העימות הבא ברצועה

הסלמה חדשה בגבול הרצועה היא אפשרית כבר ב"יום הנכבה" שאותו מציינים הפלסטינים ב-15 במאי.

זיאד נח'אלה,מנהיג הגי'האד האסלאמי, מזהיר כי יש הסכמה בין כל הארגונים להסלים אם ישראל תשתמש באש חיה נגד המפגינים, להערכתו, עימות צבאי כולל יהיה בחודשי הקיץ.

נראה כי בשני הצדדים, הישראלי והפלסטיני, מעריכים שהמצב ברצועת עזה עומד להשתנות בקרוב וכי הפסקת האש שהושגה לא תמשך עוד הרבה זמן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר ב-8 במרץ כי המערכה ברצועת עזה  לא הסתיימה ואילו שר הביטחון המיועד אביגדור ליברמן אמר כי "עידן ההכלה וההסדרה צריך להסתיים ויש לעבור למדיניות של הכרעה, לצה"ל יש את הכלים והיכולות להכריע את הטרור העזתי, ההכרעה בידי צה"ל וההחלטה על המדיניות בידי הממשלה".

סביר מאוד להעריך שאביגדור ליברמן, אשר התפטר מהממשלה על רקע מדיניותה ברצועת עזה, ידרוש להכניס את התנאי הזה להסכם הקואליציוני החדש לפני שהוא מצטרף לממשלה ופירוש הדבר שהממשלה החדשה שתקום אכן תצטרך לשנות את מדיניותה בנושא, ראש הממשלה כבר החל בצעדים מכינים לשינוי בעצם הנחייתו לחדש את מדיניות הסיכול הממוקד ברצועה לאחר הפסקה של 5 שנים.

דבריו של ליברמן באו כמה שעות אחרי שמנהיג הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה התראיין בערוץ "אל-מיאדין" המזוהה עם חזבאללה והעריך בו כי "בחודשי הקיץ תפרוץ מלחמה ברצועת עזה".

"יום הנכבה-יום המבחן"

הפלסטינים מציינים את "יום הנכבה" ב-15 במאי, במסגרת היום הזה מתוכננת פעילות מחאה ענפה על גבול רצועת עזה וגם בערי הגדה.

הרשות העליונה לצעדות השיבה קראה לציבור הפלסטיני להיערך לקראת "יום הנכבה" בגדה וברצועה ולהכריז עליו כיום שביתה כללית.

ברצועה קם גוף חדש המתקרא הועדה הלאומית  העליונה לציון "יום הנכבה" שתפקידו לתאם את פעילות השטח.

זיואד נח'אלה, מנהיג ארגון הג'יהאד האסלאמי אמר ב-7 במאי לערוץ "אל מיאדין". שופרו של ארגון חזבאללה, כי יום הנכבה" הינו "יום מבחן" וכי ישתתפו בו עשרות אלפי מפגינים.

בשנה שעברה נהרגו ב"יום הנכבה" ברצועת עזה, מירי כוחות צה"ל, 61 מפגינים ועוד מאות נפצעו.

זיאד נח'אלה אומר כי הפלגים הפלסטינים יעקבו אחרי היחס של ישראל כלפי המפגינים והאם היא משתמשת כנגדם בירי חי.

לטענתו, בשיחות האחרונות בקהיר על הרגיעה סוכם כי ישראל תפסיק את הירי החי כלפי המפגינים המשתתפים בצעדות השיבה.

הוא גילה  כי לארגונו יש הסכם על כך עם שאר הפלגים הפלסטינים ותיאום מלא עם חמאס על כל מה שקשור בצעדות השיבה, יש ביננו תיאום מלא  ונפעל דרך החמ"ל המשותף.

הוא הדגיש כי על כל פגיעה בעם הפלסטיני במהלך "יום הנכבה" תהיה תגובה פלסטינית והממשלה בישראל צריכה לקחת זאת בחשבון.

לטענתו, סוגיית השימוש בירי חי כלפי המפגינים היא גם זו שהציתה את אש סבב הלחימה האחרון.

נח'אלה סיפר כי הוא ומנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר יצאו לשיחות בקהיר בגלל שישראל הפרה את התחייבותה, לטענתו, הסכם הרגיעה אוסר עליה להשתמש בירי חי כלפי המפגינים אך צה"ל ירה אש חיה לעבר המפגינים, זו הסיבה שצלף של ארגון הג'יהאד האסלאמי הגיב בירי לעבר חיילי צה"ל על הגבול ופגע בקצין ובחיילת אשר נפצעו באורח קל, דבר שהביא להסלמה מצד ישראל.

מלחמה בחודשי הקיץ 

זיאד נח'אלה,מנהיג הג'יהאד האסלאמי אמר עוד כי יש סימנים רבים שמלחמה מתקרבת לרצועת עזה לקראת חודשי הקיץ וכי המגמה של ישראל היא "לפרק את ההתנגדות מנשקה".

כל המאמצים לעשות זאת הם לקראת "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, אמר נח'אלה, "אנו עומדים בפני אתגר מדיני גדול ומערכה צבאית".

גם המתיחות בין איראן לארה"ב מחריפה את המתיחות ברצועת עזה, "לאמריקנים יש תוכנית למצור על איראן ועל ההתנגדות, רוב הסיכויים הם שהמלחמה תתחיל ברצועת עזה מכיוון שהיא מהווה איום על ישראל,רצועת עזה היא הנקודה החמה ביותר בעימות ויש בה לוחמים אמיצים שינחיתו מכות על ישראל "  אמר נח'אלה.

נקודת פירוז הרצועה מנשק אמורה להשתלב בעימות הצבאי הגדול שזיאד נח'אלה מעריך כי הוא יתקיים בקיץ.

בחמאס ובג'יהאד האסלאמי מעריכים כי ישראל מתכננת מבצע צבאי נרחב ברצועת עזה שבמהלכו היא תתפוס נקודות מפתח בשטח ותאלץ את הפלסטינים בסיומו לפרז את הרצועה מנשק ולהכניס לתוכה כוחות בינלאומיים שיפקחו על הפירוז ועל השקט בגבול עם ישראל.

זוהי הסיבה שמחמוד עבאס איננו מעוניין כרגע בפיוס ובחזרה לרצועת עזה, הוא ממתין שיעשו לו את העבודה, קודם ינקו את השטח ויפרקו את הזרועות הצבאיות של הארגונים הפלסטינים שאותן הוא מכנה במילה "מליציות".

מבחינת חמאס והג'יהאד האסלאמי, העימות הצבאי הגדול הצפוי עם ישראל משתלב היטב עם תוכנית השלום החדשה של הנשיא טראמפ, ישראל תנסה להכריע את ארגוני החמאס והגי'האד האסלאמי מבחינה צבאית כדי שניתן יהיה ליישם את "עסקת המאה" ללא כל התנגדות.

סביר להניח כי אירועי יום העצמאות יעברו בשקט, אחר כך יגיע "יום המבחן" שהינו "יום הנכבה" שהוא מועד לפורענות בגלל ההיקף של המשתתפים בו שאמור להגיע לכמה עשרות אלפים.

קשה לראות את חיילי צה"ל נמנעים משימוש באש חיה במקרה שמאות פלסטינים ינסו לפרוץ את גדר הגבול ולחדור לישראל במספר נקודות לאורך הגבול, כפי שהיה בשנה שעברה, אין דרך אחרת להרתיעם מלחדור לישראל מלבד השימוש בירי חי.

לכן,הסלמה מחודשת בגבול הרצועה יכולה בהחלט לקרות בעוד שבוע ימים( ה-15 במאי). צה"ל יודע זאת היטב והוא נערך בהתאם.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי