המקרה של מחמוד אל-חמלאווי

תושב רמאללה עונה קשות ע"י מנגנון המודיעין המסכל הפלסטיני ונמנעה ממנו קבלת טיפול רפואי עד שמת בתחנת המשטרה.

הרש"פ ממשיכה להפר את זכויות האדם ולענות חשודים גם כשלא מדובר במעצר על רקע פוליטי,ארגוני זכויות האדם דורשים מיו"ר הרש"פ להקים ועדת חקירה עצמאית בפרשה.

לפני כמה ימים מנעו מנגנוני הביטחון הפלסטינים מסוהא ג'בארה, פעילת זכויות האדם, מלקיים מסיבת עיתונאים באחד מבתי המלון ברמאללה כדי להשיק את הקמפיין שלה נגד עינויים במתקני החקירות של מנגנוני הביטחון הפלסטינים.

ג'בארה, אם ל-4 ילדים מאחד הכפרים הסמוכים לרמאללה, הפכה לפעילת זכויות אדם לאחר ששוחררה ממעצר של חודשיים ימים בבית הכלא ביריחו שם עברה עינויים והטרדה מינית ואף אושפזה לטיפול בבית חולים.

ג'בארה נעצרה באשמה כי העבירה כספים למשפחות ההרוגים ברצועת עזה, נחקרה, אך שוחררה מבלי שהוגש נגדה כתב אישום, מעצרה עורר גלים בקרב תושבי שטחים.

עכשיו הפכה פרשה חדשה לשיחת היום שמסעירה את הרוחות בשטחים והיא פרשת מותו של מחמוד אל-חמלאווי בבית המעצר של הרש"פ בביתוניא לאחר שעונה למוות בידי אנשי מנגנון הביטחון המסכל הפלסטיני בראשותו של הגנרל זיאד הב א-ריח, מקורבו של מזכ"ל תנועת פת"ח ג'בריל רג'וב.

מחמוד אלחמלאווי  בן 31 שנים היה תושב רצועת עזה שהתגורר ברמאללה בשנים האחרונות.

בני משפחתו סיפרו כי הוא נחטף ב-14 במרץ מביתו על ידי 5 אנשי מנגנון המודיעין המסכל הפלסטיני, לדבריהם הוא עבר עינויים קשים במשך 4 ימים  במקום לא ידוע, אח"כ נטלו אותו חוטפיו והשליכו אותו כשהוא מעולף בפתח תחנת המשטרה הפלסטינית בביתוניא באזור רמאללה.

למרות מצבו הקשה, לא העבירו אותו לטיפול בבית חולים עד שמת בתחנת המשטרה.

הרקע למעצרו של חמלאווי היה תגרה שפרצה בינו לבין אדם נוסף בשוק של רמאללה, חמלאווי הותקף על ידי קרובי משפחתו של אותו אדם ובערב הם הגיעו יחד עם אנשי הביטחון המסכל לביתו, פרצו בכוח והיכו אותו באלות ברזל בכל חלקי גופו.

בני משפחתו סיפרו כי הוא נגרר בכוח והושלך עירום לג'יפ בצבע לבן תוך שהם מאיימים על בני משפחתו והשכנים.

לאחר 4 ימים של חקירות אלימות הוא הושלך  כאמור בכניסה לתחנת המשטרה בביתוניא.

לטענת בני משפחתו הוא לא קיבל טיפול רפואי ומת כתוצאה משטף דם וקשיי נשימה.

בני משפחתו מאשימים גם את שוטרי תחנת המשטרה בביתוניא באחריות למותו מכיוון שמנעו ממנו קבלת טיפול רפואי.

כל הפלגים בשטחים וארגוני זכויות האדם בשטחים ובחו"ל פרסמו גינויים ודרישה מיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס להקים ועדת חקירה עצמאית או בינלאומית כדי שתחקור את נסיבות המקרה ותורה על העמדתם לדין של האחראים למותו של חמלאווי.

התובע הכללי של רמאללה הודיע על פתיחת חקירה בנסיבות מותו של מחמוד אלחמלאווי והורה על ניתוח שלאחר המוות של גופתו.

בשטחים לא מאמינים שחוטפיו של חמלאווי יועמדו לדין, אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים זוכים לגיבוי מלא של מערכת אכיפת החוק הפלסטינית שמטייחים כל תלונה על אלימות ועינויים.

למרות שלא מדובר בפעיל פוליטי שמת כתוצאה מעינויים, קלושים הסיכויים שהצדק יצא אל האור.

הרש"פ איננה שונה משום משטר דיקטטורי במזרח התיכון והיא אימצה את אותן שיטות חקירה ועינויים הקיימות במשטרים הערביים באזור.

סביר להעריך שחקירת נסיבות מותו של מחמוד אלחמלאווי תמוסמס באיטיות עד שהציבור הפלסטיני ישכח מן הפרשה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי