ניצחון ישראלי במזרח ירושלים

חנוכת "מנהרת עולי הרגל" במזרח ירושלים בהשתתפות נציגים בכירים של ממשל טראמפ היא אירוע חשוב המחזק את ריבונות ישראל בירושלים.
רק מדיניות ישראלית נחרצת תבהיר לרש"פ ולירדן כי ישראל איננה מתכוונת לוותר על ריבונותה בהר הבית ובמזרח העיר.
אחרי הכישלון הצורב של ישראל במשבר שער הרחמים בהר הבית וההשתלטות הפלסטינית עליו, זכתה ישראל בניצחון חשוב בקרב על הריבונות במזרח ירושלים.
טקס חנוכת "מנהרת עולי הרגל" שמובילה מאזור הכפר סילואן במזרח ירושלים( "עיר דוד") למרגלות הר הבית שהתקיים ב-30 ביוני בהשתתפות ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד לענייני המזה"ת ודיוויד פרידמן שגריר ארה"ב בישראל מסמל את הריבונות הישראלית המלאה במזרח העיר.
ההשתתפות של שני הנציגים האמריקנים הבכירים בטקס שבו השתתפו גם שרים מהממשלה, מדגישה את המשך המחוייבות של ממשל טראמפ להכרה בירושלים כבירת ישראל, יותר משנה חלפה מאז הכריז הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל והממשל איננו ממצמץ למרות המחאה של הפלסטינים ושל חלק ממדינות ערב והאסלאם.
הטקס התקיים כמה שעות בלבד אחרי שמשטרת ירושלים עצרה את פאדי אלהדמי, השר לענייני ירושלים ברש"פ בחשד כי קיים פעילות שלטונית של הרש"פ במזרח ירושלים בניגוד לנאמר בהסכמי אוסלו.
אלהדמי נלווה בשבוע שעבר לנשיא צ'ילה סבסטיאן פיניירה בעת סיורו בהר הבית בניסיון ליצור מצג שווא כאילו הרש"פ היא הריבון במקום תוך השמצתה של ישראל.
משרד החוץ הישראלי נזף בשגריר צ'ילה בישראל ונשיא צ'ילה התנצל בפני נשיא המדינה ריבלין ואמר כי ביקורו בהר הבית היה ביקור פרטי וכי הנציגים הפלסטינים לא הוזמנו על ידו אלא הופיעו שם על דעת עצמם.
טקס חנוכת המנהרה בהשתתפות בכירי הממשל האמריקני משגע את הפלסטינים ואת הירדנים.
ישראל ממשיכה בחפירות הארכיאולוגיות וחושפת את המערך התת קרקעי סמוך לכותל המערבי והר הבית, מנהרת הכותל שנפתחה כבר לפני כמה שנים, לאחר מאבק דמים מול הרש"פ בהנהגתו של יאסר ערפאת, הפכה לאתר תיירותי חשוב שפוקדים אותו באופן קבוע אזרחים ישראלים ותיירים מכל העולם והיא מבטאת את המורשת היהודית והריבונות הישראלית על הר הבית.
הרש"פ רואה בהשתתפות בכירי הממשל האמריקני בטקס מתן "גיבוי עיוור" לכל הפעולות של ישראל במזרח ירושלים וביטוי למדיניות המוטת של הממשל לטובתה של ישראל.
בצעד כמעט נואש פרסמה הרש"פ הודעה כי יו"ר הרש"פ הורה לפעול נגד המשך החפירות הארכיאולוגיות הישראליות באזור הר הבית, "הדבר לא ירפה את ידנו מלדבוק בעקרונותינו ובראשם השמירה על ירושלים" הבטיח יו"ר הרש"פ.
הוא הנחה את משרד החוץ הפלסטיני לפעול מול האו"ם והארגון לשת"פ אסלאמי נגד החפירות הארכיאולוגיות של ישראל בהן הוא רואה מגמה לייהד את ירושלים המזרחית והפרה של החוק הבינלאומי".
גם משרד החוץ של ירדן פרסם הודעה שבה הוא מגנה את כל הנסיונות של ישראל "לשנות את הזהות של העיר העתיקה בירושלים".
ההתנגדות הירדנית והפלסטינית לחפירות הארכיאולוגיות במזרח ירושלים וחשיפת ממצאים המוכיחים את הריבונות היהודית בהר הבית ובעיר דוד איננה חדשה, הרגישות לנושא גברה לאחר ההכרזה האמריקנית על ירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות אליה, המתיחות גוברת גם בעקבות ועידת בחריין והפרסום הצפוי של "עסקת המאה" אחרי הקמת הממשלה החדשה בישראל.
לכן, יש חשיבות רבה לכל צעד של הפגנת הריבונות הישראלית במזרח ירושלים ובהר הבית מבלי לחשוש מתגובת ירדן והפלסטינים אשר רק באחרונה עשו מחטף מתואם בנושא מתחם שער הרחמים, באמצעות מועצת הווקף המוסלמי, כדי לאותת לארה"ב כי ישראל איננה שולטת בהר הבית וכי הם לא יסכימו לריבונות ישראלית על המתחם.
רק מדיניות ישראלית נחרצת במזרח ירושלים תבהיר לפלסטינים ולירדן כי ישראל נחושה לממש את ריבונותה בחלק הזה של העיר ולשמור על אחדותה תוך מתן חופש פולחן מלא לבני כל הדתות.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי