מחבקים ודוקרים

אכזבה עמוקה בשטחים מהודעת מצרים, ירדן ומרוקו על השתתפותן בכינוס הכלכלי בבחריין בסוף החודש.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי מדינות ערב בגדו בפלסטינים וכי הדבר מסמל מגמה מדאיגה בכל הקשור  ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

ההודעה של הבית הלבן כי מצרים ירדן ומרוקו הודיעו לממשל כי ישתתפו בועידה הכלכלית בבחריין התקבלה בזעם רב בשטחים, ברחוב הפלסטיני מכנים את המעשה במילה "בגידה" לאחר שיו"ר הרש"פ יצא מגדרו כדי למנוע מהן להשתתף בכינוס בבחריין ונכשל כישלון חרוץ.

אחד ממכרי הפלסטינים, מרצה באקדמיה, אמר לי כי מה שהתרחש במזה"ת בימים האחרונים מזכיר לו את המחזה של שיקספיר "יוליוס קיסר" שבו נדקר למוות הדיקטטור של הרפובליקה הרומית בידי ברוטוס שהיה חברו הטוב ואולי אפילו בנו על פי השמועות.

בעודו מחבק את יוליוס הקיסר, קירב ברוטוס את יוליוס אליו ונעץ בו את סכינו, "הגם אתה ברוטוס"? היו מילותיו האחרונות של יוליוס קיסר.

 כך חשים הפלסטינים,מנהיגי המדינות הערביות מצרים, ירדן ומרוקו ניהלו בימים האחרונים מסע הונאה בקרב בני עמם, הם הכפישו את "עסקת המאה" של טראמפ והודיעו כי לא יקבלו שום דבר שלא יקבלו אותו הפלסטינים, בעוד הם מחבקים את הפלסטינים פומבית הם תקעו בחשאי את הסכין בגבם של הפלסטינים והודיעו לממשל טראמפ על השתתפותם בועידה מבלי לעדכן אפילו את הרש"פ והעומד בראשה.

מנאמה, בירת של ממלכת בחריין, תהפוך ב-25 בחודש למקום שבו ישיק ממשל טראמפ את "עסקת המאה" של הנשיא האמריקני כשמנהיגי ערב מצפצפים צפצוף ארוך על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

הסדנה הכלכלית בבחריין תהפוך למפגן נורמליזציה בין ישראל למדינות ערב על אפו ועל חמתו של יו"ר הרש"פ, גם אם לא ייצא ממנה דבר מבחינה כלכלית , היא תיצרב בתודעה האזורית כצעד חשוב לקראת הנורמליזציה ש"יצאה מן הארון" לאחר שנים של רומן חשאי בין מדינות ערב לישראל.

מדובר בניצחון של הנשיא טראמפ ובמיוחד של חתנו ויועצו ג'ראד קושנר על יו"ר הרש"פ לאחר שהצליח לשכנע את מנהיגי ערב לשלוח נציגים לסדנה הכלכלית בבחריין, ישראל תקבל בקרוב גם היא הזמנה להשתתף בחגיגה במנאמה.

נציגי הרש"פ לא יהיו שם אבל תהייה במנאמה משלחת של אנשי עסקים פלסטינים מהגדה בראשות השיח' החברוני אשרף ג'עברי אשר יוצאים לכינוס בבחריין למרות איומי הרש"פ, מדובר בצעד אמיץ ולא מן הנמנע שהרש"פ תנסה לעצור אותם או לפגוע בהם פיזית, יש לקוות שגורמי הביטחון של ישראל עומדים על המשמר.

מה שמעניין את שליטי ערב הוא יציבות שלטונם, היציבות הכלכלית של מדינותיהם וגיבוי ביטחוני להתמודד עם הסכנה האיראנית, הבעיה הפלסטינית הפסיקה לעניין אותם מזמן, מי שיכול לדאוג לאינטרסים האלה היא ארה"ב וגם ישראל יכולה לסייע, למחמוד עבאס אין מה לתת להם במיוחד כשהוא ממשיך בסרבנותו לכל תהליך מדיני.

אין ספק שיו"ר הרש"פ וארגון חמאס יעשו הכל כדי להכשיל את הכינוס בבחריין, לא מן הנמנע שינסו גם להצית אלימות בשטח תוך שימשו בסיסמא השקרית כי הסכנה למסגד אלאקצא גוברת בגלל הכינוס בבחריין ו"עסקת המאה" של השיא טראמפ.

אין לשלול את האפשרות שמדינות ערב ינסו לרכך את בגידתן בפלסטינים וישגרו לועידה בבחריין משלחות בדרג נמוך, אבל מה שחשוב הוא שהעולם הערבי המתון בראשות סעודיה מתייצב לצד הממשל האמריקני בניגוד לעמדה של הרש"פ והעומד בראשה.

ישראל היא שתרוויח מהכינוס בבחריין, היא לא תקבל שם כסף אבל תתקבל בהערכה על ידי מדינות המפרץ שרואות בה בת ברית נגד איראן, גם צילומים משותפים של המשלחת הישראלית עם המשלחות הערביות הם טובים בימים אלה לתדמיתה של ישראל ולמעמדה האזורי, כמו שאומר הפתגם הערבי"יותר טוב מכלום" (אחסן מן בלאש"-בערבית).

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי