מאבקים חריפים בצמרת הרש"פ

גוברים המאבקים בצמרת הרש"פ על ירושת מחמוד עבאס, הנטיה היא להקים טריומוורט שלטוני אחרי לכתו עד לקיום בחירות בשטחים.

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח, פרסום "עסקת המאה" של טראמפ יחריף את המחלוקות בצמרת הרש"פ.

מצבו הבריאותי של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בן ה-83 השתפר בחודשים האחרונים והוא חזר לפעילות רגילה ומסעות בחו"ל, אולם בכירי תנועת פת"ח אינם נרגעים והם עסוקים בקרבות הירושה באופן אינטנסיבי מתוך הנחה שלמרות השיפור במצבו של מחמוד עבאס הוא לא יאריך ימים בתפקידו כיו"ר הרש"פ.

עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני, המזוהה עם ארגון חזבאללה, פירסם ב-6 במרץ כתבה המתארת את הנעשה בצמרת הרש"פ, על פי הדיווח, מחמוד עבאס מודאג מאוד מהמאבקים בין בכירי תנועת פת"ח והוא נעזר יותר בשני בניו, יאסר וטארק, כדי להבין מה מתחולל סביבו בגלל ריבוי המאבקים בין הבכירים.

לדברי העיתון,מחמוד עבאס איים "להפוך את השולחן על כולם" , לעיתון הגיעה הקלטה ובה נשמע קולו של בכיר פת"ח עזאם אלאחמד האומר: "אני יותר חשוב מאבו מאזן ומראמי חמדאללה".

העיתון מדווח על חילוקי דעות חריפים בין מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב לבין מחמוד אלעאלול, סגן יו"ר תנועת פת"ח ולבין חוסיין אלשיח' והגנרל מאג'ד פרג'.

המחלוקת נסבה על קבלת הסיוע האמריקני עבור מנגנוני הביטחון הפלסטינים, רג'וב התנגד לקבלת הסיוע בעוד הגנרל מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הכללי, עמד בתקיפות על המשך הסיוע הכספי האמריקני למנגנוני הביטחון של הרש"פ וטען כי "ארה"ב היא הערבה הבסיסית להמשך שלטון הרש"פ".

כזכור, הרש"פ היא שדרשה מארה"ב להפסיק את הסיוע הכספי למנגנוני הביטחון שלה, החל מחודש ינואר השנה, בעקבות חקיקת החוק החדש נגד הטרור, בכירי הרש"פ חששו שהיא תהייה חשופה לתביעות משפטיות מצד משפחות אמריקניות שנפגעו מפעולות טרור.

ברש"פ דוחים את הנאמר בדיווח של עיתון "אלאח'באר", גורמים ברש"פ אומרים כי מדובר בשופר של ארגון חזבאללה ומי שעומד מאחורי הדיווח הינו ארגון חמאס שרוצה לזרוע פירוד וסכסוכים בקרב צמרת פת"ח.

עם זאת, אכן קיימת מתיחות רבה  בצמרת תנועת פת"ח במסגרת ההכנות לקרב הירושה, במסגרת הזו מצטיידים בכירי פת"ח בכלי נשק, חלקם מוברחים מירדן וחלק נקנה בשוק השחור העברייני של ערבי ישראל, ומקימים מליציות מקומיות בשטחי הגדה לקראת הבאות.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי אפשר לחלק את המחנות הנאבקים על ירושת מחמוד עבאס לשלושה.

א.מחנה הועדה המרכזית של פת"ח שמסוכסך בינו לבין עצמו, ובו 3 מועמדים המתחרים על תפקיד יו"ר הרש"פ והם ג'בריל רג'וב,מחמוד אלעאלול והגנרל מאג'ד פרג'.

ב. מחנה מוחמד דחלאן.

ג. מחנה מרוואן ברגותי שנתמך ע"י האסירים הביטחוניים של פת"ח בבתי הכלא בישראל, איש הקשר שלו הינו קדורה פארס,ראש מועדון האסיר הפלסטיני, שנאבק בחברי הועדה המרכזית של פת"ח.

ברגותי, שנהנה מפופולאריות רבה, כבר הודיע מתוך הכלא כי הוא יתמודד בבחירות הבאות על תפקיד יו"ר הרש"פ, מקורביו אומרים כי זו הדרך היחידה שלו לנסות ולהשתחרר מבית הכלא, הוא שפוט ל-5 מאסרי עולם על רצח אזרחים ישראלים.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איננו הולך בינתיים לשום מקום והוא מתכוון להישאר על כסאו עד ליומו האחרון.

הקמת טריומווירט

בצמרת פת"ח מעריכים כי גם אחרי לכתו של מחמוד עבאס תתקשה הרש"פ לקיים בחירות לנשיאות בשטחים לאור הפיצול בין הגדה לבין הרצועה והמחלוקות בין פת"ח לחמאס.

לכן, ראש המועצה המרכזית של אש"פ, סלים זענון, ימונה ליו"ר הזמני של הרש"פ לתקופה של 60 יום עד שבכירי פת"ח יחלקו את עוגת השלטון בינהם.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי התפקידים שאותם מילא מחמוד עבאס יחולקו בין בכירי פת"ח עד שתתאפשר עריכת בחירות לנשיאות, ג'בריל רג'וב ימלא את תפקיד יו"ר הרש"פ, מחמוד אלעאלול את תפקיד יו"ר תנועת פת"ח וצאיב עריקאת את תפקיד יו"ר אש"פ.

בינתיים מתאגדים חברי הועדה המרכזית של פת"ח נגד מינויו של ראמי חמדאללה לתפקיד ראש הממשלה החדש, חמדאללה משמש כעת כראש ממשלת המעבר אך יתכו שיו"ר הרש"פ ישוב וימנה אותו מחדש לתפקיד ראש הממשלה.

פרסום תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ אמור להגביר את המחלוקות בקרב צמרת הרש"פ, בכירים בצמרת פת"ח מותחים ביקורת בחדרי חדרים על יו"ר הרש"פ על הנתק המוחלט שיזם עם ממשל טראמפ ועל אי נכונותו לדון בתוכנית השלום האמריקנית החדשה.

קיימים גורמים בכירים בהנהגה הפלסטינית החוששים מכך שהרש"פ תצטייר כ "סרבנית שלום" וחוששים שהיא עלולה "לאחר את הרכבת" בעוד ישראל קובעת עובדות בשטח, אולם, כל עוד מחמוד עבאס נמצא על כס השלטון הוא זה שקובע ונושא באחריות לגורל בני עמו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי