חמאס חושש מהפתעה ישראלית

ארגון חמאס חושש מהתקפת פתע ישראלית רחבה ברצועת עזה או מפעולת קומנדו של צה"ל שמטרתה לחסל את מנהיגי הטרור.
במקביל מפתח הארגון רחפנים התקפיים כדי להתגבר על המכשול הקרקעי הגדול שבונה ישראל על הגבול נגד המנהרות.
משרד הפנים של חמאס ערך ב-9 ביולי תרגיל צבאי רחב היקף ברצועת עזה שהוגדר כהקפצת פתע של הכוחות "בגלל איום ביטחוני מפתיע" וכדי לבדוק את מוכנות הכוחות, מנגנוני הביטחון ומילוי המשימות.
התרגיל כלל הגברת הסיורים על הגבולות עם ישראל ומצרים, סגירת מעברי הגבול,הקמת מחסומים בכל רחבי הרצועה, פריסת כוחות וסגירת המרחב הימי של רצועת עזה עד להודעה חדשה.
התרגיל הנרחב התקיים ברצועה בעוד רף האלימות בהפגנות על גדר הגבול הוא נמוך יחסית בשבועות האחרונים, גם שיגור בלוני התבערה פחת באופן משמעותי וישראל הצליחה לחשוף מנהרה נוספת, ה-18 במספר מאז מבצע "צוק איתן", מדובר במנהרה ישנה ולא מנהרה שנחפרה בתקופה האחרונה.
גורמים בארגון חמאס ברצועה אומרים כי התרגיל נועד להרגיע את תושבי הרצועה כי מנגנוני הביטחון של הארגון חזקים ושולטים באופן מלא במצב הביטחוני וגם להעביר מסר לישראל כי לא תוכל לערער את היציבות הביטחונית ברצועת עזה.
העירנות חסרת התקדים של חמאס נובע מחשש להפתעה ישראלית בשני אופנים:
א.מהלך צבאי נרחב של צה"ל בעומק הרצועה כדי לשקם את ההרתעה הישראלית שנפגעה, מאז החל קמפיין צעדות השיבה במרץ 2018 , במטרה להביא להפסקת מלחמת ההתשה שבה פתח חמאס באמצעות הפגנות ענק על גדר הגבול, שיגור בלוני תבערה ונפץ וירי רקטות סבבי לחימה קצרים.
על פי ההערכות בחמאס, ראש הממשלנ נתניהו קיים כבר כמה דיונים על הנושא בקבינט הביטחוני ויתכן גם שהוא יחליט על המבצע בקרוב לאור המצוקה הפוליטית והמשפטית שלו כדי להביא לדחיית הבחירות לכנסת בחודש ספטמבר.
ב. פעולת קומנדו ישראלית בתוך הרצועה כדי לנקום ולפגוע במנהיגי הארגונים הצבאיים, בסגנון מבצע "אביב נעורים" בבירות שבלבנון, שגם תשקם את תדמית היחידות המיוחדות של צה"ל לאחר כישלון הפעולה של היחידה המיוחדת של צה"ל באזור ח'אן יונס בחודש נובמבר שעבר.
העיתון "אלאח'באר" הלבנוני, המשמש כשופר ההדלפות של ארגון חמאס, פירסם ב-10 ביוני דיווח כי לאחר כישלון פעולת הכוח המיוחד של צה"ל באזור ח'אן יונס ניסתה ישראל לחסל בשקט ובאופן מתוחכם מפקדים צבאים בכירים של חמאס וגם להאזין לכמה אחרים.
מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו משתף פעולה עם ישראל שהיה מעורב בתוכנית, בין היתר נשלחו מעטפות נפץ לכמה בכירים בחמאס אך הן נוטרלו.
על פי הדיווח ישראל רודפת אחר משוחררי "עסקת שליט" שגורשו לרצועת עזה ועובדים כיום בזרוע הצבאית של חמאס, לאחר שנכשל ניסיון ישראלי לחסל אחד מהם באמצעות מעטפת נפץ, החלו משוחררי "עסקת שליט" לקבל שיחות אזהרה בטלפון מהשב"כ הישראלי "שלא לחמם בפיגועים את שטחי הגדה".
ארגון חמאס בלחץ ונערך להסלמה אפשרית אם לא יתקדמו הבנות הרגיעה בקצב שמשביע את רצונו, בעוד ישראל עובדת במרץ על המכשול הקרקעי הגדול על גבול הרצועה והשלימה כבר בנייה של יותר ממחצית הפרוייקט, עובד ארגון חמאס על פיתוח אמצעי לחימה חדשים עם דגש על פיתוח רחפני תקיפה באמצעות רימוני יד או מטעני חבלה.
רחפן כזה כבר הופעל בסבב הלחימה האחרון ברצועה לעבר טנק ישראלי.
פיתוח הרחפנים ההתקפיים של חמאס נועד לעקוף בעתיד את המכשול הקרקעי הגדול שבונה ישראל על הגבול נגד המנהרות החודרות.
התכנון של חמאס הוא לתקוף מטרות אזרחיות וצבאיות באמצעות מאות רחפנים התקפיים לאורך הגבול, מדובר בכלי טיס קטנים ובלתי מאויישים הטסים בגובה נמוך שקשה לאתרם באמצעות הראדאר.
גורם בחמאס אומר כי מדובר ב"נשק הפתעה" שיפתיע את ישראל כפי שהצבא המצרי הפתיע את צה"ל בטילי הנ"ט מסוג "סאגר" במלחמת יום הכיפורים וכפי שחזבאללה הפתיע את חיל היום הישראלי כשהטביע במהלך מלחמת לבנון השניה ספינה של חיל הים באמצעות טיל קרקע-ים.
בצה"ל מודעים לכוונות של חמאס ושוקדים על פיתוח מערכת הגנה נגד הרחפנים ההתקפיים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי