ישראל נגד חזבאללה בסוריה

ארגון חזבאללה מאיץ, בהנחיית איראן, בניית תשתית טרור בדרום סוריה כדי לפתוח חזית חדשה נגד ישראל מרמת הגולן.
גורמים בכירים בירושלים אומרים כי ישראל נחושה במלחמתה נגד ארגון חזבאללה ולא תאפשר לו להתבסס בדרום סוריה ולאיים עליה.
גורמי ביטחון בכירים בישראל הבהירו כבר לפני כארבעה חודשים כי ישראל לא תאפשר לארגון חזבאללה להתבסס בדרום רמת הגולן הסורית כדי להקים שם תשתית טרור נגד ישראל.
נראה כי חזבאללה מאיץ, בהנחיית איראן, את קצב בניית תשתית הטרור של בדרום סוריה כדי להפוך אותה למבצעית מהר ככל האפשר כדי שתוכל להתחיל בפיגועים נגד ישראל בהינתן הפקודה מאיראן.
לכן, גם ישראל ממקדת את פעילותה בשבועות האחרונים נגד חזבאללה בדרום סוריה כדי לעצור או להאט את קצב בניית התשתיות שלו.
לא מן הנמנע כי מדובר בהנחיה איראנית לארגון חזבאללה להיות מוכן לפעילות במהירות האפשרית על רקע ההסלמה במפרץ הפרסי והסנקציות הכבדות שהטילה ארה"ב על איראן.
על הרקע הזה יש לראות את תקיפת חיל האוויר הישראלי על תשתיות של חזבאללה בליל ה-24 ביולי באזור תל אלחארה בדרום סוריה.
סוכנות הידיעות הסורית "סאנא" דיווחה כי חיל האוויר של ישראל תקף כמה מטרות סוריות באזור תל אלחארה שבצפון מערב מחוז דרעא, מדובר בנקודת תצפית אסטרטגית שצופה לעבר רמת הגולן, מרכז המעקב הסורי אחר זכויות האדם מסר כי היו הרוגים כתוצאה מהתקיפה ונגרם נזק לרכוש וכי התקיפה כוונה לעמדות של המשטר הסורי ושל המליציות הנאמנות לו.
בתל אלחארה עצמו יש מוצב האזנה ותצפית של המודיעין הסורי אך גם איראן, חזבאללה ורוסיה נהנים מהמודיעין שהוא מפיק על ישראל.
על פי ההבנות בין ישראל לרוסיה, באזור הזה אמורים לשהות רק חיילים של הצבא הסורי, לאחר שצבא סוריה השתלט על דרום המדינה,אולם, הסורים מנסה להוליך שולל את ישראל ופעילים של חזבאללה מסתובבים באזור כשהם לבושים במדים של הצבא הסורי.
ראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר בשבוע שעבר אזהרה לסוריה בהתייחסו לנוכחות של חזבאללה בשטחה ואמר "לא נאפשר לה להיות לבנון שניה".
על פי גורמים בתקשורת הערבית, זוהי הפעם השלישית שישראל תוקפת יעדים של חזבאללה בשטח סוריה בחודשים האחרונים מלבד תקיפת היעדים האיראניים.
חיסולים בשטח
ארגון חזבאללה עסוק בגיוס פעילים בדרום סוריה מקרב תושבי הכפרים הסמוכים לגבול עם ישראל והוא מאמן אותם כדי להקים תשתית טרור שתעשה פיגועים ברמת הגולן וגם בצבירת נשק ואמצעי לחימה.
ישראל עומדת על המשמר, המודיעין הישראלי יודע כבר כמה שנים על התוכניות של איראן וחזבאללה לשנות את הסטטוס קוו ולהקים תשתית טרוריסטית ברמת הגולן שתפעל נגד ישראל.
בינואר 2015 תקפה ישראל שיירה של מפקדים שעשתה סיור שטח באזור מזרעת אלעמל ברמת הגולן שנועד להקים חדר מבצעים משותף שינהל את הפיגועים נגד ישראל.
בהתקפה נהרגו ג'יהאד מורנייה, בנו של רמטכ"ל החזבאללה עמאד מורנייה, שעל פי פרסומים זרים חוסל בדמשק ב-2008 במבצע משותף של ה-CIA והמוסד הישראלי, והגנרל האיראני מוחמד עלי אללה דאדי.
אח"כ החל חזבאללה להפעיל את המחבל סמיר קונטאר, לאחר שחרורו מהכלא הישראלי, כדי לבנות תשתית טרור ברמת הגולן.
על פי מקורות לבנוניים, סמיר קונטאר הצליח להקים תשתית מקומית ברמת הגולן של כמה מאות מחבלים במסגרת גוף הנקרא "הועדות העממיות לשחרור הכולן הכבוש" בו חברים דרוזים וסונים המצויידים בנשק קל, טילי נ"ט ומטעני חבלה שפרוסים לאורך הגבול עם ישראל.
סמיק קונטאר חצה "קו אדום" והוא חוסל ע"י ישראל ב 19 בדצמבר 2015 ,  באמצעות ירי טיל שנורה ממטוס ישראלי לעבר הבניין שבו שהה בג'ראמנה בסוריה,   לאחר שהפך ל"פצצה מתקתקת" המתכננת פיגועים נגד ישראל.
הפעילות הישראלית נגד ארגון חזבאללה בחודשים האחרונים כוללת גם חיסולים בשטח, ב-23 ביולי השנה חוסל פעיל חזבאללה בשם משהור זידאן מירי טיל שנורה ממל"ט לעבר מכוניתו בעת שנסע באזור קוניטרה סמוך לגבול עם ישראל.
פעילים באופוזיציה הסורית טוענים כי ישראל אחראית לחיסולו,זידאן פעל בשירות חזבאללה מספר שנים בזהויות שונות, לפני 4 חודשים יצא ללבנון ואחר כך חזר לסוריה עם תעודות זהות חדשות והנחיות ממפקדת חזבאללה כיצד לארגן את תשתית הטרור החדשה.
ב-5 ביוני השנה חוסל ביריות אלמונים הגנרל הסורי ג'מאל אלאחמד,מפקד גזרת סווידא הדרומית בעת שסייר בשטח, אין מידע ודאי לגבי השאלה מי אחראי לחיסולו, אך אי אפשר לשלול את האפשרות שישראל עומדת מאחוריו.
מדובר בקצין סורי שהיה אחראי לקשר בין הצבא הסורי לכוחות חזבאללה באזור סווידא וגם לקשר עם מוניר עלי נעים שעיטו האחראי על מפקדת חזבאללה בדרום סוריה וגם על הקמת התשתית הצבאית של הארגון ברמת הגולן.
חזית חדשה של חזבאללה מרמת הגולן
האחראי הראשי על הקמת החזית החדשה נגד ישראל ברמת הגולן הינו הגנרל קאסם סולימאני, מפקד גיס "אלקודס" ב "משמרות המהפכה" של איראן, בתיאום עם מנהיג חזבאללה חסן נצראללה.
המטרה  של איראן היא להרחיב את העימות עם ישראל דרך החלק הסורי של רמת הגולן.
איראן רוצה לפצל את כוחה הצבאי של ישראל ולהעסיק את צה"ל בכמה חזיתות במקביל בצפון ובדרום,מדובר במלחמת התשה שאותה איראן רוצה לנהל נגד ישראל הרחק מגבולותיה באמצעות שלוחותיה, דהיינו, ארגון חזבאללה וארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי.
ישראל מנהלת קרב בלימה כדי למנוע את הקמת החזית החדשה נגדה מרמת הגולן, ככל שאיראן וחזבאללה יאיצו את פעילות בניית התשתית, כך תגביר ישראל את התקפותיה על יעדי חזבאללה בסוריה, לישראל יש עדיפות מודיעינית  ועליונות אווירית ולכן היא משיגה הצלחות, מדובר במערכה ארוכה ולא ברור מתי היא תסתיים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי