צאלח אלעארורי על הכוונת

ישראל ביקשה את עזרתה של בריטניה כדי להביא לגירושו מלבנון של בכיר חמאס צאלח אלעארורי שעמד בראש משלחת חמאס לאיראן.
אלעארורי הפך למתאם של העברת נשק מתקדם מאיראן לרצועת עזה שמסכן את ישראל, אם לא יצלחו המאמצים המדיניים לסלקו מלבנון לא מן הנמנע כי יחוסל על ידי ישראל.
גורמים ביטחוניים בכירים בישראל מביעים חשש כבד מפעילותו של צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ואיש הקשר של התנועה לאיראן ולחזבאללה.
אלעארורי עמד בראש משלחת חמאס לאיראן לפני שבועיים ובמהלך הביקור הוא נפגש עם המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי ועם שורה של בכירים איראנים.
מקום מושבו של צאלח אלעארורי הינו בשכונת א-דאחיה בביירות שבלבנון, סמוך למפקדת החזבאללה, באזור הזה גם מתגורר זיאד נח'אלה, מזכ"ל ארגון הג'יהאד האסלאמי, שאף הוא מקורב לאיראן ולחזבאללה.
ביקורו של צאלח אלעארורי באיראן היה הישג חשוב עבור ארגון חמאס, אלעארורי הגדיר אותו כ"ביקור היסטורי".
על פי אמיר מוסאווי, דיפלומט איראני בכיר, בביקור סוכם על פתיחת חזית רחבה חדשה של איראן נגד ישראל בשיתוף פעולה מלא של ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי.
גורמים בחמאס ברצועת עזה טוענים כי בין היתר סוכם בביקורו של אלעארורי בטהרן כי איראן תעביר נשק מתקדם לארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועה כדי להתמודד ביעילות נגד צה"ל, לדבריהם מדובר בטילים מדוייקים, טילי נ"ט וטילי כתף נגד מסוקים ואף טכנולוגיה לבניית כטב"מים ממולכדים.
המתאם הראשי של העברת הנשק המתקדם האיראני לרצועה, ואף הזרמה של סיוע כספי מאיראן, הינו צאלח אלעארורי, דבר שהופך אותו ל "פצצה מתקתקת" מבחינתה של ישראל, ברור לגורמי הביטחון בישראל שיש לעכב את הגעת הנשק הזה לרצועה בכל מחיר, גם אם הדבר יחייב את חיסולו הפיזי של אלעארורי.
בינתיים ישראל מפעילה אמצעים דיפלומטים כדי להביא לגירושו של צאלח אלעארורי מלבנון.
גורמים מדיניים בכירים בירושלים מסרו כי ישראל הפעילה את שיתוף הפעולה המודיעיני שיש לה עם בריטניה לצורך העניין,שיתוף הפעולה הזה התחזק בעקבות מינויו של בוריס ג'ונסון לראש ממשלת בריטניה עקב היותו אוהד גדול של ישראל, והוא כולל את הידוק המלחמה בטרור של ארגוני חמאס וחזבאללה.
על פי הגורמים המדיניים, בריטניה בוחנת כעת ברצינות הצבת תנאי לממשלת לבנון לגרש את צאלח אלעארורי מתחומה אם היא מעוניינת בשת"פ עם ממשלת בריטניה.
אלעארורי גורש לפני כשנתיים מדוחא שבקטאר בעקבות לחץ אמריקני-ישראלי ומצא מקלט בטורקיה, אולם ישראל לא הרפתה ממנו והפעילה לחצים על אנקרה עד שהוא עזב ומצא מקלט אצל ארגון חזבאללה בלבנון.
גם בנו של צאלח אלעארורי,מוחמד שמו, הינו פעיל בתנועת חמאס ובאחרונה נעצר על ידי מנגנוני הביטחון של הרש"פ בגדה.
ארה"ב הכניסה בנובמבר 2018 את צאלח אלעארורי לרשימת פעילי הטרור והקציבה סכום של 5 מיליון דולר לכל מי שימסור מידע על מקום הימצאו, בחמאס חוששים כי המהלך האמריקני תואם עם ישראל ונועד לתת "אור ירוק" לישראל לחסל אותו באמצעות המוסד.
העיסוק האינטנסיבי של צאלח אלעארורי בהבאת אמל"ח איראני מתקדם לרצועת עזה שבו יעשה שימוש נגד ישראל מגביר את הסכנה לחייו, ישראל נוקטת כעת בצעדים מדיניים כדי להצר את צעדיו, אולם, אם היא תיכשל היא עשוייה לפנות גם לדרכים אחרות כדי לעצור את פעילותו.
ב-18 בנובמבר 2018 פירסם אסמעיל הניה הודעה רשמית שבה הזהיר כי "כל פגיעה בחייו של צאלח אלעארורי תשנה את המצב לחלוטין",אולם, בינתיים זרמו מים רבים בים, אלעארורי מסוכסך קשות עם יחיא סינוואר, ראש ארגון חמאס ברצועת עזה והוא "גנב את ההצגה"  מאסמעיל הניה שהינו יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, הניה היה זה שצריך היה לעמוד בראש המשלחת לטהרן אך מצרים מנעה את יציאתו ואת יציאת  בכירי חמאס האחרים מהרצועה ובכך איפשרה לצאלח אלעארורי לקבל את הכבוד הגדול של הפגישה עם המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי ולהשיג הישגים חשובים ביחסים בין חמאס לאיראן.
להערכת גורמי ביטחון חיסול אפשרי של צאלח אלעארורי יפגע משמעותית בתיאום  בין איראן לחמאס והעברת נשק מתקדם לרצועת עזה כפי שעשה חיסולו של מחמוד אלמבחוח בדובאי בינואר 2010.
מבחוח עסק משנת 2000 בהברחת אמצעי לחימה מאיראן לרצועת עזה וחיסולו מיוחס למוסד הישראלי.
חיסולו של צאלח אלעארורי ישפר גם את רמת הביטחון ביהודה ושומרון, אלעארורי, ממיסדי הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם"  הינו האחראי על פעילות הטרור של חמאס בגדה באמצעות משרד חמאס באיסטנבול והפעלת "החוליות הרדומות" (SLEEPERS) של הארגון שמנסות מדי פעם להוציא פיגועים בשטחי הגדה ובתוך ישראל עצמה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי