חזית ההרתעה החדשה של חזבאללה

ארגון חזבאללה החל בישום האסטרטגיה החדשה של הגנרל קאסם סולימאני להגיב על כל תקיפה ישראלית בחזיתות השונות.
חסן נצראללה קיבל גיבוי לאסטרטגיה הזו מממשלת לבנון וצבא לבנון אמור לסייע לו בהפלת כלי טיס ישראלים.
מנהיג חזבאללה החל ליישם את המשוואה החדשה שלו ושינוי כללי המשחק שהיו נהוגים בין ישראל לארגון חזבאללה מסוף מלחמת לבנון השניה ועד היום.
ב-9 בספטמבר הודיע ארגון חזבאללה כי הפיל רחפן ישראל בשמי הכפר ראמיה בדרום לבנון, הוא לא הודיע כיצד נעשה הדבר אך מסר כי הירוט נעשה  "באמצעים המתאימים" וכי הוא מחזיק ברחפן, דובר צה"ל מסר כי אכן נפל רחפן ישראלי בדרום לבנון אך לא הכחיש כי הרחפן הופל בידי ארגון חזבאללה.
בכך הגיע ל-3 מספר הרחפנים הישראלים שבידי חזבאללה שטוען כי הוא לומד אותם מבחינה טכנית ומודיעינית.
ארגון חזבאללה מיהר לנכס לעצמו את הפלת הרחפן כדי "לצרוב את התודעה" ולהראות לתושבי לבנון כי החל ליישם את משוואת ההרתעה החדשה מול ישראל.
הפלת הרחפן הישראלי על ידי חזבאללה היא חלק מאימוץ האסטרטגיה החדשה של הגנרל קאסם סולימאני כי חברי "ציר ההתנגדות" יגיבו על כל תקיפה של ישראל מהחזיתות בלבנון, עיראק, סוריה ורצועת עזה ובאה בהמשך לירי רקטות לעבר החרמון הישראלי על ידי פעילי המליציות השיעיות בסוריה, ערב פגישת ראש הממשלה נתניהו עם הנשיא פוטין.
בכל מקרה, אירוע הפלת הרחפן הישראלי בשטח לבנון שוב מחדד את המתיחות בין ישראל לארגון חזבאללה, והאופן שבו חזבאללה יחצן את האירוע מעיד כי חסן נצראללה נחוש לממש את ההבטחות שנתן בנאומו ב-25 באוגוסט לאחר שישראל תקפה חולייה של רחפני נפץ איראנית בסוריה ואחד ממתקני הטילים המדוייקים בשכונת א-דאחייה בביירות באמצעות 2 רחפנים.
בנאום שנשא קבע חסן נצראללה את עיקרי משוואת ההרתעה החדשה ביחס למרחב האווירי הלבנוני שתהווה את התגובה של חזבאללה על תקיפת 2 הרחפנים בשכונת א-דאחייה בביירות.
חסן נצראללה הכריז מלחמה על המל"טים והרחפנים הישראלים שחודרים למרחב האווירי הלבנוני, על פי נתונים שפירסם אתר "אלמנאר" של חזבאללה, בחודשיים האחרונים היו 481 חדירות של כלי טיס ישראלים למרחב האווירי הלבנוני.
"מעתה ואילך אנחנו נתעמת עם הרחפנים הישראלים בשמי לבנון,כאשר הרחפנים הישראלים יכנסו לשמי לבנון אנחנו נפיל אותם" הבטיח נצראללה.
ישראל לא לקחה באופן רשמי את האחריות לתקיפה בשכונת א-דאחיה אך הדליפה לעיתון "טיימס" הבריטי כי מטרת התקיפה הייתה לפגוע במתקן של יצור הטילים המדוייקים של חזבאללה, האירוע יצר פחד גדול אצל חסן נצראללה, עד היום מכחישים גורמים בלבנון כי מטרת התקיפה הישראלית הייתה לפגוע במתקן הטילים המדוייקים וטוענים כי מדובר היה בניסיון חיסול של בכיר בחזבאללה.
גאוותו והכבוד של חסן נצראללה נפגעו קשות מהתקיפה על מעוזו בשכונת א-דחייה והוא נחוש לשקמם.
מבחינת נצראללה,מדובר בהפרה הראשונה והגדולה של כללי המשחק בין ישראל לחזבאללה שהיו נהוגים מאז מלחמת לבנון השניה ב-2006 והוא מנסה כעת להרתיע את ישראל מלהחדיר מל"טים ורחפנים למרחב האווירי הלבנוני כדי למנוע את הפיכתה של לבנון לעיראק שבה מסיירים מל"טים ישראלים במרחב האווירי באין מפריע.
לבנון הגישה תלונה למועצת הביטחון של האו"ם כי ישראל הפרה את החלטה 1701 בכך שתקפה בשכונת א-דאחייה בביירות אך נצראללה יודע ששום תלונה לאו"ם לא תעצור את נחישות ישראל לעצור את פרוייקט הטילים המדוייקים, לכן לקח את המשימה על עצמו והוא מנסה להרתיע את ישראל מבלי להגיע למצב של מלחמה כוללת עמה.
החשש של ארגון חזבאללה הוא כי המשך טיסת המל"טים והרחפנים הישראלים בשמי לבנון נועד להכין את מכת המנע הישראלית על מתקני הטילים המדוייקים של ארגונו.
"הרחפנים הישראלים שנכנסים ללבנון בעינינו הם אינם עוד רחפנים שנועדו להפר את הריבונות של לבנון, או רחפנים שנועדו לאיסוף מודיעין, אלה הם רחפנים תוקפים לפיצוץ, התאבדות והרג" הבהיר נצראללה.
ארגון חזבאללה נהנה מהגיבוי של הצמרת הלבנונית ומועצת ההגנה העליונה, צבא לבנון קיבל הוראה לסייע לארגון חזבאללה לסייע במאמץ להפלת כלי הטיס הישראלים החודרים לשמי לבנון.
כצפוי, גם איראן מגבה את המשוואה החדשה של חזבאללה, חוסיין אמרי עבד אלהיאן, היועץ הבינלאומי של יו"ר הפרלמנט האיראני, שיבח ב-9 באוגוסט את חזבאללה על הפלת הרחפן הישראלי בדרום לבנון ואמר : "מדובר בתגובה מתאימה על התוקפנות הנמשכת של ישראל, ישראל משחקת באש, אז האש בודאי תשרוף אותה".
המשוואה החדשה שחסן נצראללה מנסה ליצור בשמי לבנון היא מסוכנת לישראל ועלולה להגביל את חופש הפעולה של חיל האוויר הישראלי, במיוחד אם ארגון חזבאללה יקבל אמצעי הגנה אווירית מתקדמים מאיראן כדי ליירט את כלי הטיס הישראלים ולהגביל את היכולת של ישראל לאסוף מודיעין חשוב וחיוני בלבנון.
ישראל צריכה לפעול בהקדם ולא לאפשר לחסן נצראללה לקבע  כללי משחק חדשים שיסכנו את ביטחונה, הדרג המדיני חייב לשקול ברצינות הנחתת מכת מנע עוצמתית על מפעל הטילים המדוייקים של חזבאללה ולהתמודד עם כל ההשלכות של פעולה כזו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי