משבר האסירים הביטחוניים

הנהגת האסירים הביטחוניים הודיעה כי תפתח בשביתת רעב כללית בבתי הכלא בישראל החל מה-7 באפריל במחאה על התקנת המערכות החדשות לשיבוש קליטה סלולארית.

הנהגת חמאס העלתה את הנושא בשיחות עם המודיעין המצרי ודרשה להכליל אותו בהבנות הרגיעה, נראה שהקבינט הביטחוני צפוי להחליט בנושא.

על פי גורמים בחמאס ברצועה, הנהגת הארגון דנה עם משלחת המודיעין המצרי ב-28 במרץ במצב האסירים הביטחוניים של הארגון בבתי הכלא בישראל על רקע האירועים האחרונים בכלא קציעות והתקנת המערכות לשיבוש הקליטה הסלולארית על ידי שב"ס.

ארגון חמאס דרש שהסכם הרגיעה עם ישראל יכלול גם את בתי הכלא וכי שב"ס יפסיק את התקנת המערכות החדשות.

נראה שהנושא עדיין נמצא בדיון בין הצדדים אולם הנהגת האסירים הביטחוניים כבר הודיעה על פתיחת שביתת רעב בבתי הכלא בישראל החל מה-7 באפריל, בצעד ראשון הודיעה הנהגת האסירים הביטחוניים על ביטול החלוקה הארגונית בתוך בתי הכלא בישראל כדי להקשות על הנהלת שב"ס להתמודד עם האסירים על פי החלוקה הארגונית, פת"ח, חמאס, ג'יהאד אסלאמי וכו'.

קדורה פארס, ראש מועדון האסיר הפלסטיני, מסר ב-28 במרץ לעיתון "אלקודס אלערבי" כי הוחלט לפתוח בשביתת רעב פתוחה במחאה על המשך התקנת המערכות לשיבוש קליטה סלולארית על ידי שב"ס.

השביתה תכלול את כל הפלגים הפלסטינים, בשלב הראשון ישבתו רעב מנהיגי האסירים ואחרי 10 ימים יצטרפו אליהם יותר מ-2000 אסירים ביטחוניים מתוך כ-6000 אסירים ביטחוניים בבתי הכלא בישראל.

לפני שנתיים הוכרזה שביתת רעב כללית באגפי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל שאותה הוביל בכיר פת"ח מרוואן ברגותי, ישראל והרש"פ הצליחו להכשיל את השביתה שנמשכה 40 ימים אך בסופה הצליחו האסירים הביטחוניים להשיג את הגדלת כמות הביקורים של בני משפחותיהם בבתי הכלא.

נושא האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל הוא נושא רגיש בחברה הפלסטינית שעליו יש קונסנזוס לאומי, הציבור הפלסטיני בשטחים חי באופן יומיומי את הנושא ויודע היטב מה קורה בין כותלי בתי הכלא.

בשבועיים האחרונים מקיימות משפחות האסירים הפגנות תמיכה במאבק האסירים הביטחוניים בכל רחבי הגדה והרצועה.

שביתת רעב בתוך בתי הכלא תשפיע לרעה על המצב הביטחוני בשטחי הגדה ועל גבול הרצועה ותגביר את המתיחות, השביתה עלולה לסכן את חייהם של כמה עשרות אסירים חולים במחלות כרוניות ולהגביר את סכנת פרוץ מהומות בתוך בתי הכלא ותקיפה וחטיפת סוהרים, וגם להביא להתפרעויות ברחבי הגדה ועל גבול הרצועה.

כבר חודשיים ששירות בתי הסוהר עסוק ביישום ה"פיילוט" של התקנת המשבשים של הטלפונים הסלולאריים וזאת בעקבות המלצת ועדה מיוחדת שהקים השר לביטחון פנים גלעד ארדן.

ישום הפיילוט הביא למהומות בכמה אגפים של אסירי חמאס בבתי הכלא ובכלא קציעות אף הותקפו 2 סוהרים בדוקרנים ואחד מהם נפצע באורח קשה.

בתגובה הטיל שב"ס עונשים כבדים על מארגני המהומות ותקיפת הסוהרים, דבר שהגביר את המתיחות בקרב האסירים הביטחוניים בבתי הכלא.

התקנת המערכות הגורמות למיסוך הקליטה הסלולארית בבתי הכלא נועדה למנוע קשר של האסירים הביטחוניים עם הנהגות ארגוני הטרור ותכנון פיגועים, לפי נתוני השב"כ ושב"ס, היו לפחות 12 מקרים של תכנון פיגועים ע"י האסירים הביטחוניים והכוונתם תוך שימוש במכשירי טלפון סלולאריים, האסירים הביטחוניים מוחים בגלל חשש שהמערכות החדשות והיעילות יביאו לניתוק הקשר בינם לבין בני משפחותיהם באמצעות הטלפונים הסלולאריים המוברחים לתוך הכלא.

להערכת גורמי בשב"ס, האסירים הביטחוניים מחזיקים בכ-300 מכשירי טלפון סלולאריים המוסתרים היטב בבתי הכלא השונים, שב"ס החרים עד היום כמה מאות מכשירי טלפון סלולאריים שהוברחו לאסירים אך הוא מתקשה לעצור כליל את תופעת ההברחות, המיסוך האלקטרוני החדש נראה כצעד נכון ויעיל.

השב"כ תמך בתחילה בישום הפיילוט של התקנת מערכת המיסוך האלקטורנית באגפים של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא אולם צה"ל התנגד לה ונראה כי השב"כ יישר באחרונה את הקו עם צה"ל והוא חושש כי התקנתה בבתי הכלא בעיתוי הנוכחי תגביר את המתיחות בגבול הרצועה ותפגע בהבנות הרגיעה החדשות המתגבשות בין ישראל לחמאס.

העובדה שהנהגת חמאס ברצועה העלתה את הנושא בפני משלחת המודיעין המצרי מעידה על כך שהיא רוצה לכלול את הנושא בהבנות הרגיעה החדשות עם ישראל.

ישראל נקטה בשנתיים האחרונות שורה של צעדים לצמצום ההטבות לאסירים הביטחוניים בבתי הכלא, בוטלו ביקורים של משפחות אסירים ביטחוניים מרצועת עזה, הופסקו ביקורים של חברי הכנסת הערביים בבתי הכלא, הופסקה צפיית האסירים בשידורי טלוויזיה וגם האפשרות ללימודים אקדמים.

עפ"י גורמים מדיניים, הנושא ידון בקרוב בקבינט המדיני ביטחוני וכבר החלה עבודת מטה בנושא, ככל שיתקדם המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס על הבנות רגיעה חדשות ברצועת עזה, סביר להניח כי הדרג המדיני יורה על הקפאת הפיילוט להתקנת המערכות לשיבוש קליטה סלולארית בבתי הכלא עד להודעה חדשה.

שביתת רעב כללית באגפים של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל היא מקור תסיסה שמשפיע ישירות על מצב הביטחון בגדה וברצועה והדרג המדיני-ביטחוני איננו מעוניין בכך בעת הזו בהחרפת המתיחות בשטחים, גורמים בחמאס טוענים כי משלחת המודיעין המצרי מטפלת בנושא וכי ימצא פתרון לסוגיה במהלך השבוע שנותר עד לתחילת שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי