מצור ישראלי באש על מעבר אלבוכמאל

ישראל הצליחה למנוע באופן זמני את פתיחתו של מעבר הגבול "אלקאים" בין סוריה לעיראק ולשבש באמצעות תקיפות אוויריות העברת נשק איראני לסוריה ולחזבאללה בלבנון.
ישראל צריכה להיערך לאפשרות כי המליציות הפרו איראניות שהותקפו בעיראק יגיבו בירי טילים לשטחה ושעיראק תהפוך לחזית נוספת נגדה.
ישראל רשמה הצלחה חלקית השבוע במאבק נגד איראן ושלוחותיה והצליחה לשבש את פתיחתו המתוכננת של מעבר הגבול "אלקאים" החדש באזור אלבוכמאל על גבול סוריה עיראק באמצעות שורה של תקיפות על יעדים של מליציות "הגיוס העממי" (אלחשד א-שעבי).
ישראל מפקחת מודיעינית ואווירית על האזור הזה בחודשים האחרונים שאמור להוות את "הגשר היבשתי" שיחבר את טהרן עם דמשק ועם ביירות ויאפשר לאיראן להקים אוטוסטרדה עד לחופי הים התיכון שדרכה יעברו משלוחים של נשק מתקדם לסוריה ולארגון חזבאללה בלבנון.
מדובר בפרוייקט אישי של הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" במשמרות המהפכה" האיראניים, סולימאני ביקר ב-25 ביולי באזור מעבר הגבול אלבוכמאל ונפגש עם חברי מליציות פרו איראניות הפועלים במרחב , במסגרת הכנות אחרונות לפתיחתו, כדי לוודא כי הם מאבטחים את הציר מבגדאד עד למעבר "אלקאים" מפני התקפות קרקעיות של ארגון דאע"ש.
גם הצבא העיראקי והצבא הסורי עסוקים בפתיחת המעבר הזה בין סוריה לעיראק וכבר סיכמו על נוכחות כוחות ביטחון איראניים בתוך המעבר והקמת נקודות צבאיות משותפות ונקודות מכס ומשטרה אזרחית.
מעבר הגבול באלבוכמאל נחשב עבור משטר ההיאתולות בטהרן כבעל חשיבות אסטרטגית גדולה שאמור לאפשר מעבר במקביל של שיירות ולהות ציר חיוני באספקה היבשתית לסוריה ולחזבאללה בלבנון.
המטרה של ישראל בהפצצות על בסיסי המליציות האיראניות באזור היא למנוע את החיבור הגיאוגרפי בין חברי "ציר ההתנגדות" בראשותה של איראן,ההפצצות הישראליות הן אינטנסיביות ועל סמך מודיעין מדוייק במסגרת מה שמכונה בצה"ל ה "מב"מ", דהיינו, "המערכה שבין המלחמות", הן הגבירו באופן ניכר את המתיחות באזור אך לא הביאו עד כה למלחמה.
פתיחת מעבר "אלקאים" אמורה הייתה להיות גולת הכותרת של ההצלחה האיראנית ביצירת חיבור גיאוגרפי בין כל חברי "ציר ההתנגדות", אך ישראל הצליחה לעכב זאת באופן זמני.
באיראן ובעיראק טוענים כי ארה"ב מסיייעת לישראל בהטלת המצור "באמצעות אש" על מעבר "אלקאים" וכי הדבר נועד בין היתר להפעלת לחץ אמריקני על טהרן לבוא לשולחן הדיונים על הסכם הגרעין.
גורמים בעיראק מאשימים כי המל"טים הישראלים שתקפו את בסיסי המליציות האיראניות באזור במעבר המריאו מבסיסים אמריקנים בעיראק, ארה"ב מחזיקה יותר מ-5000 חיילים בעיראק כדי להמשיך את המלחמה בדאע"ש והיא שולטת במרחב האווירי של עיראק, כל מטוס שטס במרחב האווירי הזה חייב לתאם את הטיסות עם צבא ארה"ב.
המליציות השיעיות "אלחשד א-שעבי" מפעילות לחץ על ממשלת עיראק לבוא בדברים עם ארה"ב כדי שתפסיק את ההתקפות האוויריות של ישראל באזור, אבו מהדי אלמוהנדס, אחד ממנהיגי "אלחשד א-שעבי" האשים לפני שבועיים את ארה"ב באחריות לתקיפות האחרונות של ישראל.
החשש כי מליציות השיעיות הנאמנות לאיראן ינסו לפגוע בחיילים האמריקנים המוצבים בעיראק כנקמה על התקיפות האוויריות של ישראל קיים, הפנטגון חושש מאוד מהאפשרות הזו והנושא נדון ב-5 בספטמבר בפגישה מיוחדת בלונדון של ראש הממשלה נתניהו עם שר ההגנה האמריקני מארק אספר, בפגישה השתתפו גם ראש המוסד יוסי כהן, ראש אגף המבצעים של צה"ל אלוף אהרון חליווה ומפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין.
המליציות השיעיות "אלחשד א-שעבי" לא הגיבו עד כה על התקיפות של ישראל בעיראק, אולם אי אפשר לשלול את האפשרות כי הן מתארגנות לכך באמצעות טילים ארוכי טווח שיקבלו מאיראן, האסטרטגיה החדשה של הגנרל קאסם סולימאני היא כי כל חברי "ציר ההתנגדות" שמותקפים על ידי ישראל צריכים להגיב מיידית בירי לעבר ישראל, לכן, האופציה הזו בהחלט הגיונית וישראל צריכה להיערך גם לתקיפות משטח עיראק באמצעות טילים והפיכת מערב עיראק לחזית נוספת נגדה.
.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי