תקדים חשוב

בצעד חריג הסכימה הרש"פ להסדר פשרה שבמסגרתו היא תשלם פיצוי כספי לבני משפחתו של גד רג'ואן ז"ל שנרצח על ידי פלסטיני ב-2002.

החלטת הרש"פ מעוררת זעם רב בקרב בכירים בתנועת פת"ח, מדובר בתקדים חשוב ועל נפגעי טרור ישראלים להגיש תביעות נוספות נגד הרש"פ בדרישה לפצוי כספי.

הישג ישראלי חשוב במלחמה נגד הטרור הפלסטיני.

הרש"פ תשלם פיצויים בסך 2 מיליון שקלים לאישתו ובתו של גד רגו'אן ז"ל שנרצח על ידי פועל פלסטיני שעבד אצלו במפעל באזור התעשיה עטרות ב-2002.

הרצח אירע במהלך האינתיפאדה השניה ונעשה בהכוונתו של בכיר פת"ח מרוואן ברגותי המרצה בבית כלא בישראל עונש של 5 מאסרי עולם על רצח ישראלים.

משפחת רג'ואן הגישה ב-2008 תביעה בבית המשפט המחוזי בירושלים ודרשה מהרש"פ פיצוי כספי של יותר מ-130 מיליון ש"ח בגין הנזקים הכלכליים שנגרמו לה בעקבות הרצח.

לאחר מ"ומ ארוך, נחתם השבוע הסדר פשרה מחוץ לכתלי בית המשפט שעל פיו הרש"פ תשלם פיצויים בסך 2 מיליון ש"ח לאשתו ובתו של גד רג'ואן ז"ל.

המשמעות של הסדר הפשרה היא כי הרש"פ הכירה למעשה באחריותה לרצח ולמרות הזמן הרב שחלף והעיכובים והקשיים שיזמה הרש"פ כדי לעכב את ההליך המשפטי היא נכנעה בסופו של דבר והסכימה להתפשר.

ביקורת קשה בפת"ח

החלטת הרש"פ להתפשר בהליך המשפטי עם בני משפחת רג'ואן עוררה זעם רב בקרב גורמים בכירים בפת"ח שמתארים את ההחלטה כ"פשע לאומי" והודאה פלסטינית כי "ההתנגדות המזויינת" היא מעשה טרור.

הגורמים בפת"ח אומרים כי התקדים המשפטי הזה יעודד ישראלים שנפגעו בפעולות טרור לרדוף משפטית את מבצעי הפיגועים וכי התקדים נותן לגיטימציה לנוכחות אזרחים ישראלים בשטחי הגדה למרות ההחלטות הפלסטיניות הרשמיות, החלטות הליגה הערבית וההחלטות הבינלאומיות כי הכיבוש הישראלי וההתנחלויות אינם חוקיים.

לדבריהם, הסדר הפשרה הושג באישור יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס וראש הממשלה הפלסטיני החדש מוחמד א-שתייה.

מהי משמעות הסדר הפשרה?

למרות התהליך המשפטי הארוך, מדובר בתקדים חשוב והליך שמאפשר להשיג בו הישגים, לכן חשוב מאוד כי נפגעי פעולות טרור נוספים יגישו תביעות נזיקין נגד הרש"פ בגין אחריותה לפיגועים שביצעו פלסטינים שמתגוררים בתחומה ונשלחו או הוסתו לבצע את הפיגועים ע"י בכירי הרש"פ או בכירי תנועת פת"ח שהיא מפלגת השלטון ברש"פ.

גורמים בפת"ח טוענים כי הרש"פ נאלצה להתפשר מחשש כי בית המשפט יפסוק לטובת התובעים ואז היא תאלץ לשלם סכום גדול של פיצויים כספיים שיקוזז מכספי המיסים שישראל גובה מדי חודש עבור הרש"פ.

לכן, כל נפגעי הטרור הישראלים בשנים האחרונות צריכים לנצל את התקדים המשפטי החשוב ולהזדרז ולהגיש תביעות כספיות נגד הרש"פ.

גם מבחינה פסיכולוגית יש חשיבות להסדר הפשרה, בתנועת פת"ח חוששים כי עתה תהיה האצבע של המתנחלים יותר "קלה על ההדק" ברגע שיותקפו על ידי פלסטינים, הם יוכלו לטעון לזכות "ההגנה העצמית" וידעו כי במקרה שיפגעו, יוכלו הם או בני משפחותיהם לתבוע את הרש"פ ולדרוש ממנה פיצוי כספי.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי