כישלון יוזמת השלום הערבית

הועידה הכלכלית בבחריין המחישה את הצורך בשינוי יוזמת השלום הערבית והתאמתה למציאות החדשה במזרח התיכון.
יו"ר הרש"פ פועל לכינוסה של ועידה בינלאומית שתהווה משקל נגד לועידת בחריין אך ספק רב אם יצליח בכך.
ג'ראד קושנר, יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, פסל בנאומו בועידת בחריין ב-25 ביוני את אפשרות אימוצה של יוזמת השלום הערבית משנת 2002 כדי לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני שמדברת על הקמת מדינה פלסטינית בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים ומציאת פתרון צודק לבעית הפליטים.
קושנר אמר כי צריך למצוא פתרון שהוא בין יוזמת השלום הערבית לבין העמדה הערבית ורמז בעקיפין לתוכנית המדינית שגיבש הממשל שנקראת "עסקת המאה" ותפורסם כנראה בחודש נובמבר לאחר הקמת הממשלה החדשה בישראל.
יוזמת השלום הערבית שוכבת מאז 2002 כאבן שאין לה הופכין, ממשלות ישראל דחו אותה ולא ראו בה שום בסיס רציני לניהול משא ומתן לפתרון הסכסוך, לכן הגיע הזמן לשנות את היוזמה הזו, להגמישה ולהתאימה למציאות החדשה שנוצרה בסכסוך הישראלי- פלסטיני והיחסים בין מדינות ערב לישראל.
היוזמה הזו נולדה בסעודיה ולכן מוטלת על סעודיה להוביל תהליך של הגמשת היוזמה ביחד עם מצרים וירדן שחתומות על הסכמי שלום עם ישראל ועם מדינות נוספות במפרץ.
הסכנה האיראנית שינתה את היחסים בין ישראל למדינות המפרץ שהתקרבו אליה בחשאי ומקיימות עמה נורמליזציה מתחת לשולחן אך הן חוששות לצאת עמה בגלוי בגלל העמדה הפלסטינית.
לכן, אסור שיוזמה החדשה תכלול לינקג' בין נורמליזציה גלויה בין ישראל לבין מדינות ערב בתנאי שיושג הסדר מדיני בין ישראל לפלסטינים, מדובר בשני דברים שונים שאינם סותרים זה את זה, מדינות ערב יכולות ורוצות לקיים קשרים עם ישראל גם אם עדיין לא הושג פתרון מדיני מוסכם לבעיה הפלסטינית.
ישראל היא בת ברית אסטרטגית של מדינות ערב מכל הבחינות מול איראן שמסכנת את ביטחון האזור ורוצה להשתלט עליו במסגרת מדיניות יצוא "המהפכה הח'ומיינסטית".
בפועל נוצרה מציאות חדשה שאותן מיישמות מדינות ערב של התקרבות לישראל, הביטחון והעתיד שלהן הם יותר חשובים להן מאשר הבעיה הפלסטינית.
17 שנים חלפו מאז יצאה יוזמת השלום הערבית לדרך מבלי להשיג שום תוצאה חיובית, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אמר בחודש מרץ 2018 בפגישה עם מנהיגים יהודים בניו יורק כי הבעיה הפלסטינית איננה כבר בעדיפות ראשונה בסעודיה בגלל הבעיות היותר דחופות באזור.
על פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, סעודיה מוכנה לחתום מיידית על הסכם שלום עם ישראל אך יוזמת השלום הערבית מונעת זאת ממנה, כינוס ועידת בחריין ופרסום "עסקת המאה" הצפוי בעוד כמה חודשים הם הזדמנות לנצל את שינוי האווירה שנוצר ולהשיק יוזמה שלום ערבית חדשה.
הועידה הכלכלית בבחריין הסתיימה ובניגוד לתחזיות, גל המחאה במדינות ערב ובשטחים נגד הועידה היה מתון יחסית, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נערך להמשך המאבק נגד "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ והוא בודאי יפעל גם למנוע כל ניסיון לשנות את יוזמת השלום הערבית.
מה מתכוון לעשות יו"ר הרש"פ?
אמין מקבול, השגריר הפלסטיני באלג'יריה ומבכירי תנועת פת"ח חשף בראיון לסוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו" ב-25 ביוני כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס פועל למען כינוסה של ועדיה בינלאומית בתגובה לכינוס הועידה הכלכלית בבחריין.
יו"ר הרש"פ אמור לצאת בקרוב למסע מדיני כדי לארגן תמיכה לרעיון הועידה הבינלאומית שמטרתה לשבור את "הבלעדיות של ארה"ב על תהליך השלום במזה"ת".
הניסיון של מחמוד עבאס לחמם איטריות ישנות מעיד על התסכול הרב שבו הוא נמצא, הוא מחרים את הממשל האמריקני ומנסה שוב לארגן כינוס בינלאומי שיתמוך בישום ההחלטות הבינלאומיות בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, רוסיה וסין מתנגדות לתוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ אך מדינות ערב זרמו עם הממשל האמריקני והגיעו לועידה בבחריין אחרי ששילמו "מס שפתיים" לפלסטינים.
גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי מחמוד עבאס יתקשה להביא לכינוסה של ועידה בינלאומית שתצא נגד "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, ישראל נמצאת במערכת בחירות וגם הממשל האמריקני נכנס לשנת בחירות והנשיא טראמפ נחוש להשתמש בכל הספינים האפשריים כדי להיבחר לעוד קדנציה, הממשל שועט קדימה ודורס את כל מי שעומד בדרכו במזרח התיכון, יו"ר הרש"פ מבודד ומדינות ערב נכנעות לרצון הבית הלבן מתוך ידיעה שארה"ב היא היחידה שיכולה להגן על שלטונן מפני הסכנה האיראנית ולא הרש"פ והעומד בראשה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי