הבעיה הפלסטינית חוזרת לסדר היום הבינלאומי

יו"ר הרש"פ הצליח להחזיר את הבעיה הפלסטינית לסדר היום הבינלאומי ולגייס את הרחוב הערבי נגד ועידת בחריין.
כישלון הועידה יחייב את הממשל לשקול את המשך ההתקדמות בנתיב "עסקת המאה" נוכח התנגדות הפלסטינים וכמה ממדינות ערב המארחות את הפליטים בשטחן.
הסדנה הכלכלית שתתכנס ביום שלישי הקרוב בבחריין מחזירה את הבעיה הפלסטינית לסדר היום הבינלאומי והערבי למרות המתיחות במפרץ הפרסי.
בסוף השבוע הייתה בעמאן הפגנה גדולה נגד "עסקת המאה" והחל מתחילת השבוע צפויות הפגנות ענק במדינות ערב, במרוקו, תוניסיה, לוב,מצרים,ירדן, לבנון ואפילו בעיראק.
ארגון חמאס החליט על שביתה כללית ביום כינוס הועידה ב-25 בחודש והוא מתכנן גם הפגנות על גדר הגבול עם ישראל, אבל הזירה העיקרית תהיה כנראה בשטחי הגדה מכיוון שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נתן הנחיות, באמצעות תנועת פת"ח, להבעיר את השטח, באמצעות הפגנות ועימותים עם חיילי צה"ל במחסומים בגדה.
מהלכי הממשל האמריקני בעניין "עסקת המאה" וההסתה החריפה של מחמוד עבאס, בנוסף להחרמתו את ועידת בחריין, דוחפים את הרחוב הערבי להזדהות מחדש עם הבעיה הפלסטינית שנדחקה לקרן זווית בשנתיים האחרונות.
אין ספק שיו"ר הרש"פ הצליח לעורר את העולם הערבי ולגייס את הרחוב הערבי נגד "עסקת המאה" למרות שהמשטרים הערבים המתונים זורמים בינתיים עם ממשל טראמפ.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שנמצא בשלהי הקריירה הפוליטית שלו, הולך עד הסוף ומאשים  את כל משתתפי הועידה הכלכלית בבחריין, כולל המדינות הערביות המשתתפות בה, בבגידה בבעיה הפלסטינית ומנסה להלך עליהן אימים כדי שלא ישתתפו בה.
למרות שהבית הלבן הודיע כי מצרים, ירדן ומרוקו הודיעו לו על הגעת נציגיהן לועידה, הן נמנעות עד עכשיו מלהודיע רשמית על כך ומחכות עד לרגע האחרון מחשש שהפגנות הענק בהן יצברו תאוצה ויערערו את היציבות השלטונית.
גם הודעת הממשל כי נציגים רשמיים של ישראל לא יוזמנו לועידה בבחריין לא משככת את הזעם ברחוב הערבי ואת השנאה לארה"ב וישראל שאותה מלבים גם גופים כמו תנועת "האחים המוסלמים".
גורמים בכירים בפת"ח אומרים שהועידה הכלכלית בבחריין הינה מיותרת מכיוון שמחמוד עבאס יחסום כל סיוע כלכלי לפרוייקטים בגדה שלא יעבור דרך הרש"פ וכי לא ניתן לעקוף אותה.
צמרת הרש"פ רואה בועידת בחריין את תחילת ישום הרעיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו משנת 2008 בדבר "השלום הכלכלי" כדי לקבור את אופציית 2 המדינות.
למרות חולשתה של הרש"פ והמצור המדיני והכספי עליה, מחמוד עבאס הצליח לגייס את הפלסטינים ואת העולם הערבי נגד "עסקת המאה" של טראמפ עוד לפני שהיא פורסמה.
יהיה מאוד קשה לממשל האמריקני, לסובב את ההגה בחזרה, אחרי הקמת הממשלה החדשה בישראל, ולפרסם תוכנית מדינית חדשה שלא תכלול את רעיון 2 המדינות והקמתה של מדינה פלסטינית.
הערכת המצב של מחמוד עבאס היא כי אם הוא יצליח לטרפד את תוכנית השלום  האמריקנית החדשה, הדבר יחזק את מעמדו ברחוב הפלסטיני למרות המשבר הכלכלי שאמור להחריף והצעדים החד צדדים שישראל עשויה לנקוט כמו החלת הריבונות הישראלית בחלקים בגדה.
התוכנית המדינית האמריקנית החדשה היא התוכנית היחידה שמונחת כעת על השולחן שאינה כוללת את פתרון 2 המדינות, רק שינוי פוליטי בישראל או בחירת נשיא חדש בארה"ב יכולים לשנות את הכיוון המדיני שבו צועדות ארה"ב וישראל ביחס לבעיה הפלסטינית.
כרגע נראה כי ועידת בחריין לא תשיג שום פריצת דרך מדינית, אם היא תיכשל הממשל האמריקני יצטרך להפסיק לקחים לאן מועדות פניו בנושא הסכסוך הישראלי פלסטיני ולחשב מסלול מחדש, אי אפשר לכפות את תוכנית "עסקת המאה" על ההנהגה הנוכחית של הפלסטינים ויתכן שהנשיא טראמפ יגנוז או ידחה לזמן בלתי ידוע את התוכנית שלו לפתרון הסכסוך.
YOU NEED TWO TO TANGO.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי