הרש"פ נכשלה בהתמודדות עם "ועידת בחריין"

הועידה הכלכלית בבחריין הסתיימה בהצלחה ומבלי שהרש"פ הצליחה לשבש את כינוסה או להעיב באמצעות הפגנות על דיוניה.
בשטחים אומרים כי מחמוד עבאס גילה חוסר מנהיגות ואוזלת יד מדינית וכי הציבור הפלסטיני נמנע לצאת לרחובות בגלל תופעת השחיתות החמורה בצמרת הרש"פ.
ועידת בחריין הסתיימה בניצחון אמריקני ברור על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אשר החרים את הועידה אך נכשל בלשכנע את מדינות ערב ואת העולם האסלאמי שלא להשתתף בה.
יו"ר הרש"פ ביטל את השביתה הכללית שנקבעה ליום פתיחת הועידה ב-25 בחודש והמיר אותה ב-3 ימי הפגנות ועימותים בשטחי הגדה אך בפועל ההיענות לקריאתו ולקריאת תנועת פת"ח לצאת לרחוב הייתה חלשה, הציבור הפלסטיני בגדה לא נרגע עדיין מפרשות השחיתות החמורות בצמרת הרש"פ ואיננו ממהר לשתף פעולה עם ההנהגה הפלסטינית שאפילו לא ביטלה עדיין את העלאות השכר החריגות ב-67 אחוזים לראש הממשלה ולחברי הממשלה הפלסטינית.
הכישלון של מחמוד עבאס הפך לשיחת הרחוב בשטחים והוא עשוי לתת רוח גבית לממשל טראמפ להתחיל וליישם באורח חד צדדי חלקים מהתוכנית הכלכלית שנדונה בועידת בחריין.
מחמוד עבאס לא יצא מגדרו במאמציו להכשיל את ועידת בחריין ונהג כמי שמבין שהמשחק נגמר והוא לא יוכל לעצור את התכנסותה.
הרש"פ לא גיבשה תוכנית לאומית להתמודד עם "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ והיא מסתפקת בעיקר בגינויים ובאיומים.
אחת הבעיות המונעות התנגדות פלסטינית רצינית ל"עסקת המאה" של טראמפ היא חוסר היכולת והרצון של מחמוד עבאס להגיע לאחדות לאומית ולהתפייס עם תנועת חמאס, אפילו באופן זמני כדי לנסות ולסכל את "עסקת המאה" של טראמפ.
מנהיג חמאס אסמעיל הניה ערך ב-26 כנס בעיר עזה של כל הפלגים הפלסטינים במחאה על הועידה הכלכלית בבחריין, בנאום שנשא היפנה הניה קריאה למחמוד עבאס להיפגש עמו בעזה או בקהיר כדי לתאם פעולות נגד תוכנית השלום האמריקנית החדשה אך קריאתו נותרה ללא מענה.
הרש"פ שהתנגדה לכינוס ועידת בחריין והחרימה אותו, לא הצליחה ללחוץ על סעודיה, מצרים וירדן שלא להשתתף בכינוס ונכשלה בארגון סירוב ערבי-אסלאמי יעיל לועידת בחריין.
גם משלחת אנשי העסקים הפלסטינית בראשות השיח' אשרף ג'עברי מחברון יצאה לועידה בבחריין על אפה וחמתה של הרש"פ מבלי שחבריה נעצרו או נחקרו, למרות שמרביתם מתגוררים בתחומי הרש"פ, הרש"פ הסתפקה באיומים על חברי המשלחת אך לא נקטה שום צעד מעשי כדי למנוע מהם את הנסיעה למרות שתיארה את המעשה כ"בגידה לאומית".
גורמים בכירים בפת"ח טוענים כי יו"ר הרש"פ חושש מלהתעמת עם מדינות ערב ששלחו נציגים לועידת בחריין, המשבר הכספי הקשה של הרש"פ בגלל הפסקת הסיוע האמריקני ואי קבלת כספי המיסים מישראל נותן את אותותיו ויו"ר הרש"פ תולה תקוות בכך שהליגה הערבית תעמוד בהבטחתה ותספק לו רשת ביטחון כלכלית  לכמה חודשים שתאפשר לו להתאושש ולמנוע את קריסת הרש"פ.
לדבריהם, מחמוד עבאס מנסה להרוויח זמן ולרכז מאמץ מדיני נגד "עסקת המאה" לקראת חודש נובמבר הקרוב, לאחר הבחירות בישראל ובהתקרב  המועד של פרסום החלק המדיני של תוכנית השלום האמריקנית.
עד אז הוא יצא למסע מדיני כדי לנסות ולארגן ועידה בינלאומית בהשתתפות נציגי רוסיה, סין והאיחוד האירופי שמתנגדים ל"עסקת המאה".
אוזלת ידה של הרש"פ במלחמה נגד תוכנית השלום האמריקנית החדשה מסמלת את היחלשות מעמדו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בקרב בני עמו בגלל חוסר יכולתו להביא להישגים מדיניים בעוד ישראל צועדת מחיל אל חיל בזירה הבינלאומית ומחזקת את מעמדה ובגלל המיאוס הציבורי הרב מהריקבון השלטוני והשחיתות בצמרת הרש"פ.
גורמים בכירים בפת"ח אומרים  כי נושא השחיתות הוא עדיין השיח העיקרי ברחוב הפלסטיני וברשתות החברתיות, מחמוד עבאס לא הצליח לשנות את סדר היום האזרחי בקרב הציבור הפלסטיני בגדה ואם הוא לא ינקוט בצעדים פומביים נגד תופעות השחיתות הפיצוץ הוא רק שאלה של זמן,יו"ר הרש"פ מתעלם מאזהרות ראשי מנגנוני הביטחון שלו וסומך על כך שהזמן יעשה את שלו אך  הציבור הפלסטיני המתוסכל עשוי לצאת לרחובות ולהפגין בהמוניו נגד התופעה שמחמוד עבאס ושני בניו הפכו לסמל שלה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי