סעודיה נגד חמאס בהשפעת ארה"ב וישראל

גורמים בכירים בחמאס טוענים כי ארה"ב וישראל הפעילו לחץ על סעודיה לחסל את מקורות המימון של חמאס בממלכה, דבר שהביא לגל של מעצרים.
ישראל העבירה מידע מודיעיני לסעודיה שסייע למבצע המעצרים של פעילי חמאס ובתנועה חוששים כי בית המלוכה הסעודי נחוש לעקור את כל תשתית התנועה בממלכה.
תנועת חמאס שמרה בשקט רב, במשך 5 חודשים, את דבר מעצרם של כ-60 מפעיליה בסעודיה, דבר המעצרים התפרסם בזמנו בעיתונות הקטארית אך בחמאס סירבו לאשר את הידיעות וניסו במאמצים דיפלומטים, באמצעות כמה מדינות ואישים במפרץ שפעלו מאחורי הקלעים, להביא לשחרור העצורים.
השבוע, הגיעה תנועת חמאס למסקנה כי אפסו הסיכויים להביא לשחרור שקט של העצורים ופירסמה הודעה רשמית ב-9 בספטמבר הדורשת לשחרר את מוחמד אלחודארי, בכיר חמאס בסעודיה שנעצר ביחד עם בנו האני לפני כמה חודשים.
על פי גורמים בחמאס, התנועה הסתייעה גם בשירותיו של מחמד דחלאן שיש לו מעמד בכיר בקרב מדינות המפרץ.
גורמים בחמאס מסרו כי המעצרים שעשתה סעודיה בקרב פעיליה בממלכה באו בעקבות לחץ אמריקני-ישראלי ובהתאם למידע מודיעיני שהעבירה ישראל למודיעין הסעודי,השינוי לרעה ביחס של שלטונות סעודיה כלפי חמאס החריף לאחר ההצהרה של הנשיא טראמפ במאי 2017 כי חמאס הוא ארגון טרור.
בחמאס טוענים כי סיבה נוספת לשינוי ביחס אליה הוא מינויו של מוחמד בן סלמאן לתפקיד יורש העצר לפני כשנתיים.
בכיר חמאס ווספי קבהא אמר ב-10 בספטמבר לאתר "אלח'ליג' און ליין" כי "הסיבה הישירה והעיקרית למעצרים היא הלחץ האמריקני על סעודיה להילחם בתנועת חמאס ולהגביר את החנק על פעיליה ותומכיה בממלכה".
העיתון הלבנוני "אלאח'באר" המקורב לחזבאללה טען  בדיווח ב-12 בספטמבר כי סעודיה הציבה שורה של תנאים לתנועת חמאס הקשורים לקשריה עם איראן וקטאר,היריבה הגדולה של סעודיה, ודרישה לגלות גמישות בכל הקשור ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.
גורמים בחמאס מסרו כי ישראל העבירה לסעודיה מידע מודיעיני על מקורות המימון של חמאס בסעודיה מאז האינתיפאדה השנייה ועל המבנה ההירארכי הכספי של חמאס בממלכה.
שלטונות סעודיה גם גירשו כ-100 פעילים של חמאס שהתגוררו בממלכה, ועצרו את בכיר התנועה מוחמד אלחודארי(81) ואת בנו האני.
אלחודארי שימש במשך שנים כנציג הרשמי של חמאס בריאד.
רוב פעילי חמאס שנעצרו בסעודיה הם ממוצא פלסטיני,סעודי וירדני שעסקו בפעילות איסוף כספים עבור חמאס וניהול קרנות עבור התנועה.
סעודיה שימשה במשך שנים רבות מעין נובע של כספים ותרומות עבור תנועת חמאס.
על פי גורמים בחמאס, ישנם כמה פעילים של התנועה שנעלמו בסעודיה וגורלם איננו ידוע עד היום.
העיתון הסעודי "מכה" פירסם ב-10 במאי 2018 רשימה של 40 אישים התומכים בטרור של חמאס ובתנועת "האחים המוסלמים" אך נאלץ להסיר את הרשימה מהאתר שלו בעקבות לחצים שהופעלו עליו.
ההתעלמות המוחלטת של סעודיה מהבקשות של חמאס לשחרר את פעיליה העצורים בבתי הכלא בסעודיה מעידה על התייצבותה המוחלטת לצד ארה"ב וישראל בנושא המלחמה בטרור, סעודיה זקוקה לעזרת שתי המדינות מפני הסכנה האיראנית ואיננה רוצה לעזור לתנועת חמאס שהינה בת ברית של משטר ההיאתולות בטהרן.
תנועת חמאס מבינה זאת ולכן קיבלה את ההחלטה לצאת בגלוי ולפרסם את דבר המעצרים של פעיליה בסעודיה, בכך היא מנסה להפעיל לחץ של הרחוב הערבי על סעודיה לאחר שנכשלה בכל מאמציה מאחורי הקלעים להביא לשחרור העצורים.
נראה כי המטרה העיקרית של המעצרים שעשו שלטונות סעודיה בקרב פעילי חמאס בממלכה היא לנסות ולייבש את המקורות הכספיים של חמאס, אך בחמאס חוששים כי הכוונה  אמיתית של בית המלוכה הסעודי היא לעקור את התנועה מן השורש בסעודיה ולחסל אותה באופן סופי.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי