מצרים וישראל נגד דאע"ש סיני

נשיא מצרים א-סיסי אישר כי ישראל מסייעת למצרים להילחם בארגון דאע"ש בצפון סיני.

הסיוע הצבאי הישראלי למצרים הוא חשוב מכיוון שצבא מצרים מתקשה בלחימה נגד דאע"ש, לישראל יש אינטרס כי בחצי האי סיני ישרור שקט וימוגר הטרור.

עפ"י גורמים פלסטינים ברפיח, מטוסי של חיל האוויר הישראלי תקפו ב-2 בינואר מטרות של ארגון דאע"ש באזור שיח' זוויד בצפון סיני, אין זו הפעם הראשונה שישראל תוקפת, בתיאום עם הצבא המצרי, מטרות של ארגון דאע"ש בסיני, העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח כי בשנים 2016-2017 תקף חיל האוויר הישראלי פעילי טרור בצפון סיני יותר מ-100 פעמים.

אישור חריג ונדיר לשיתוף הפעולה הצבאי בין ישראל למצרים נגד ארגון דאע"ש העניק הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי בראיון לרשתCBS  האמריקנית, "מדובר בשת"פ הדוק ביותר, יש לנו מגוון רחב של שיתופי פעולה עם הישראלים, מדובר בשיתוף הפעולה הצבאי של מצרים וישראל שהוא הטוב ביותר בהיסטוריה של היחסים בין שתי המדינות" הודה א-סיסי.

לישראל יש עניין רב בשיתוף פעולה ביטחוני עם מצרים להשמדת ארגון דאע"ש בסיני, החל משנת 2010  ועד 2017 שיגר הארגון, שקודם נקרא "אנצאר בית אלמקדס", רקטות לעבר אילת והמועצה האזורית אשכול, שנים רבות הוא שיתף פעולה עם הזרוע הצבאית של חמאס נגד מצרים וישראל אך המודיעין המצרי הצליח לפני יותר משנתיים לקרב את ארגון חמאס אליו ולנתק את הקשר שלו עם שלוחת דאע"ש בסיני.

שיקול ישראלי נוסף הוא למנוע את הברחות הנשק מחצי האי סיני לתוך רצועת עזה, פעילי דאע"ש סייעו בהברחת אמצעי לחימה מתקדמים שהגיעו מאיראן דרך סודאן ולוב עבור הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה.

חצי האי סיני הוא העורף האסטרטגי של מצרים ויש לו חשיבות רבה בשמירה על יציבות השלטון המצרי,לכן הנשיא א-סיסי מקדיש משאבים רבים כדי לחסל את הטרור בחצי האי סיני.

גם ישראל מעוניינת ביציבות השלטון המצרי ובמניעת התקפות טרור לשטחה מצפון סיני, עפ"י גורמי ביטחון בישראל, השב"כ הקים ב-2013 חטיבה מיוחדת לסיכול טרור שמקורו בחצי האי סיני.

עפי" מקורות זרים, המודיעין המצרי מקבל מידע על פעילות דאע"ש בצפון סיני מארגוני המודיעין של צרפת, בריטניה וגרמניה וגם מהשב"כ הישראלי, מהמוסד ומיחידה 8200 שהיא יחידת ההאזנות של אמ"ן.

נקודת המפנה של מצרים במלחמה בטרור של דאע"ש בסיני, שנלחם נגד מוסלמים ונוצרים קופטים, הייתה בנובמבר 2017 אחרי שמחבלים של דאע"ש עשו טבח במסגד "אל-רוודה" בצפון סיני של מוסלמים צופים והרגו יותר מ-300 מתפללים, הנשיא א-סיסי הורה על מבצע צבאי רחב היקף של הצבא והמשטרה המצרית נגד ארגון דאע"ש בצפון סיני שנמשך עד לעצם היום הזה.

עוד קודם לכן אישרה ישראל למצרים להכניס כוחות רבים של צבא ומשטרה לסיני מעל מה שמותר להם על פי הסכמי השלום מ-1979.

גורמי הביטחון בישראל מעריכים כי הכוח של ארגון דאע"ש בצפון סיני נאמד בכ-2000 לוחמים שתוגברו בשנה האחרונה בלוחמים מנוסים שהגיעו מאזורי הקרבות בעיראק, סוריה ולוב.

למרות זאת, הצבא המצרי לא הצליח להביס אותם משתי סיבות עיקריות: מחסור במודיעין מדוייק וסיוע הדוק של האוכלוסיה המקומית.

הצבא המצרי הצליח לצמצם במידה משמעותית את פיגועי הטרור אך מתקשה לחסל את הארגון כולו.

לכן חשוב מאוד שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל, גורמים בדואים בחצי האי סיני מדווחים על מלט"ים של צה"ל שפועלים באופן קבוע בצפון סיני כדי לפגוע במטרות של צה"ל, בעבר דווח גם על פעילות של מסוקי תקיפה ישראלים.

ישראל שומרת על חשאיות בכל הקשור לפעילות שלה נגד ארגון דאע"ש בחצי האי סיני, היא לא רוצה להביך את הנשיא המצרי ולספק חומר לארגוני האופוזיציה המצרים ובראשם תנועת "האחים המוסלמים" כדי לנגח את המשטר המצרי.

לכן, מוזר מאוד שהנשיא א-סיסי אישר בראיון טלוויזיוני את דבר שיתוף הפעולה הצבאי בין ישראל למצרים נגד דאע"ש בסיני, עפ"י דיווחים בתקשורת  האמריקנית, המצרים ניסו אח"כ למנוע את שידור הראיון כשהבינו את גודל טעותם.

כך או כך, הנשיא א-סיסי חשף טפח נוסף מהפעילות הישראלית החשאית לסיוע למשטרים הערבים הסונים הנחשבים למתונים להילחם בטרור של דאע"ש כפי שישראל מסייעת גם למדינות המפרץ להילחם בטרור של איראן.

הסיוע הצבאי ישראלי למצרים נגד דאע"ש ימשך ובישראל מקווים שהוא ישא פרי ויביא בסופו של דבר לחיסול הנוכחות הצבאית של דאע"ש בצפון סיני.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי