טרור מבלי לשלם מחיר

ארגון חמאס נושא באחריות לניסיונות החדירה האחרונים דרך הגבול לישראל.
מדובר בעוד שיטות הונאה של הארגון לעשות פיגועי טרור ללא "טביעת אצבע" ומבלי לשלם את המחיר.
שתי עובדות צריכות לעמוד כנגד עינינו בבואנו לדון בהסלמה האחרונה בגבול הרצועה שבאה לידי ביטוי בימים האחרונים בניסיונות חדירה לישראל דרך הגדר, האחת היא שארגון חמאס הוא הריבון ברצועה ומתוקף כך הוא אחראי על כל מה שקורה לאורך גדר הגבול עם ישראל, יחיא סינוואר הינו מנהיג חמאס ברצועה וראש הזרוע הצבאית ולכן הוא בקי בכל פרט, קטן כגדול, הקורה לאורך הגבול ולא ניתן להפתיעו.
"כוח הריסון" של חמאס לאורך הגבול שאמור למנוע חדירות לישראל נעלם בימים האחרונים כלא היה, האם זה הגיוני?
השניה, אם נכונה הטענה שארגונים "סוררים" הם שביצעו את ניסיונות החדירה האחרונים, כיצד ארגון חמאס עבר לסדר היום ואיננו נוקט שום צעדי ענישה כלפיהם? אפילו לא מעצרים למראית עין.
חמאס הוא הארגון הצבאי החזק ביותר ברצועה, הוא יכול לרסק את הארגונים הסלפים הקטנים בקלות אך הוא לא עושה זאת.
זאת ועוד, המחבל  מרוואן נאצר  שנהרג בהיתקלות עם כוח צה"ל ב-11 באוגוסט באזור בית חנון, היה חבר פעיל בזרוע הצבאית של חמאס, על ראשו היה סרט ירוק של הזרוע הצבאית עז א-דין אלקסאם וארגון חמאס אפילו לא טרח להכחיש את השתייכותו לארגון.
חוליית המחבלים שחדרה ביום 10 באוגוסט לישראל באזור דיר אלבלח וחוסלה על ידי צה"ל, תכננה לבצע פיגוע הרג המוני או פיגוע חטיפה, גורמים ברצועה טוענים כי 3 מחבריה היו פעילי הזרוע הצבאית שערקו לפני כמה חודשים והצטרפו לאחד הארגונים הסלפים.
העובדה שאנשי הזרוע הצבאית של חמאס עורקים ומצטרפים לארגונים סלפים קיצוניים או לשלוחת דאע"ש בצפון סיני איננה חדשה, זהו חלק מתהליך ההקצנה וההאכזבה מהנהגת חמאס שהעדיפה את דרך הרגיעה עם ישראל על פני עימות צבאי כולל.
לארגון חמאס אין שום אינטרס לעימות צבאי כולל עם ישראל,מנהיגו יחיא סינוואר הינו אדריכל הבנות הרגיעה עם ישראל, אבל הארגון מחוייב לאיראן שמציידת אותו באמצעי לחימה מתקדמים ובכסף והוא גם מגדיר את עצמו כ "ארגון טרור", לכן הוא חייב מדי פעם לעשות פיגועי טרור נגד ישראל, אך הוא מנסה להלך בין הטיפות ולעשות זאת באופן מתוחכם "ללא טביעות אצבע" כדי שלא לגרור את הרצועה למלחמה כוללת עם ישראל שתגבה מהתושבים הפלסטינים מחיר יקר.
זוכרים את שיגור הרקטות מהרצועה לעבר ישראל שנטען על ידי חמאס כי הן הופעלו על ידי ברקים?
חמאס טען בהודעה רשמית על ניסיון החולייה לחדור לישראל ב-10 באוגוסט כי מדובר "בצעירים זועמים" כדי להרחיק ממנו  את החשד, הפיגוע אמור היה להתבצע בערב חג הקורבן כ"מתנה" לחג, אם החולייה הייתה מצליחה לחטוף חייל ישראלי או אזרח היה חמאס ממהר להשתלט על האירוע ולנכס אותו לעצמו כפי שעשה בעת שנחטף גלעד שליט.
לכן, התוצאה זהה בשני המקרים, חמאס הינו הנושא באחריות, על פי גורמים ברצועה, הזרוע הצבאית של חמאס משתמשת לעיתים בארגונים הסלפים כ "קבלני משנה" לפיגועים נגד ישראל, זה מאפשר לה את "מרחב ההכחשה" מול ישראל ומול המודיעין המצרי שעובד קשה כדי להשיג רגיעה מלאה ברצועה.
חמאס מנצל את העובדה שישראל נמצאת במערכת בחירות ואיננה רוצה בהסלמה, הדרג המדיני אומר בגלוי שאיננו רוצה להפיל את שלטון חמאס ולכן איננו מחדש את מדיניות הסיכולים הממוקדים, זה נותן להנהגת חמאס את תחושת החסינות, היא מנסה להחזיק את המקל משני קצותיו, לעשות טרור נגד ישראל אך לא לשלם את המחיר, ארגון חמאס הפסיק כמעט לגמרי את שיגור בלוני התבערה ועבר באחרונה לשיטת ניסיונות החדירה לישראל דרך הגדר, כשימצה אותה הוא כבר ימצא פטנט אחר לעשות טרור נגד ישראל.
אם ישראל לא תגבה את המחיר מארגון החמאס, הטרור רק ילך ויגבר, חוסר התגובה הישראלית מתפרש כחולשה ורק מעודד את הנהגת הטרור להמשיך במעשי הרמיה שלה.
ישראל יכולה גם היא להכות בהנהגת חמאס בתוך הרצועה ללא "טביעות אצבע", הגיע הזמן לפעול כדי להעביר את המסר באופן נחרץ.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי