הממשל מנסה לפייס את הרש"פ

ממשל טראמפ מתכונן לפרסום המתווה המדיני של "עסקת המאה"  ומנסה להחזיר את הרש"פ לשולחן המשא ומתן.
גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי הממשל צריך לקבל תחילה את רעיון שתי המדינות ומעריכים כי חזרה אפשרית למשא ומתן רק אם נתניהו לא יעמוד בראשות הממשלה אחרי הבחירות.
ממשל טראמפ עוסק כעת בהפקת הלקחים מהסדנא הכלכלית בבחריין ונראה כי הגיע למסקנה כי יקשה עליו מאוד להתקדם בתהליך המדיני עפ"י "עסקת המאה" מבלי השתתפותה של הרש"פ בתהליך, לכן מנסה הממשל עכשיו להגיע להידברות שקטה עם הרש"פ באמצעות הגנרל מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הכללי שיש לו קשרים הדוקים עם ה-CIA, וגם באמצעות פניה גלויה אל ההנהגה הפלסטינית באמצעות עיתון "אל-איאם" היוצא לאור ברמאללה ומזוהה עם הרש"פ.
השליח האמריקני המיוחד למזה"ת, ג'ייסון גרינבלט, העניק ב-8 ביולי ראיון בלעדי לכתב המדיני של עיתון "אל-איאם" שבו הרעיף שבחים על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.
"הנשיא טראמפ מוקסם ממחמוד עבאס למרות ההתקפה הפלסטינית חסרת התקדים על ארה"ב, דלתות הבית הלבן פתוחות בפני הפלסטינים ובפני ההנהגה הפלסטינית".
בראיון הוא הודה למעשה כי הרש"פ הכשילה את ועידת בחריין והדגיש כי ארה"ב הקצתה 28 מיליארד דולר להשקעות בגדה וברצועה וכי הרש"פ לא תקבל את הכסף אם לא תשנה את דרכיה.
ג'ייסון גרינבלט הציע בראיון מהלך ראשון להחזרת הדיאלוג בין הממשל לרש"פ, בעקבות החרם שהטיל יו"ר הרש"פ על הממשל לאחר ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל, והוא פתיחתם מחדש של משרדי אש"פ בוושינגטון שנסגרו בעקבות האיום הפלסטיני לפנות נגד ישראל לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג.
גרינבלט שמכיר את הסלידה העמוקה של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מהשגריר האמריקני דיוויד פרידמן, הציע גם לבכירי הרש"פ לפנות ישירות לבית הלבן  ולא דרך השגרירות בירושלים.
עוד נקודות חשובות שאמר ג'ייסון גרינבלט בראיון לעיתון "אלאיאם":
א.הנשיא טראמפ יחליט בקרוב אם לפרסם את החלק המדיני של "עסקת המאה" לפני הבחירות בישראל או לאחריהן.
ב.הדרך היחידה להתגבר על הסכסוך היא שכל הצדדים יכנסו לחדר המשא ומתן ולדבר על כל נושא עד להגעה להסכם.
ג. אין לממשל "נוסחת קסמים" להעלים את הסכסוך הישראלי פלסטיני.
ד. התוכנית הכלכלית של "עסקת המאה" איננה סופית וניתן להכניס בה שינויים.
נביל אבו רודיינה, דוברו של יו"ר הרש"פ הגיב ב-9 ביולי על דבריו של גרינבלט ואמר כי "עסקת המאה" גוססת, הוא קרא לממשל לעשות עיון מחדש במדיניותו ולהבין כי הכתובת לשלום וביטחון היא מחמוד עבאס והנהגת אש"פ וכי השלום יתגשם רק באמצעות החוק הבינלאומי ויוזמת השלום הערבית ולא באמצעות דימיונות ומשחקים אלא הקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים.
גורמים בכירים בפת"ח רואים בדבריו של השליח ג'ייסון גרינבלט קצה קצהו של התקפלות אמריקנית ונכונות לבוא לקראת הרש"פ, אולם הם אומרים כי הדבר איננו מספיק כלל ועיקר, לדבריהם הממשל עשה צעדים חד צדדים חשובים לטובת ישראל בעניין ירושלים והפליטים שהם 2 קווים אדומים חשובים של ההנהגה הפלסטינית.
"גם אם האמריקנים יפתחו מחדש את משרדי אש"פ בוושינגטון ויחדשו את הסיוע הכספי לרש"פ, הדבר איננו מספיק, אנו צריכים שיסכימו לרעיון 2 המדינות בקו 67 והכרה במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית" אמר גורם בכיר בפת"ח.
ההערכה בקרב בכירים ברש"פ כי לא צפוי שינוי מהותי ביחס של ממשל טראמפ כלפי הרש"פ ודרישותיה לפני שיתבררו תוצאות הבחירות בישראל.
להערכתם, ההשפעה של ראש הממשלה נתניהו על הנשיא טראמפ בכל הנושאים המדיניים החשובים היא גדולה מאוד ורק אם יעמוד בראש ממשלת ישראל ראש ממשלה חדש שאיננו בנימין נתניהו ניתן יהיה לצפות לשנוי ביחס האמריקני לרש"פ ולדרישותיה המדיניות.
חשוב לציין כי החרם של הרש"פ על הממשל האמריקני איננו כולל את הקשר המודיעיני בין מנגנוני הביטחון הפלסטינים לבין ה-CIA.
הקשר הזה כולל שיתוף פעולה חשוב בנושאי המלחמה בטרור והגנרל מאג'ד פרג' נחשב גם כצינור חשוב להעברת מסרים מדיניים מהממשל למחמוד עבאס.
מאג'ד פרג' הוא מקורב ליו"ר הרש"פ וגם לו יש שאיפות פוליטיות להיות יורשו של מחמוד עבאס לאחר שירד מהבמה הפוליטית.
 .


הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי