חבל הצלה לרש"פ

קבוצה של אנשי עסקים פלסטינים אמידים ומדינות הליגה הערבית מתגיסים לסייע לרש"פ לצלוח את המשבר הכספי שלה ולמנוע את קריסתה.
הזרמת חמצן כלכלי לרש"פ תאפשר לה לחזק את מעמדה ברחוב הפלסטיני ולהתנגד ביתר תוקף ל"עסקת המאה" האמריקנית.
בניגוד להצהרות ראשי ההנהגה הפלסטינית, הרש"פ איננה עומדת לקרוס מבחינה כלכלית למרות המשבר הכספי החמור.
בימים אלה מתגבשים בקצב מואץ מהלכים כלכליים כדי לשמר את הרש"פ ואת מנגנוניה.
ראש הממשלה הפלסטיני מחמוד א-שתייה ניסה להלך אימים על ישראל ועל מדינות המערב ובראיון שהעניק לעיתון "ניו יורק טיימס" לפני יותר משבוע הוא הודיע כי "הרש"פ נמצאת במצב של קריסה", עוד הוסיף א-שתייה : "בקרוב לא נוכל לשלם משכורות וניאלץ לשלוח אנשי ביטחון הבייתה".
המשבר הכספי החמור ברש"פ הוא תוצאה של שני מהלכים עיקרייים: הפסקת הסיוע האמריקני לרש"פ על רקע המחלוקות המדיניות העמוקות בין הממשל ליו"ר הרש"פ וסירובה של הרש"פ לקבל מישראל את כספי המיסים החודשיים שהיא גובה עבורה ושמהווים 70 אחוזים מתקציבה.
הסירוב הפלסטיני נולד לאחר שישראל החלה ליישם את "חוק הקיזוז" שאושר בכנסת וניכתה מהסכום של כספי המיסים שגבתה עבור הרש"פ, על פי "הסכם פאריז", את סכום הכסף שמעבירה הרש"פ למשפחות המחבלים ו"השהידים".
בתגובה, מסרבת הרש"פ כבר כמה חודשים לקבל מישראל את כספי המיסים לאחר הקיזוז, ישראל העבירה חד צדדית את הכספים לחשבונות הבנק של הרש"פ אך היא החזירה את הכספים באקט של מחאה.
עכשיו מתגבשים שני מהלכים שנועדו להציל את הרש"פ מקריסה בחודשים הקרובים ולהבטיח את המשך שלטונו של מחמוד עבאס ואת קיום מנגנוני הרש"פ.
א.יוזמה של 70 אנשי עסקים פלסטינים ובהם המיליארד מוניב אלמצרי להעניק לרש"פ הלוואה בסך 150 מיליון דולר כדי שתוכל לשלם משכורות לפקידיה בשלושת החודשים הקרובים.
ב. הענקת רשת ביטחון כלכלית לרש"פ על ידי מדינות ערב.
בשבוע הבא תתקיים בקהיר ישיבת חירום של שרי האוצר של מדינות הליגה הערבית כדי לדון בישום ההחלטה שהתקבלה בועידת הפסגה הערבית בתוניסיה להעניק רשת ביטחון כלכלית לרש"פ כדי שתוכל לעמוד בלחצים הכלכליים שמופעלים עליה על ידי ארה"ב וישראל כדי לכפות עליה לקבל את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.
הזרמת החמצן הכספית שמתגבשת עתה תסייע ללא ספק למחמוד עבאס להתמודד עם הלחצים המדיניים שמופעלים על הרש"פ, היא תעודד אותו ואף תקשיח את עמדותיו.
אין ספק שמחמוד עבאס וצמרת פת"ח המקיפה אותו מרוצים מהתפתחויות אך גורמים בכירים בפת"ח עדיין חוששים שמדינות ערב מוליכות את הרש"פ באף והן ינקטו בסחבת כדי שלא להעביר כסף לרש"פ בגלל לחץ של ממשל טראמפ,לא מן הנמנע שמדובר ב"מס שפתיים" ערבי.
אולם, גם היוזמה של אנשי העסקים הפלסטינים להלוואה כספית לרש"פ מספיקה לרש"פ לקנות זמן יקר ובינתיים לחפש מקורות מימון נוספים, מציאת מקורות אלה תחזק את יכולת העמידה  והמיקוח שלה מבחינה מדינית.
מבחינתו של מחמוד עבאס, המשימה היא להחזיק מעמד ולעבור את הבחירות בישראל מבלי שהרש"פ תקרוס, היא מקווה שראש הממשלה בנימין נתניהו לא יבחר שנית לתפקיד וכי הוא יוכל לפתוח דף חדש עם כל פוליטיקאי ישראלי אחר שיכנס לתפקיד ראש הממשלה.
תשלום המשכורות לעשרות אלפי הפקידים תושבי הגדה הוא צעד חשוב מבחינת יו"ר הרש"פ כדי לחזק את מעמדו בשטח ואת הנאמנות לתנועת פת"ח שהינה מפלגת השלטון, במיוחד נוכח גל המחאה והמרירות ברחוב הפלסטיני נגד השחיתות הגוברת בצמרת הרש"פ.
    

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי