חמאס רוצה כסף

השקט היחסי ברצועת עזה הינו מטעה, הוא נובע מרצונו של ארגון חמאס לקבל את הכסף הקטארי ולקדם את השלב השני של הבנות הרגיעה.
במקביל ממשיך חמאס בתהליך ההתעצמות ,כולל בחפירת מנהרות חודרות לשטח ישראל, כדי לחטוף חיילים ואזרחים לצרכי מיקוח.
ארגון חמאס ינקום את מותו של פעיל כוח הריסון מחמוד אלאדהם שנהרג בטעות בשבוע שעבר על ידי חיילי צה"ל כשהתקרב לגדר הגבול ברצועה, הכל שאלה של עיתוי, חמאס שיגר 2 פצצות מרגמה לעבר עוטף עזה כ "מס שפתיים" בלבד לציבור העזתי כדי להראות כי איננו מבליג על המעשה, גם ברצועה יודעים התושבים כי הנקמה האמיתית בישראל תבוא בהמשך, בעיתוי שנוח לארגון חמאס.
הרושם המתקבל הוא כי ארגון חמאס נענה ללחצי מצרים ושליח האו"ם ניקלואי מלדאנוב  והשתכנע כי הירי של צה"ל שכתוצאה ממנו נהרג מחמוד  אלאדהם היה בטעות והסכים לעבור לסדר היום, הדבר נכון רק בחלקו, חמאס איננו מעוניין לתת תירוץ לישראל לעכב את הכסף שיגיע מקטאר החודש.
על פי גורמים ברצועה, בשבוע הבא יגיע לעזה השליח הקטארי מוחמד אלעמאדי ועמו הסיוע הכספי החודשי בסך 25 מיליון דולר, ברקע קיימת גם בקשה של חמאס שהוגשה לישראל, באמצעות משלחת המודיעין המצרי, לאפשר קטאר להכניס סכום כסף נוסף כל חודש עבור תשלום משכורות לאנשי חמאס, ישראל דחתה את הבקשה על הסף אך המודיעין המצרי הבטיח לחמאס כי ינסה ללחוץ על ישראל.
לכן שומר ארגון חמאס על שקט יחסי בגבול הרצועה,יש לזכור גם כי בחודש הבא יחול עיד אלאדחא (חג הקורבן) והארגון איננו רוצה לגרום לשום עיכובים בהעברת הכסף הקטארי כתוצאה מהסלמה במצב הביטחוני.
כמו כן, הארגון איננו רוצה לעכב סכום של 15 מיליון דולר שתרם איש עסקים פלסטיני דרך הרש"פ וביקש להעבירו לרצועת עזה, הרש"פ הסכימה להעביר את הכסף והדבר מחייב את אישורה של ישראל.
חמאס פותח בסבבי אלימות רק כשהוא נתקל במבוי סתום, מבחינתו, בכל הקשור לישום הבנות הרגיעה או סחבת מצד ישראל, הוא משתמש באלימות על הגדר, שיגור בלוני תבערה וירי רקטות כמנוף לחץ קבוע על ישראל כדי להשיג את מטרותיו.
ההפגנות של חמאס על גדר הגבול עם ישראל נמשכות כל שבוע, בהשתתפות קבועה של כמה אלפי מפגינים, אולם הן מתקיימות בפרופיל נמוך יותר וגם צה"ל נוקט משנה זהירות בשימוש בירי חי, תופעת שיגור בלוני התבערה לעבר עוטף רצועת עזה פחתה  באופן משמעותי אך היא עדיין קיימת.
האינטרס הנוסף של חמאס
השקט היחסי בימים האחרונים ברצועה נובע גם מרצונו של ארגון חמאס להשיג התקדמות משמעותית בהבנות הרגיעה,השלב השני של הבנות הרגיעה נכנס לתוקפו ומדובר על חיבור קו חשמל חדש (קו 161) מישראל לרצועת עזה והקמת אזור תעשיה בצפון הרצועה.
כמו כן יש מגעים להקמת בית חולים חדש בצפון הרצועה שיכלול אגף לטיפול בחולי סרטן,לטיפול בבעית המים ברצועה ולדיון בבקשת הפלגים להגדיל את מספר האישורים לתושבי הרצועה לעבוד בישראל ל-5000.
על פי גורמים בחמאס, ישראל קיבלה אורכה של שבועיים ימים לביצוע צעדים לישום הרגיעה, למרות שבכיר חמאס פתחי חמאד הודיע כי מדובר בשבוע אחד בלבד, במסגרת זו אמורה ישראל להגדיל את מרחב הדיג ולאפשר הכנסתם של 300 סוגי חומרים שהוגדרו בעבר כחומרים דו שימושים שהכנסתם אסורה בגלל האפשרות להשתמש בהם ליצור אמצעי לחימה.
האם חמאס מרדים את ישראל?
ארגון חמאס הסתייג השבוע מנאום השטנה של בכיר התנועה פתחי חמאד אשר קרא " לשחוט ולהרוג יהודים" בכל מקום על פני כדור הארץ.
בהודעה רשמית שפרסם ארגון חמאס נמסר כי דברי פתחי חמאד אינם משקפים את עמדותיו וכי המאבק מתנהל מול ה"כיבוש" הישראלי ולא מול היהודים ברחבי העולם או מול היהדות כדת.
אולם, הארגון לא הכחיש את דבריו של פתחי חמאד כי הארגון הקים מפעל חדש ליצור חגורות נפץ כדי לפרוץ את הגדר באמצעות החגורות האלה.
ארגון חמאס גם ממשיך בעריכת ניסויים ברקטות חדשות שאותם הוא משגר מדי כמה ימים לעבר הים בחופי הרצועה.
מאמץ ההתחמשות של חמאס ובניית המנהרות הוא בעיצומו, הנחת העבודה של צה"ל היא כי בידי צה"ל יש כבר את הפתרון הטכנולוגי להתמודדות עם המנהרות החודרות, אך חמאס ממשיך בחפירתן וטוען בתוקף כי הנשק האסטרטגי הזה עדיין יעיל.
האתר הביטחוני של חמאס "אלמג'ד" פרסם באחרונה מאמר תחת הכותרת " ההתנגדות יכולה להשתמש בכל כלי הנשק שלה ולהמציא דרכים חדשות" שבו טען כי הארגון יכול עדיין להשתמש במנהרות לצורך חטיפת "חיילים ציונים".
המאמר דחה את הטענות בישראל כי חמאס ויתר על נשק המנהרות והחליפו  בנשק הרחפנים והדגיש כי הארגון יכול להשתמש בכל כלי הנשק שברשותו.
אין ספק שארגון חמאס מוטרד מאוד מכך שצה"ל בונה מכשול קרקעי גדול מסביב לרצועה שמכוון בעיקר נגד המנהרות החודרות, הפרוייקט מתקדם במהירות ויותר ממחציתו כבר הושלמה, האם ארגון חמאס ינסה לעשות פיגוע אסטרטגי באמצעות המנהרות ולחטוף חיילים ואזרחים מתוך עוטף עזה לפני השלמת המכשול הקרקעי?
צריך לקחת הכל בחשבון, לחץ כבד מופעל על הנהגת חמאס מקרב תומכיו לסגור עסקת חילופי שבויים עם ישראל שתביא לשחרור יותר מאלף מחבלים מבתי הכלא בישראל, ישראל מתנגדת לתנאי חמאס והמשא ומתן במבוי סתום.
אחת הדרכים מבחינת חמאס לזרז את המשא ומתן היא לבצע פיגוע חטיפה נוסף שיגדיל את כמות קלפי המיקוח שבידיו.
לכן, אסור להיתפס לשאננות יתר, כמה ימי שקט יחסי ברצועה אינם משקפים את הצפוי בהמשך, מדובר בארגוני טרור מסוכנים אשר אינם נחים לרגע וחורשים מזימות טרור נגד ישראל.
יש לעמוד היטב על המשמר.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי