הממשל נותן צ'אנס למחמוד עבאס

ממשל טראמפ לא הרים את ידיו מהאפשרות שבסופו של דבר תסכים הרש"פ לדון על "עסקת המאה".

ראשי המתנחלים התארחו לארוחת שבירת הצום בביתו של השיח' אשרף ג'עברי מייסד המפלגה החדשה המתנגדת לרש"פ ועוררו סערה בשטחים ובמדינות ערב.

דיוויד פרידמן, שגריר ארצות הברית בישראל, ביטל אמש את השתתפותו בארוחת שבירת הצום (איפטאר-בערבית) בביתו של ידידו השיח' אשרף ג'עברי בעיר חברון.

ג'עברי יסד לפני שבועיים מפלגת חדשה בשם "מפלגת הרפורמה והפיתוח"  התומכת בדו קיום בשלום עם ישראל ומתנגדת לשחיתות ברש"פ.

לדברי גורמים בכירים בפת"ח, למרות הידידות בין השגריר האמריקני לשיח' אשרף ג'עברי, הממשל האמריקני מעדיף כרגע שהמפלגה החדשה תתמקד בקידום הכלכלה הפלסטינית כדי לתת סיכוי ליו"ר הרש"פ לשאת ולתת עם הממשל על תוכנית "עסקת המאה" שתופרסם בחודש הבא.

לדברי הגורמים, הממשל עדיין לא הרים את ידיו והוא מעריך שבתוכנית השלום החדשה שלו יש אלמנטים שיעניינו את הרש"פ וקיים סיכוי שמחמוד עבאס יתרצה ויסכים לדון בתוכנית.

במפלגה החדשה מעריכים שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ידחה את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ בגלל שטיפס על עץ גבוה ובסופו של דבר הממשל ידון עמה ב"עסקת המאה".

בימים האחרונים הצטרפו מאות חברים חדשים למפלגה שמונה עד כה יותר מ 5000 איש.

ארוחת שבירת הצום אמש בביתו של השיח' אשרף ג'עברי בהשתתפות ראשי המתנחלים מעוררת סערה בשטחים ובמדינות ערב.

תמונות של האירוע הופצו ברשתות החברתיות ועוררו תגובות רבות, חלקן נזעמות.

בארוחה, שכללה אוכל כשר בלבד, השתתפו עשרות נכבדים מהשטחים וגם יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון,היועץ האסטרטגי דוד העברי,נועם ארנון,אורי קרזן וישי פליישר מהרובע היהודי בחברון,חן בן לולו האחראי לקשרי חוץ במועצה האזורית שומרון ואיש העסקים משה לב- רן.

כמו כן השתתפו בארוחה הת'ר ג'ונסון מנהלת בארגון USIEA והחוקר מוחמד מסאד מחבר הספר "האסלאם והסכנה" וממתנגדי הרש"פ בגדה.

איומי הרש"פ

לפני כמה ימים פרסמה תנועת פת"ח כרוז בו איימה לחסל את המפלגה החדשה בראשות השיח' אשרף ג'עברי בתוך 48 שעות.

כמה חברים במפלגה קיבלו איומים אנונימיים בטלפון אך במפלגה לא מתרגשים מהאיומים, השיח' אשרף ג'עברי נתמך ע"י חמולת אלג'עברי המונה 35 אלף איש בחברון שמצויידים באלפי כלי נשק.

מנגנון השב"כ הפלסטיני של הגנרל מאג'ד פרג' בחברון זימן לחקירה את חבר המפלגה ספוואן א-זרייר אשר כתב את המצע הפוליטי של התנועה.

א-זרייר הינו חבר המפלגה הקומוניסטית לשעבר  ויש בכלא הישראלי בגלל פעילותו הפוליטית.

אחיו של ספוואן א-זרייר היה בכיר במנגנון השב"כ הפלסטיני.

עפ"י גורמים בפת"ח, הרש"פ חוששת משני דברים.

א.שהמפלגה החדשה בראשותו של השיח' אשרף ג'עברי תהווה הנהגה חלופית לרש"פ ושממשל טראמפ מטפח אותה למקרה שהרש"פ תדחה את "עסקת המאה".

ב.חשש מכוחו של השיח' אשרף ג'עברי שיש לו קשרים חזקים עם תושבי חברון וקשרים עם המנהל האזרחי וראשי המתנחלים.

השיח' ג'עברי פועל למנוע את החיכוך בין המתנחלים בחברון לתושבי העיר הערבים וזוכה לאמונם של שני הצדדים, גורמים בחברון מסרו כי הוא מנע תקריות עם פוטנציאל של שפיכות דמים.

המצע המדיני של המפלגה

מפלגת "הרפורמה והפיתוח" פירסמה לפני כמה ימים את מצעה המדיני.

בהקדמה נכתב:

"מתוך רצון לשמור על טובת עמנו הפלסטיני ועל זכויותיו המדיניות והכלכליות וזכותו לחיות במדינה עצמאית ודמוקרטית, ולאור חוסר היכולת של אש"פ להתקדם בהשגת זכויותיו בגלל השחיתות והרפיסות של מוסדות אש"פ ובהן הרש"פ והשחיתות בפלגים הפלסטינים…. החלטנו להקים מפלגה פוליטית חדשה תחת השם "מפלגת הרפורמה והפיתוח" כדי להציל מה שניתן להצילו..לשים קץ לשחיתות ולעשות רפורמותבאש"פ ומוסדות הרש"פ למען השגת צדק חברתי ומדיני…"

עקרונות המצע

א.זכותו של העם הפלסטיני לחיות על אדמתו במדינה עצמאית בעלת ריבונות בשלום ובכבוד.

ב.אש"פ הוא הנציג היחידי של העם הפלסטיני וכל הפלגים צריכים להיות תחת המטריה שלו.

ג. אימוץ האמנה הפלסטינית עם התיקונים שהוכנסו בה.

ד.הקמת מדינה פלסטינית עצמאית  שבה כולם שווים בפני החוק ללא הבדל צבע, דת או מין.

ה. סיום הפיצול בחברה הפלסטינית והתחשבנות עם כל מי שאחראי לכך באמצעות ועדת חקירה של משפטנים עצמאים.

ו. גינוי מוחלט של הטרור על כל סוגיו.

לסיכום:

הרש"פ הופתעה מהקמת המפלגה החדשה שמסמלת את המיאוס בשטחים מהשחיתות של הרש"פ ולכן זוכה לתמיכה רבה.

המפלגה החדשה מאתגרת את הנהגת הרש"פ אשר מנסה לחסל אותה מחשש שהיא תהווה מעין כתובת עתידית למשא ומתן, ראשי המפלגה נהנים מתמיכה של ראשי המתנחלים והשגריר האמריקני דיוויד פרידמן ועשויים להפוך בתוך כמה חודשים לגורם חזק בשטח שחייבים להתחשב בו ולשלבו במיוחד אם ישראל תחיל את הריבונות הישראלית בכמה חלקים בגדה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי