לא לנקות את חמאס מאחריות

ארגון הגי'האד האסלאמי נטל את האחריות על ירי הצלף הפלסטיני לעבר קצין צה"ל בגבול רצועת עזה.

ישראל חייבת להמשיך להטיל את האחריות לשקט בגבול על ארגון חמאס שהוא הריבון ברצועה,שום ארגון לא יורה לעבר ישראל ללא אישור של חמאס.

הזרוע הצבאית של ארגון הגי'האד האסלאמי פרסמה היום בערוץ "אל-מיאדין" סרטון שבו מתועד הירי שפגע בקסדה של קצין ישראלי, מפקד פלוגת צנחנים, על גבול הרצועה לפני כשבועיים,הקסדה בלמה את הכדור ומנעה  פגיעה קטלנית בקצין.

הקצין פונה במצב קל לטיפול בבית חולים, הקסדה הצילה את חייו ובתגובה תקף טנק של צה"ל עמדת תצפית של חמאס שממנו נהרג פעיל הזרוע הצבאית.

תקרית הירי לעבר קצין צה"ל התרחשה במהלך התפרעות של עשרות פלסטינים שיידו אבנים וניסו לחצות את הגבול לעבר ישראל.

כמה גורמי ביטחון בישראל ניסו בזמנו להציג את הירי הזה כתגובה של איראן, באמצעות ארגון הג'יהאד האסלאמי, על ההתקפה הישראלית המוצלחת על היעדים האיראנים בסוריה לאחר שהאיראנים שיגרו טיל קרקע-קרקע לעבר אתר החרמון ושיורט בהצלחה באמצעות מערכת "כיפת ברזל".

אולם, דובר הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, דאוד שיהאב, טען בערוץ "אל-מיאדין" כי  הסרטון מראה בבירור כיצד ישראל מפרה את זכויות האדם וכי הירי של קצין צה"ל לעבר המפגינים חייב את ארגונו להשיב בירי בשטח מכיוון ש"שדמנו איננו הפקר" וכי האו"ם הוא שצריך לשאת באחריות על פשעי הכיבוש.

לדבריו, יש הסכמה מלאה בין כל הפלגים הפלסטינים כיצד להגיב על כל התקפה ישראלית, במילים אחרות, שיהאב רמז בצורה ברורה כי הירי נעשה בהסכמה עם ארגון חמאס שהוא הריבון ברצועה.

גורמים במערכת הביטחון בישראל סיפקו הסבר נוסף ואמרו כי לירי הצלף על קצין צה"ל אחראי בהאא' אבו אלעטא, מפקד הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי בצפון הרצועה, וכי האירוע בוצע כהתרסה שלו נגד מנהיג הארגון החדש זיאד נח'אלה, לדבריהם, אבו אלעטא מנסה לחמם את הגבול כמה כמה חודשים ואף אחראי לירי רקטות לעבר ישראל.

גם אם הדברים נכונים אין בכך לשנות את המציאות שכל תושב פלסטיני ברצועה מכיר היטב, ארגון חמאס הוא הריבון ברצועה ועל פיו יישק דבר, שום ארגון פלסטיני שחבר בחמ"ל המשותף של הפלגים הפלסטינים, לא יבצע ירי לעבר מטרות ישראליות מבלי לתאם זאת עם חמאס.

לכן, ארגון חמאס הוא שנושא באחריות לירי גם אם ביצע אותו פלג פלסטיני אחר, ישראל חייבת להמשיך ולהטיל את האחריות על חמאס, שעמו יש לה הבנות רגיעה שהושגו בתיווכה של מצרים, ולא לספק הסברים לדעת הקהל כי ארגון הג'יהאד האסלאמי הוא שאחראי לירי הצלף הפלסטיני.

אסור לשחרר את ארגון חמאס מההבנות שהושגו, ההפגנות על הגבול ביום שישי האחרון והשקט היחסי שבו הן הסתיימו ללא הרוגים, מעידות על כך שהארגון שולט באופן מלא בגובה הלהבות.

משלחת של חמאס בראשותו של אסמעיל הניה אמורה לצאת השבוע למצרים לשיחות על הרגיעה, המודיעין המצרי הזמין גם  משלחת של ארגון הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה וגם את ראש הארגון זיאד נח'אלה השוהה בייירות לשיחות בקהיר.

המצרים יודעים היטב מי אחראי להפרות הבנות הרגיעה מהצד הפלסטיני והם נחושים לנסות ולשמור על הבנות הרגיעה, הם מחזיקים בידם את המקל הגדול שנקרא מעבר רפיח וברור ללחמאס ולג'יהאד האסלאמי כי המעבר לא ישאר פתוח אם הם יסלימו את המצב הביטחוני בגבול עם ישראל ובכך יערערו גם את יציבותה של מצרים.

ארגון חמאס עצמו רוצה כבר להיכנס לשלב השני של הבנות הרגיעה שהינו קידום פרוייקטים גדולים של חשמל ומים לרצועה ולהראות כי יש לו הישגים מקמפיין צעדות השיבה לקראת ה-30 במרץ שהוא יום השנה הראשון להשקת הקמפיין.

בראיון שהעניק זיאד נח'אלה, מנהיג ארגון הג'יהאד האסלאמי ב-28 בינואר לאחד ממרכזי המחקר ברצועת עזה, הוא הסביר כי הקשר של ארגונו עם איראן נובע מכך שאיראן היא המדינה היחידה שנפתחה כלפי הבעיה הפלסטינית מאז המהפכה האסלאמית והיא המדינה היחידה התומכת בבעיה הפלסטינית, בניגוד למדינות ערב, אשר אינן תומכות בעם הפלסטיני ואף מתחשבנות עמו בגלל קשריו עם איראן.

הוא הכחיש את הטענות כי איראן מנסה להמיר את דתם של הפלסטינים מאסכולת הסונה לאסכולת השיעה וכי מדובר בקנוניה נגד איראן.

גם ארגון חמאס מחזיק  באותן הדעות,במיוחד יחיא סינוואר ומחמוד א-זהאר שחזר באחרונה מביקור באיראן, גם מנהיג חמאס אסמעיל הניה אמור לצאת לשם בקרוב לתיאום מדיני ולנסות לגייס כספים.

למרות הקשר ההדוק עם איראן, ארגון חמאס מגלה גישה פרגמטית לדאוג למצבם ההומניטארי של תושבי הרצועה ולרגיעה בגבול עם ישראל, אחרת המצב ההומניטארי יחמיר ויתפוצץ בפרצופו והוא יאבד את השלטון.

לכן, ישראל צריכה לנצל את הדאגה הגדולה של בכירי חמאס לשמור על שלטונם בעזה ולהבהיר להם כי לא תסבול שום הפרה של הבנות הרגיעה, אחרת התגובה הישראלית תהייה כזו שתרעיד את כסאותיהם.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי