מאמץ אמריקני להציל את "עסקת המאה"

ממשל טראמפ ביטל את הזמנת נציגי ישראל לועידה הכלכלית בבחריין כדי לאפשר את השתתפותן של מדינות ערב המתונות בועידה.

ברש"פ מרוצים מהתקפלות הממשל ורואים בכך סימן כי הלחץ שהפעילו על מדינות ערב יעיל, מחמוד עבאס מתכוון להגביר את הלחץ וליצור מתיחות באזור שתעיב על כינוס הועידה.

בצמרת הרש"פ יש קורת רוח מההודעה האמריקנית כי לועידה הכלכלית בבחריין בשבוע הבא לא יוזמנו נציגים של ממשלת ישראל למרות שבה יוצג החזון הכלכלי של הממשל לפתרון הבעיה הפלסטינית.

גורמים בפת"ח אומרים כי הממשל מתחיל להתקפל נוכח החרם הפלסטיני והלחץ על מדינות ערב ובחריין המארחת את הועידה.

מחמוד עבאס מעודד מכך שהלחץ על הממשל עובד ובשבוע הבא הוא מארגן, באמצעות תנועת פת"ח, 3 ימים של הפגנות ועימותים עם חיילי צה"ל בשטחי הגדה, הוא בטוח שזה הזמן להגביר את הלחץ כדי להבהיר לממשל שהוא מסתכן בערעור היציבות באזור אם ימשיך במאמציו לכפות על הפלסטינים את "עסקת המאה".

המטרה שלו היא ליצור מתיחות באזור שתעיב על שני ימי הועידה בבחריין ב-25 וב-26 בחודש.

הבית הלבן החליט לשנות כיוון ולא להזמין את נציגי ממשלת ישראל לועידה הכלכלית בבחריין במאמץ לנסות ולהציל את הכינוס בבחריין ובעצם את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, הממשל מנסה להרוויח זמן מדיני יקר, הוא דחה את פרסום החלק המדיני של "עסקת המאה" עד לאחר הקמת הממשלה החדשה בישראל, דבר שמעניק לו עוד זמן לנסות ולרכך את הפלסטינים ואת מדינות ערב המתונות ביחס לתוכנית השלום שלו.

הממשל הפגין נכונות להתגמש ולבטל את הזמנת נציגי ישראל לועידה בבחריין בעקבות הלחץ הערבי, מדינות כמו מצרים, ירדן ומרוקו  שהודיעו לממשל כי יבואו לועידה סירבו להודיע על כך רשמית מחשש כי הן יואשמו בנורמליזציה עם ישראל ובגידה בבעיה הפלסטינית.

שליטי ערב חוששים מגל של הפגנות נגדם ביום שישי הקרוב, ערב הועידה בבחריין, של הגופים האסלאמיים הקיצונים כמו תנועת "האחים המוסלמים", במצרים המצב מתוח מאוד בעקבות מותו בכלא של הנשיא המודח מוחמד מורסי מראשי תנועת "האחים המוסלמים".

שליטי ערב דואגים לכסאותיהם וחוששים מערעור היציבות השלטונית שלהם.

ממשל טראמפ משנמך למעשה את דרג הועידה בבחריין,האיחוד האירופי הודיע כי ישלח נציג בדרג עבודה זוטר בלבד לועידה, על פי ההערכות בדרג המדיני בירושלים גם מצרים, ירדן ומרוקו ישגרו נציגים זוטרים בלבד תוך הדגשה פומבית כי מטרתם היא ללמוד על השקעות במדינותיהם לשיפור המצב הכלכלי ללא שום הקשר מדיני לבעיה הפלסטינית.

גורם בכיר בפת"ח אומר כי הרש"פ איננה יכולה לכפות על ארה"ב וישראל להסכים ולקבל את "הקווים האדומים" שלה בנושא הסכסוך אך היא יכולה להכשיל, ביחד עם ירדן, את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

לדבריו, בלי מחמוד עבאס אין לממשל טראמפ פרטנר פלסטיני ואי אפשר לדלג על הרש"פ במיוחד כשיש לה קונסנזוס עם ארגון חמאס נגד תוכנית השלום האמריקנית החדשה.

לרש"פ ולירדן יש הסכמה בנושא מעמדה של ירושלים ופתרון בעיית הפליטים, ירדן מארחת בשטחה את המספר הגדול ביותר של פליטים פלסטינים והיא דוחה את ההצעה האמריקנית להפוך אותם לתושבי קבע בעלי זכויות שוות תמורת עשרות מילארדי דולרים.

ממשלת ישראל עסוקה בבחירות ויתכן שדחיית פרסום "עסקת המאה" משרת גם אותה, הסטטוס קוו בשטחי הגדה נמשך והממשל לא מתערב בהמשך הבניה במזרח ירושלים ובשטחי הגדה, ישראל מהדקת את אחיזתה בשטח וקובעת עובדות חדשות.

ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד למזה"ת, נתן גיבוי לדברי השגריר האמקיני דיוויד פרידמן לעיתון "ניו יורק טיימס" כי לישראל יש את הזכות לספח, בתנאים מסויימים, שטחים מן הגדה.

המשימה של ממשל טראמפ היא לעבור כעת בשלום את הועידה הכלכלית בבחריין, עד ליום שלישי הבא שבו תפתח הועידה יכולות להתרחש עוד התפתחויות שליליות והממשל מקווה שהמהלך שנקט באי הזמנת ישראל לועידה יאפשר למדינות ערב המתונות לשלוח אליה את נציגיהן, הלחץ הפלסטיני הכבד על מדינות ערב להחרים את הועידה  נמשך ובהחלט עלולות להיות התפתחויות של הרגע האחרון.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי