מכות מנע ישראליות בעיראק

על פי גורמים ערבים ומערביים, ישראל תקפה פעמיים בסיסים של המליציות הפרו איראניות בעיראק כדי למנוע העברת רקטות וטילים לידי ארגון חזבאללה.
ישראל מנהלת מדיניות תקיפה נגד הניסיונות להקמת בסיסים חדשים בעיראק שמטרתם לבנות תשתית צבאית נגד ישראל,המדיניות הזו תימשך כל עוד נמשך המאמץ האיראני לפתיחת חזית מאבק חדשה נגד ישראל.
ישראל ממשיכה בניהול מדיניות זהירה אך תקיפה נגד ההתבססות האיראנית בסוריה ובאחרונה גם נגד הניסיון האיראני להקים בעיראק בסיסי אחסון לרקטות וטילים או הקמת סוללות טילים לקראת שיגורם בעתיד לעבר ישראל.
הזרוע הארוכה של חיל האוויר הישראלי מגיעה גם לעיראק.
על פי מקורות ערביים ומערביים, ישראל תקפה בשבועות האחרונים שני בסיסים חשובים של המליציות הפרו-איראניות המכונות "הגיוס העממי"(אלחשד א-שעבי"- בערבית) בבסיס אשרף ובבסיס אמרלי מצפון לבגדאד שבהם אוחסנו רקטות וטילים שהיו מיועדים לעבור לידי חזבאללה בלבנון, דרך הציר היבשתי מעיראק לסוריה ומשם ללבנון, או להיות מוצבים בעיראק לקראת שיגורם בעתיד לעבר ישראל.
על פי הדיווחים האלה, את התקיפות ביצעו מטוסי החמקן החדשים של חיל האוויר הישראלי מסוג
35-f מבלי שמערכות ההגנה האווירית של עיראק יצליחו לאתר אותם.
על פי דיווחים בתקשורת הערבית, בהפצצות נהרגו ונפצעו אנשים של "משמרות המהפכה" האיראניים.
כמה נקודות לציון
א.מטרות התקיפות הייתה לפגוע ביעדים איראניים ולא ביעדים עיראקיים. הבסיסים שהותקפו הם בסיסים נפרדים של המליציות הפרו איראניות שאינם קשורים לצבא עיראק.
ב.המרחב האווירי של עיראק נשלט על ידי חיל האוויר האמריקני, לכן כל חדירה למרחב האווירי של עיראק מחייבת תיאום עמו.
אם אכן ישראל היא זו שתקפה את היעדים של המליציות הפרו איראניות הרי שהדבר חייב הסכמה אמריקנית ותיאום בין חיל האוויר הישראלי לחיל האוויר האמריקני.
ארה"ב הכחישה כי חיל האוויר שלה הוא שתקף את היעדים של המליציות הפרו איראניות ורמזה כי מדובר בישראל.
ג.התקיפות של הבסיסים של המליציות הפרו איראניות גרמו מבוכה רבה לממשלת עיראק.
דובר "הגיוס העממי" עלי אלחוסייני הכחיש נוכחות של כוחות איראניים בבסיס אמרלי בעיראק, הוא אמר שאין כל סיבה לנוכחות של יועצים איראנים בבסיס מנהלתי כמו זה שהותקף והדגיש כי הוקמה ועדת חקירה בנושא.
ב-21 ביולי דיווחה סוכנות הידיעות העיראקית הרשמית כי החקירה בבסיס אמרלי העלתה כי הפיצוץ בבסיס נגרמה מתקלה פנימית שהביאה לשריפת דלק מוצק ולא מתקיפת כלי טיס בלתי מאוייש, עוד נטען בדיווח כי לא היו הרוגים מקרב המליציות השיעיות.
ממשלת עיראק נמנעת מלאשר את דבר התקיפות מחשש שערוותה תיחשף ברבים, אין לה שום יכולת אווירית להתמודד עם מטוסי החמקן החדשים של ישראל, ברשותה רק כמה עשרות מטוסי 16-F אמריקנים שאינם יכולים לתת מענה למטוסים המתקדמים מסוג 35-F שבידי ישראל.
ד.לממשלת עיראק אין יכולת לכפות על המליציות הפרו איראניות שום דבר, הן מופעלות ע"י הגנרל האיראני קאסם סולימאני שעל פיו ישק דבר.
ישראל שומרת על עמימות, דבר שמקל על ממשלת עיראק לספוג את המכות האוויריות ומאפשר לה לחיות במרחב ההכחשה.
ה.הפגיעה המדוייקת באתרים בהם הוחזקו הרקטות והטילים האיראניים בעיראק מעידה על מודיעין מצויין ומדוייק ויכולת מבצעית גבוהה.
לאן פני הדברים?
ישראל מנהלת מדיניות זהירה מול הניסיונות של איראן להקים בסיסים חדשים בסוריה ובעיראק לקראת פתיחת חזית חדשה שתקיף את ישראל מצפון, מדרום וממזרח שבמהלכה ישוגרו לעבר ישראל עשרות אלפי רקטות וטילים מדוייקים.
המדיניות הישראלית היא לא לתקוף את איראן ואת חזבאללה בלבנון, כל עוד לא נורו לעברה טילים מהשטחים האלה כדי שלא להביא למלחמה שבמסגרתה יותקפו כל מרכזי האוכלוסיה הגדולים בעורף הישראלי, אולם ישראל נוקטת במדיניות של "מכות מנע" או "מכות מקדימות" בסוריה ובעיראק בניסיון למנוע את התכנית האיראנית להרחיב את המאבק מולה ולפתוח חזיתות חדשות מרמת הגולן או ממערב עיראק.
האסטרטגיה הישראלית היא להמשיך בתקיפות של יעדים איראניים בעיראק ובסוריה כל עוד איראן מקימה במדינות אלה בסיסים שמסכנים את ביטחונה של ישראל.
גורמים ביטחוניים בישראל דוחים טענות בתקשורת הערבית כי ישראל תקפה את בסיסי המליציות הפרו איראניות בעיראק כדי לתמוך בארגון דאע"ש.
למליציות הפרו איראניות "הגיוס העממי" היה ויש תפקיד חשוב במלחמה נגד כוחות דאע"ש בעיראק אך גורמים יודעי דבר בירושלים מדגישים כי המטרות שהותקפו היו מחסני רקטות וטילים של איראן וכי ישראל נלחמת בדאע"ש שהינו ארגון טרור ואיננו תומכת בו בצורה ישירה או עקיפה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי