הקם להרגך השכם להורגו

ישראל הנחיתה מכת מנע אוירית על הכוחות האיראניים בסוריה ומנעה פיגוע גדול בשטחה באמצעות רחפנים.
מדובר בהצלחה מודיעינית ומבצעית של ישראל אך המערכה עדיין לפניה, האיראנים יחפשו נקמה, היעד העיקרי של ישראל הוא למנוע את ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה ואספקת נשק מתקדם לחזבאללה.
ישראל סיכלה ב-24 באוגוסט פיגוע מסוכן של איראן בתוך שטח ישראל שאמור היה להתבצע משטח סוריה באמצעות רחפני תקיפה איראניים של כוח "אלקודס" ב"משמרות המהפכה" בראשותו של הגנרל קאסם סולימאני.
אמצעי התקשורת הערביים דיווחו על נפגעים רבים כתוצאה מהתקיפה האווירית של ישראל באזור הכפר עקרבה דרומית לדמשק ובהם חיילים בצבא הסורי, חיילים איראניים ופעילי חזבאללה.
על פי גורמי ביטחון, מה שהניע את האיראנים לנסות ולבצע את התקיפה בשטח ישראל הוא ההתקפות המוצלחות האחרונות של ישראל בעיראק על יעדים איראניים.
אין זו הפעם הראשונה שאיראן מנסה לפגוע בישראל משטח סוריה, בערב היא שיגרה כטב"מ ממולכד לעבר רמת הגולן שיורט על ידי חיל האוויר הישראלי, כמו כן היא שיגרה טיל לעבר אתר החרמון שיורט על ידי מערכת "כיפת ברזל".
ישראל נאלצה להרחיב את התקיפות מסוריה לעיראק לאחר שאיראן החלה לרכז בבסיסי המליציות השיעיות "אלחשד א-שעבי" הנאמנות לה בעיראק, רקטות וטילים מדוייקים לקראת העברתם לסוריה ולחזבאללה בלבנון או להציבם בעתיד במערב עיראק כדי לתקוף את ישראל.
בצעד חריג הפרה  ישראל את מדיניות העמימות ולקחה אחריות על התקיפה של הרחפנים האיראניים בשטח סוריה, הצעד הישראלי נועד  להסביר לקהיליה הבינלאומית את הסכנה האיראנית הנשקפת לישראל מהנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה ובעיראק וגם להרתיע את האיראנים מפני פעולות נוספות נגד ישראל.
המסר של ישראל לאיראן הוא ברור:"אל תתעסקו איתנו, יש לנו מודיעין מדוייק על כל הפעולות שלכם ויכולת מצויינת מבחינה צבאית לפגוע בכם בסוריה ובעיראק".
מדובר בכישלון של הגנרל קאסם סולימאני אשר שיכנע את המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי כי איראן חייבת להגיב על ההתקפות בעיראק ובסוריה,עד כה הוא נכשל בכל הניסיונות שלו לפגוע בישראל משטח סוריה אך הוא לא יוותר.
מדובר במערכה ארוכה וממושכת שאנו רק בתחילתה, הגנרל סולימאני ינסה עכשיו לפעול מתחת לראדאר המודיעיני ולהפתיע את ישראל גם משטח סוריה ויתכן שגם מרצועת עזה באמצעות חמאס והגי'האד האסלאמי על ידי שיגור רקטות או ירי נ"ט לעבר כוחות צה"ל, בביקור האחרון של משלחת חמאס בטהרן בראשותו של צאלח אלעארורי הבטיח קאסם סולימנאני לספק לחמאס גם רחפני תקיפה וכטב"מים ממולכדים.
ישראל צריכה לשמור גם על כוננות גבוהה בגבול רמת הגולן, שמה הקים באחרונה ארגון חזבאללה תשתית חבלנית גדולה כדי לפתוח חזית חדשה מול ישראל, פעילי חזבאללה מסתובבים בשטח כשהם לבושים במדים של הצבא הסורי כדי לנסות ולהסתיר את פעילותם.
גיבוי אמריקני
לישראל יש גיבוי אמריקני לפעול נגד מטרות איראניות בסוריה שמסכנות את ביטחונה אך בפנטגון נמתחת ביקורת על ישראל בגלל תקיפותיה בעיראק, גורמים בכירים בפנטגון אמרו ב-23 באוגוסט לעיתון "ניו יורק טיימס" כי התקיפות עלולות לסכן את החיילים האמריקנים הפועלים בעיראק.
המליציות השיעיות טוענות כי חיל האוויר הישראלי מתואם עם חיל האוויר האמריקני השולט במרחב האווירי של עיראק.
כמו כן , האמריקנים חוששים שהמליציות השיעיות הפרו איראניות ימוטטו את ממשלת עיראק שלארה"ב יש קשרים טובים עמה וידרשו ממנה לפנות את כוחות הצבא האמריקני שמוצבים בשטח עיראק,מדובר ב-5300 חיילים אמריקנים שמטרתם להילחם בדאע"ש ולמנוע השתלטות איראנית על עיראק.
שר החוץ ישראל כץ אישר ב-23 באוגוסט את החששות בפנטגון אך הדגיש כי יש תיאום מלא בין ישראל לארה"ב.
חשוב מאוד לשמור על התיאום ברמה הגבוהה ביותר בין ישראל לארה"ב בכל הקשור לפעולות חיל האוויר הישראלי בעיראק, הנשיא האמריקני סומך על ישראל ונותן לה בינתיים גיבוי מלא, אך פעולות חיל האוויר צריכות להתבצע באופן מושכל כדי שלא יביאו לכך שהאינטרסים האמריקנים בעיראק יפגעו בצורה  קשה, דבר שעלול להביא לכך שהנשיא טראמפ ישנה את עמדתו.
לסיכום:

ישראל הצליחה לסכל, ללא נפגעים, פיגוע משמעותי שתיכננה איראן נגד ישראל, כפי שאמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישראל פעלה על פי העיקרון "הקם להורגך השכם להורגו".
האיראנים רצו להשיג הפתעה ולבצע פיגוע שיהיה לו אפקט הרתעתי ותודעתי מול ישראל אך נכשלו בגדול.
אסור לטעות, הקרב הגדול מול איראן הינו הניסיון שלה לבנות תשתית צבאית גדולה בסוריה ולהעביר נשק מתקדם לחזבאללה בלבנון כדי לתקוף את ישראל בצורת מלקחיים מכמה חזיתות.
לשם כך היא בונה את הגשר היבשתי מעיראק לסוריה בלבנון, בימים אלה נשלמת הרחבתו של מעבר הגבול אבולכמאל בגבול עיראק סוריה כדי שדרכו יעברו שיירות  אמצעי הלחימה שיגיעו מאיראן דרך עיראק אל סוריה ולבנון.
האתגר הגדול עדיין לפנינו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי