שת"פ ירדני-פלסטיני נגד "עסקת המאה"

ירדן והרש"פ הקימו מועצה משותפת לניהול הר הבית והמקומות הקדושים בירושלים כצעד מכין לטרפוד "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

מדובר במהלך מסוכן שהינו הפרה של הסכם אוסלו ושפוגע בריבונותה של ישראל בירושלים.

על פי גורמים בכירים בתנועת פת"ח, הרש"פ וירדן החלו בשיתוף פעולה מעשי לקראת פרסום תוכנית השלום האמריקנית החדשה המכונה "עסקת המאה".

שיתוף הפעולה החדש הוא מתוקף ההבנות שאליהן הגיעו עבאללה מלך ירדן ויו"ר הרש"פ מחמוד עבאס באוגוסט 2017 לאחר משבר המגנומטרים שהוצבו בשערי הר הבית.

המלך עבדאללה הגיע בזמנו לביקור מיוחד במוקאטעה ברמאללה וסיכם עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס על הקמת ועדה משותפת לתיאום אסטרטגי בהר הבית.

הצעד הראשון כבר נעשה לפני כמה ימים והוא קשור להר הבית, עפ"י הנחיית המלך עבדאללה אישרה ממשלת ירדן את הרחבתה של מועצת הווקף והמקומות הקדושים בירושלים והגדילה את מספר החברים מ-11 חברים ל-18 חברים.

לראשונה, שולבו במועצה שהייתה בנוייה על בסיס אישים פרו ירדנים, דמויות בכירות הקשורות ברש"פ ותנועת פת"ח, מהלך שירדן נמנעה ממנו מאז 1994, בכירים בפת"ח מגדירים את הסכמת ירדן למהלך כ "שינוי היסטורי" שמטרתו לאפשר שליטה משותפת בהר הבית.

לירדן יש מעמד מיוחד בהר הבית ועל פי הסכם השלום עם ישראל משנת 1994 היא מוגדרת כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים.

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח,הירדנים והפלסטינים חוששים כי תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ מתכננת להעביר את האחריות לניהול "האגן הקדוש" במזרח ירושלים, כולל בהר הבית, לניהול ערבי משותף ומתן מעמד מיוחד לסעודיה במסגד אל-אקצא.

כדי לטרפד את המהלך נעשה המהלך הראשון ב-14 בפברואר והוא הקמת מועצה מורחבת של הווקף האסלאמי והמקומות הקדושים בירושלים בהשתתפות של נציגים ירדנים ופלסטינים כדי לקבוע עובדות בשטח ולאותת לארה"ב וישראל כי ירדן לא תוותר על מעמדה המיוחד בירושלים והיא שותפה ביחד עם הרש"פ בניהול הר הבית.

בישיבה הראשונה של המועצה שהתקיימה בעיר העתיקה בירושלים השתתפו נציגים בכירים של משרד הווקף הירדני שדנו בדרכים לחזק את האחיזה במסגד אל-אקצא.

מי הם האישים הקשורים לרש"פ שהוכנסו למועצה החדשה?

 ובכן, הנציג הבכיר ביותר הינו עדנאן אלחוסייני שמכהן באופן רשמי כשר לעניני ירושלים ברש"פ.

כמו כן שולבו במועצה ד"ר האני אל-עאבדין, שר הבריאות לשעבר ברש"פ ומאזן סונקרוט שר הכלכלה לשעבר ברש"פ.

חברים חדשים נוספים הם, חאתם עבד אלקאדר בכיר פת"ח בירושלים ויועצו של מחמוד עבאס לענייני ירושלים,ד"ר עימאד פאיק אבו כישק, דיקן אוניברסיטת "אל-קודס"  ומקורבו של ג'בריל רג'וב, וד"ר מהדי עבד אלהאדי, בכיר פת"ח וראש מכון "פאסיה".

המהלך החדש הירדני-פלסטיני הינו הפרה ברורה של הסכם אוסלו האוסר פעילות שלטונית של הרש"פ במזרח ירושלים.

ישראל יכולה לשבש את המהלך הזה אך עד כה לא ננקטו שום צעדים בנושא.

בסוף החודש אמורים להגיע למזרח התיכון היועצים האמריקנים ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט לסיור בכמה מדינות ערביות כדי לקדם את ההיבטים הכלכליים של "עסקת המאה" שתפורסם לאחר הבחירות בישראל.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס החל כבר במגעים לנסות ולטרפד את התוכנית האמריקנית החדשה, הוא דחה את ההזמנה להשתתף בועידת ורשה ונסע לסעודיה כדי לגייס את התנגדות המלך סלמאן לתוכנית "עסקת המאה" ולדרוש את ההיצמדות ליוזמת השלום הערבית משנת 2002.

התיאום הירדני-פלסטיני בעניין הר הבית והקמת מועצה אסלאמית משותפת לירדן והרש"פ לניהול המקומות הקדושים בירושלים הוא מהלך מסוכן לישראל הפוגע בריבונותה בירושלים ולכן היא צריכה לפעול נגדו לאלתר, עוד לפני שהממשל האמריקני יפרסם את תוכניתו החדשה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי