עבאס מגביר הלחץ על חמאס

הרש"פ הפסיקה את תשלום המשכורות למשפחות בכירי ארגון חמאס ברצועה שחוסלו ע"י ישראל ובראשן משפחתו של השיח' אחמד יאסין מייסד החמאס.

רוסיה ומצרים מנסות להניע את חידוש תהליך הפיוס אך מחמוד עבאס מנסה להביא בסנקציות חדשות לעימות בין הרחוב העזתי לממשל חמאס.

יו"ר הרש"פ איננו מרפה מרצועת עזה, הוא ממשיך באיטיות ובהדרגה לנסות ודחוף את הרצועה לעבר פיצוץ פנימי בפני שלטון חמאס שעלול לגלגל את הפיצוץ ההומניטארי לעברה של ישראל.

הסנקציות של מחמוד עבאס על הרצועה החלו במרץ 2017 לאחר שארגון חמאס הקים את "הועדה המנהלית לניהול רצועת עזה", יו"ר הרש"פ התנה את הפסקת הסנקציות בפירוק הועדה והעברת כל סמכויות השלטון לידי ממשלת ראמי חמאדללה, בלחצה של מצרים פירק ארגון חמאס את הועדה אך הוא דורש שותפות שלטונית עם הרש"פ ומסרב להתפרק מנשקו, מאז הדיאלוג נתון במבוי סתום.

בשנתיים האחרונות צמצם מחמוד עבאס את מספר פקידי הרש"פ ברצועת עזה מ-70 אלף ל-30 אלף  פקידים בלבד שהינם ברשימת מקבלי השכר החודשי.

כאמור, האסטרטגיה של מחמוד עבאס היא לנסות ולהחליש את שלטון חמאס ברצועה, הסנקציות החדשות שלו על הרצועה חלות גם על פקידים המשתייכים לפלגים השונים של אש"פ שמשתפים פעולה עם שלטון חמאס כמו החז"ע והחז"ד.

עבאס גם קיצץ את הסיוע הכספי הקבוע מקופת אש"פ לארגונים האלה.

הפרדה בין פקידי פת"ח לפקידי חמאס

מתחילת החודש הנוכחי החלה הרש"פ לשלם לפקידים ברצועת עזה המשתייכים לתנועת פת"ח 75 אחוזים משכרם החודשי במקום 50 אחוזים ששילמה עד כה, במקביל הופסק תשלום המשכורות לכל הפקידים שאינם משתייכים לתנועת פת"ח.

גורמים בחמאס טוענים כי הסנקציות של מחמוד עבאס ממוקדות במגזרי החינוך  והבריאות, שהינם תחומים רגישים, במטרה להתסיס את הרחוב העזתי.

הסנקציות כוללות את צמצום מספר הפקידים, הוצאת פקידים לפנסיה מוקדמת כפויה ואי תשלום משכורות.

 פגיעה במשפחות החללים והאסירים הביטחוניים

עפ"י טענת גורמים בכירים בחמאס,הרש"פ הפסיקה לשלם משכורות  ל-5 אלפים פקידים ברצועה ולעוד 1700 משפחות של אסירים ביטחוניים וחללים של ארגון חמאס.

בין היתר הופסק תשלום הקצבאות למשפחות של בכירי חמאס שחוסלו ע"י ישראל.

א.השיח' אחמד יאסין-מייסד ארגון חמאס-חוסל במרץ 2004.

ב.אחמד אלג'עברי- הרמטכ"ל של חמאס, סגנו של מוחמד דף, חוסל במסגרת מבצע "עמוד ענן" בנובמבר 2012.

ג.עבד אלעזיז רנטיסי-ממיסדי ארגון חמאס, חוסל באפריל 2004

ד. אסמעיל אבו שנב-מראשי תנועת חמאס ומייסדיה ברצועת עזה, חוסל באוגוסט 2003.

ה.אברהים מקאדמה- מראשי הזרוע הצבאית של חמאס, חוסל במרץ 2003.

הפגיעה הכלכלית במשפחות של סמלי תנועת  החמאס הינה שיחת היום ברצועת עזה, סביר שארגון חמאס ידאג להן מבחינה כלכלית אך המהלך של מחמוד עבאס נתפס בעיני הציבור החמאסי כפגיעה בסמלי המאבק הפלסטיני.

הצעדים החדשים של מחמוד עבאס הם עפ"י המלצותיה של ועדה של הפת"ח אשר בחנה את המצב ברצועה בחודשים האחרונים כדי לצמצם את מידת הנזק שנגרם לתדמיתו של מחמוד עבאס ברצועה ואת השנאה של הרחוב העזתי אליו.

מחמוד עבאס "מחבק" עכשיו את כל פקידי הרש"פ ברצועה המשתייכים לתנועת פת"ח בניסיון לתקוע טריז בינם לבין שלטון חמאס, המהלכים האחרונים של מחמוד עבאס נתפסים ברצועת עזה כקשורים

ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ שאמורה להתפרסם בקרוב.

בחמאס טוענים כי מחמוד עבאס רוצה להתנתק מרצועת עזה ואילו גורמים בפת"ח מכחישים זאת ואומרים כי מהלכיו נועדו למנוע את התנתקום הרצועה מהגדה והקמת "אמירות אסלאמית" עצמאית ברצועה.

ניסיונות הפיוס

בימים אלה נעשים שני ניסיונות לנסות לחלץ את הפלגים הפלסטינים מהמבוי הסתום ולהתקדם לעבר פיוס לאומי.

רוסיה זימנה למוסקבה את משלחות פת"ח וחמאס לכינוס של יומיים ששיאו יהיה מפגש עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בניסיון להגיע לפריצת דך בנושא הפיוס, מייד לאחר המפגש במוסקבה אמורות משלחות פת"ח וחמאס לחזור לקהיר ולהשתתף במפגשי פיוס חדשים שיוזמת מצרים ביחד עם הפלגים האחרים החברים באש"פ.

גורמים בכירים בפת"ח מעריכים כי שני המאמצים לפיוס, הרוסי והמצרי, צפויים להיכשל בגלל שארגון חמאס ממשיך להתעקש על שותפות שלטונית ומסרב להתפרק מנשקו, דבר שאיננו מאפשר לממשלה הפלסטינית לשוב ולשלוט באופן מלא ברצועת עזה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי