועת עזה.

עפ"י גורמים בפת"ח, מחמוד עבאס איננו מעוניין בבחירות חדשות לנשיאות שעלולות לערער את מעמדו, אלא בבחירות לפרלמנט שתתקיימנה בשטחי הגדה בלבד, תחת שליטת הרש"פ, ושיביאו לבחירת פרלמנט שיהווה "חותמת גומי" להחלטות הרשות המבצעת, אם הבחירות לא יצאו אל הפועל,יעביר מחמוד עבאס את סמכויות הפרלמנט שפורק אל המועצה המרכזית של אש"פ.

לגבי המצב ברצועת עזה, לא ברור אם ישראל ומצרים יצליחו למנוע עימות צבאי רחב ברצועה בין ישראל לחמאס.

גורמים בחמאס מעריכים כי ממשלת הימין החדשה שצפויה לקום בישראל אחרי הבחירות תיזום בחודשי הקיץ עימות צבאי עם חמאס והגי'האד האסלאמי כדי לשקם את ההרתעה שנפגעה עקב קמפיין צעדות השיבה.

ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי צפוייים להמשיך ולהתחזק ולקבל תמיכה בכסף ובאמצעי לחימה מאיראן.

לגבי המצב הביטחוני בגדה,טרור הבודדים אמור להימשך וגם פעילותן של "חוליות רדומות" של חמאס שינסו לבצע פיגועים באזרחים ישראלים ובחיילים בשטחי יהודה ושומרון, שיתוף הפעולה הביטחוני בין מנגנוני הביטחון של הרש"פ לבין השב"כ הישראלי יימשך, דבר שיאפשר מלחמה יעילה בטרור וסיכול פיגועים.

אלו הן ההערכות הרווחות בשטחים לגבי הצפוי בשנת 2019, רוב ההערכות האלה מקובלות גם על גורמי ההערכה בקהילת המודיעין הישראלית, השורה התחתונה היא כי מצבם של הפלסטינים רק נעשה יותר גרוע בגלל הקיפאון המדיני, הפיצול הפוליטי בין הגדה לרצועה וחוסר יכולתם להגיע לפיוס לאומי ולהתקדם להסדר מדיני עם ישראל.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי