האלימות בגבול הרצועה נמשכת

צה"ל נערך לחידוש מעשי האלימות בגבול הרצועה בהיקף נרחב.

לארגון חמאס יש מעט הישגים מאז תחילת קמפיין צעדת השיבה והוא מאותת לישראל ולמצרים כי המצב על סף פיצוץ.

סוף השבוע בגבול רצועת עזה שוב התאפיין ברף אלימות גבוה על רקע הקפאת העברת הכסף הקטארי בסך 15 מיליון דולר עבור פקידי חמאס והחרפת העימות בין הרש"פ לארגון חמאס ששיאו התבטא בהמשך מעצר פעילי פת"ח ברצועה ופינוי פקידי הרש"פ ממעבר רפיח.

במוצאי שבת שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל, היא התפוצצה בשדה פתוח במודעצה האזורית שדות נגב ובתגובה תקף צה"ל  2 תשתיות תת קרקעיות בצפון הרצועה.

מלחמת ההתשה של חמאס בישראל נמשכת כבר 42 שבועות, מספר המשתתפים בהפגנות ביום שישי הגיע ל-13 אלף איש בכמה מוקדים, המפגינים הבעירו צמיגים, הסתערו על הגדר ותקפו את חיילי צה"ל באבנים ומטעני חבלה וניסו לחדור דרך הגדר לשטח ישראל, כתוצאה מכך נהרגה אישה פלסטינית ועוד 25 פלסטינים נפצעו מירי צה"ל בהם 2 עיתונאים וחובש, חייל צה"ל נפגע באורח קל מידוי אבנים.

השטח הוא "חם" למרות שלרצועה הגיעה כבר ביום חמישי האחרון משלחת ביטחונית מצרית שנפגשה עם הנהגת חמאס כדי להרגיע את הרוחות ולנסות למנוע הסלמה בגבול הרצועה עם ישראל ובמתיחות בין הרש"פ לחמאס.

עפ"י גורמים בחמאס, המשלחת המצרית הבהירה לראשי חמאס כי היא מתכוונת להשאיר את מעבר רפיח פתוח בשני הכיוונים וכי ישראל תעמוד בכל התחייבויות הרגיעה, כולל העברת הכסף הקטארי לפקידי חמאס, כל זאת לא עזר, רף האלימות הגבוה נמשך וצה"ל נאלץ לתקוף פעמיים מהאוויר עמדות של חמאס בשטח הרצועה בתגובה להפגנות האלימות.

ארגון חמאס שחרר שוב את הרסן ואיפשר למפגינים להתפרע, להתקרב לגדר הגבול ולתקוף את חיילי צה"ל כדי לאותת לישראל כי המצב שברירי מאוד בגבול הרצועה וכי אם הכסף הקטארי לא יגיע לפקידיו תתערער היציבות הביטחונית עוד יותר בגבול הרצועה, זאת בהמשך לירי הרקטה לעבר אשקלון ושיגור הטיסן הממולכד לעוטף עזה בשבוע שעבר.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח בסוף השבוע מפי גורם מצרי בכיר כי ישראל ביקשה ממצרים להשאיר את מעבר רפיח פתוח מחשש להסלמה בגבול הרצועה וחידוש מעשי הטרור, נראה כי מצרים נענתה לבקשה הישראלית מכיוון שגם היא פועלת ליישום הבנות הרגיעה אך ארגון חמאס ממשיך במדיניות הסחיטה שלו מישראל תוך ניצול רצונה של ישראל לשמור על רגיעה בתקופת הבחירות.

המשלחת הביטחונית המצרית עדיין לא עזבה את האזור, על פי גורמים בחמאס היא אמורה גם להגיע לשיחות עם יו"ר הרש"פ במוקאטעה ברמאללה וגם עם גורמים בכירים במערכת הביטחון בישראל.

המשלחת המצרית תנסה לשכנע את מחמוד עבאס להחזיר את פקידי הרש"פ למעבר רפיח, אם זה לא יקרה עדיין לא ברור עם מצרים תעמוד בהבטחתה לחמאס כי המעבר ישאר פתוח בשני הכיוונים.

המעורבות המצרית היא חשובה מאוד נוכח הדיווחים מהרצועה כי ארגון חדש תיקצב מחדש את "יחידת הצמיגים", "יחידת הבלונים" ו"יחידת הבלבול הליילי" כדי שיוכלו לפעול שוב בקרוב בגבול הרצועה, ארגון החמאס מאותת לישראל ולמצרים כי פעיליו מוכנים כל העת "עם אצבע על ההדק" לפעול נגד ישראל אם לא ייענו דרישותיו.

ספק רב אם העברת הפעימה השלישית של הכסף הקטארי תביא להורדת רף האלימות בגבול הרצועה, ארגון החמאס לא יסתפק בכך, הוא לא הצליח עדיין לעמוד בהבטחותיו לציבור ברצועת עזה כי קמפיין צעדות השיבה שנמשך כבר 9 חודשים עם מספר רב של נפגעים יביא להסרה מלאה של המצור מעל הרצועה.

לארגון חמאס יש מעט הישגים, הקפאת העברת הכסף הקטארי תימשך, דבר שמגדיל את הסיכויים להתחדשות פעילות הטרור בגבול הרצועה ביתר שאת בשבועות הקרובים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי