חמאס מנסה להגביר הלחץ על ישראל

ארגון חמאס מזהיר את ישראל באמצעות המתווכים כי לא ימנע חדירות בודדים מהרצועה לישראל וכי הוא "עלול לאבד את השליטה על הגבול".
חמאס מנסה להפעיל לחץ על ישראל לזרז את ישום הבנות הרגיעה והוא עלול לעבור לסוג חדש של מלחמת התשה באמצעות ניסיונות חדירה יומיים לישראל.
מאז ה-1 באוגוסט השנה היו מספר ניסיונות חדירה מרצועת עזה לישראל, שלושה מהם של מחבלים חמושים, באחד הניסיונות הצליח מחבל בשם האני אבו צלאח לפצוע 3 חיילים של צה"ל לפני שחוסל.
ניסיונות החדירה לישראל זכו לאהדה עממית ברצועת עזה וביקורת על חמאס בשל המשך צעדות השיבה, שאיבדו לדעת מבקרי הארגון, את האפקטיביות שלהן, המעבר למלחמת התשה באמצעות חדירות של מחבלים חמושים לישראל לצורך פיגועי הרג את חטיפה נתפס כתחליף הולם להמשך צעדות השיבה.
ארגון חמאס יחדש ביום שישי הקרוב את ההפגנות על גדר הגבול שהופסקו בשבוע שעבר לקראת חג הקורבן, הפעם הם יתקיימו תחת הכותרת "הנוער הפלסטיני".
גורמים ברצועה אומרים כי ההפגנות ביום שישי יהיו אלימות יותר, "המצב לא יכול להימשך יותר ללא שינוי והמפגינים ישברו את המצור הישראלי".
ההפגנות האלה מלוות אף הן בניסיונות של בודדים או קבוצות לחדור דרך הגדר לישראל ולפגוע בחיילים או לחבל בעמדות צה"ל על הגבול.
צה"ל הצליח להדוף בהצלחה את הניסיונות האחרונים לחדור דרך גדר המערכת וישראל העבירה מסר לחמאס, דרך מצרים ושליח האו"ם למזרח התיכון ניקלאי מלדנוב, כי לא תשלים עם התופעה וכי חמאס הוא הריבון והוא נושא באחריות למה שקרה, אולם בחמאס לא מתרגשים,יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה שיבח בביקור בח'אן יונס ב-13 באוגוסט את הפיגוע שבו פצע המחבל האני צלאח 3 חיילי צה"ל וכינה אותו במילים "מעשה גבורה".
עיתון אלאח'באר הלבנוני המקורב לחזבאללה דיווח ב-13 באוגוסט כי ארגון חמאס דחה את דרישת המתווכים לרסן את החדירות לישראל והודיע כי לא ימנע חדירות בודדים מהרצועה לישראל.
גורמים בחמאס מסרו לעיתון כי החקירה של חמאס העלתה ש-3 החדירות האחרונות לישראל בוצעו על ידי בודדים מהזרוע הצבאית של חמאס שפעלו על דעת עצמם בדחף רגעי "ללא הוראות מההנהגה הצבאית והמדינית"
ארגון חמאס הסביר למתווכים כי ישראל היא שנושאת באחריות למה שקרה  בגלל המצור שמוטל על הרצועה והמצב הכלכלי וההומניטארי הקשה, הוא הזהיר כי המשך המצב יוביל לכך שהוא יאבד את השליטה על הגבול וכי ניסיונות החדירה יחזרו על עצמם אפילו באופן מוגבר.
ארגון חמאס מנסה להפעיל לחץ על ישראל, באמצעות לחץ על המתווכים, לזרז את ישום הבנות הרגיעה, הוא טוען כי ישראל נוקטת סחבת בכל הקשור לקידום שיפור החשמל ברצועה והכנסת הכספים עבור המשפחות מועטות היכולת, גורמים בחמאס אמרו כי אם לא תחול התקדמות בשני הנושאים האלה המצב יתפוצץ מחדש.
ארגון חמאס מנצל את התקרבות מועד הבחירות בישראל כדי להפעיל לחץ על ראש הממשלה נתניהו באמצעות ניסיונות החדירה דרך הגבול ואיום לחדש את שיגור בלוני התבערה כדי להשיג את קידום הבנות הרגיעה.
ישראל צריכה לקחת את האיומים האלה של חמאס ברצינות, היא עדיין לא השלימה את בניית המכשול הקרקעי הגדול המקיף את הרצועה, למרות שחלה התקדמות גדולה  בבנייתו, אימוץ שיטת החדירות דרך הגבול ע"י חמאס כמלחמת התשה חדשה עלול להביא  לפגיעה בחיילים ובאזרחים ישראלים העובדים סמוך לגבול בבנית הגדר או המתגוררים בישובי העוטף, גם אפשרות החטיפה היא מסוכנת שכן מדובר בסוג פיגוע שנחשב לפיגוע אסטרטגי, חמאס עלול לעבור לניסיונות חדירה יומיים לישראל בתירוץ כי מדובר במחבלים "בודדים" שאין לו שליטה עליהם ולהגביר את המתיחות לאורך הגבול.
יש גם לזרז את בניית פרוייקט הקיר הענק, בגובה של 6 מטרים, שאמור להקיף את ישובי עוטף עזה  לאורך של 9 ק"מ כדי למנוע חדירות ולמצוא לו  בהקדם את המימון הדרוש.
יחא סינוואר שב והזכיר בביקורו בח'אן יונס במהלך חג הקורבן את נושא המנהרות, גורמים בחמאס אומרים כי הארגון לא הפסיק את פרוייקט המנהרות, למרות שישראל מצאה פתרון טכנולוגי המאפשר את חשיפת המנהרות, נראה כי בתקופה הקרובה אנו צפויים לעוד ניסיונות חדירה מהרצועה דרך הגדר, או אולי גם באמצעות מנהרות,ארגון חמאס סבור שהוא מצא נקודת תורפה חדשה של ישראל והוא ינסה לנצל אותה עד תום לצרכיו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי