מי ירסן את חזבאללה?

ממשלת לבנון מתעלמת מאזהרות ישראל ונותנת גיבוי מלא לארגון חזבאללה.
המצב הביטחוני בגבול הצפון שברירי והעימות הבא עם חזבאללה הוא בפתח, אסור לישראל להיגרר למדיניות של סבבי לחימה והיא חייבת ליזום מתקפת מנע על מפעלי הטילים המדוייקים בלבנון.
הגיבוי שממשלת לבנון נתנה לארגון חזבאללה בסבב הלחימה האחרון הוא מביך ומסוכן, נראה כאילו שראש הממשלה סעד אלחרירי מחק מזכרונו כי חזבאללה הינו ארגון טרור שרצח ב-2005 את אביו, רפיק אלחרירי, שהיה אז ראש ממשלת לבנון, או שפשוט הוא חושש מגורל דומה.
המשחק הכפול של סעד אלחרירי נחשף אתמול בראיון שהעניק לערוץ האמריקני CNBC שבו הודה:  "אני אדם פרגמטי ואני יודע את גבולותיי ואת גבולות האזור".
אלחרירי ניסה בראיון לקנות את אהדתה של ארה"ב ואמר: "חזבאללה הוא לא רק בעיה לבנונית אלא בעיה אזורית, ישראל רוצה להאשים את לבנון, אם אתה קונה את מה שנתניהו אומר, קנה אותו, אבל הוא יודע והקהילה הבינלאומית יודעת שזה לא נכון".
אלחרירי חושש שישראל עומדת לתקוף בלבנון, הוא חש שהאדמה מתחילה לבעור מתחת לרגליו בגלל הגיבוי שנתן לחזבאללה במשבר האחרון ומנסה להצטדק בעיני העולם ולהציג את עצמו כקורבן של "חזבאללה שמתעלם ממדיניות ממשלת לבנון שלא להתערב בסכסוכים אזוריים".
ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר הזהיר בעבר את ממשלת לבנון מעל בימת האו"ם מפני מפעלי הטילים המדוייקים של חזבאללה ואף ציין את מיקומם בשטחה, אך ממשלת לבנון מתעלמת מהאזהרות ואף משתפת פעולה עם חזבאללה במאמצים הדיפלומטים שהיא עושה נגד ישראל.
בחודש ינואר השנה הגישה לבנון תלונה לאו"ם על בניית חומת הבטון שמקים צה"ל לאורך הגבול עם לבנון בטענה כי מדובר בהפרת הריבונות הלבנונית והחלטה 1701 של מועצת הביטחון, הכל כדי לסייע לחזבאללה לשפר את היכולות שלו בשטח לפגוע בחיילי צה"ל ובישובי הצפון.
ממשלת לבנון התעלמה גם מפרוייקט המנהרות החודרות הסודי של חזבאללה שנחשף והושמד על ידי ישראל ועוסקת בהגשת תלונות סרק נגד ישראל למועצת הביטחון.
היא מתעלמת באופן שיטתי מאזהרות ישראל מפני ההתעצמות הצבאית של חזבאללה בעידוד איראני, צמרת השלטון בלבנון מודעת היטב לפרוייקט דיוק הטילים אך לא נקטה בשום צעד כדי לסלקו מעל אדמת לבנון.
במהלך המשבר האחרון קיבל חסן נצראללה גיבוי רשמי מהמועצה הצבאית העליונה של לבנון להגיב על מתקפת המל"טים בשכונת א-דאחיה בביירות.
יו"ר הפרלמנט נביה ברי הכניס את תנועת "אמל" לכוננות לצד ארגון חזבאללה, הנשיא מישל עון תמך בעמדת חזבאללה ואילו סעד אלחרירי צידד בזכות התגובה של חזבאללה למרות המחלוקות בינו לבין ארגון הטרור.
העמדה הרשמית של הצמרת הלבנונית מתפרשת ברחוב הלבנוני כתמיכה גדולה בארגון חזבאללה גם לקראת סבב הלחימה הבא עם ישראל.
ארגון חזבאללה מרוצה וחסן נצראללה מנפנף בכך שהדבר מעיד כי שיקולי ישראל, שסמכה על כך שהמחלוקות הפנימיות בלבנון והטראומה ממלחמת לבנון השניה ירסנו אותו, התבררו כמוטעים.
ישראל העבירה תלונה למועצת הביטחון והזהירה בה כי פעולות חזבאללה ימיטו אסון על לבנון אך ברור שהאו"ם לא ינקוט בשום צעד , אפילו לא הצהרתי, להזהיר את חזבאללה.
ראש ממשלת לבנון סעד אלחרירי התעלם מכך שתקיפת חזבאללה באזור אביבים היתה הפרה בוטה של החלטת מועצת הביטחון 1701.
לעומת זאת, יש עוד כאלה בלבנון שמבינים את גודל הסכנה של חזבאללה עלול להמיט על המדינה, סמיר ג'עג'ע ראש מפלגת "הכוחות הלבנונים" התריס נגדו ונגד נשיא לבנון מישל עון,"הבובה" של חזבאללה ושאל :"האם ידעתם על ההחלטה לבטל את החלטה 1701? האם אתם מסכימים לכך?"
בינתיים עסוקים ישראל וחזבאללה ב"קרב על התודעה", כל צד מנסה להשפיע על ההערכות והחישובים של הצד השני, לישראל חשוב מאוד לקבל גיבוי בינלאומי לתקיפה עתידית של מפעלי הטילים המדוייקים בלבנון ולכן היא משחררת לפרסום חומרי מודיעין רגישים כדי לחשוף את שקריו של חסן נצראללה.
ואילו מנהיג חזבאללה מנסה מצדו ליצור משוואת הרתעה חדשה באמצעות נאומיו המתוקשרים כדי להרתיע את ישראל מפני מהלך שכזה.
ראש הממשלה נתניהו נהג נכון כשהודיע בישיבת הממשלה כי מבחינת ישראל  היעד השני  בחשיבותו אחרי מניעת איראן מלהצטייד בנשק גרעיני הוא  למנוע מחזבאללה להצטייד בטילים מדוייקים.
ישראל מאותתת לעולם באמצעות ההודעה הזו כי מעל ראשה מתנוסס איום ביטחוני גדול וכי היא לא תשלים עמו ותפעל להסירו בכל דרך.
סבב הלחימה הבא עם חזבאללה נמצא כבר בפתח, אולי מייד לאחר הבחירות לכנסת, חזבאללה הוא אויב חזק הנתמך על ידי איראן ומתואם עם ארגוני חמאס והגי'האד האסלאמי ברצועת עזה, אך האינטרס הביטחוני העליון של מדינת ישראל גובר על כל השיקולים האחרים.
משוואת ההרתעה החדשה שחסן נצראללה מנסה לקבע מעידה על המשך ההסלמה בין ישראל לחזבאללה,הרגיעה שהושגה היא זמנית ושברירית.
המצב הביטחוני בגבול הצפון מול חזבאללה מחייב הכרעה, אסור לישראל להתנהל מסבב לסבב,צריך להסיר את הכפפות לגמרי וליזום  מתקפת מנע על אתרי הטילים המדוייקים בלבנון ואם המצב יחייב גם על התשתיות של מדינת לבנון, זוהי הדרך לרסן את חזבאללה.
גם חסן נצראללה עצמו חייב להפוך למטרה לגיטימית לחיסול, למרות שהוא מסתתר ברוב הזמן בבונקר, המודיעין הישראלי ידע להשיג את המודיעין הדרוש כדי לחסלו ויש הרבה שיטות מגוונות להשיג מטרה זו שאין צורך לפרטן כאן.
חסן נצראללה לקח על עצמו להיות הדובר של "ציר ההתנגדות" בראשות איראן באמצעי התקשורת והוא מאתגר את ישראל, ארה"ב והמחנה הסוני שבראשו עומדת סעודיה ומשווק את האידיאלוגיה השיעית החו'מיינסטית, הגיע הזמן לסכור את פיו במעשים בשטח, זוכרים מה קרה לעימאד מורנייה הרמטכ"ל של חזבאללה?
.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי