מלכת ירדן במצוקה

מלכת ירדן ראניה פירסמה, בצעד חסר תקדים, איגרת לציבור הרחב שבה היא מכחישה את כל ההכפשות נגדה ונגד משפחת המלוכה בשנים האחרונות.
נראה כי הצעד נועד לנסות ולהקהות את העוקץ של גל ההתמרמרות והביקורת העממית על המלך עבדאללה ורעייתו בעקבות המצב הכלכלי הקשה בירדן.
בצעד חסר תקדים של בית המלוכה בירדן, פירסמה מלכת ירדן ראניה(יאסין) עבדאללה ב-17 באוקטובר בדף הפייסבוק שלה איגרת לציבור הרחב שבה היא דוחה את כל הביקורת שהוטחה בה במהלך השנים האחרונות, עיקר הביקורת פורסם ברשתות החברתיות בעולם הערבי וגם בהודעות שהוציאו ראשי שבטים בירדן.
המלכה ראניה בת ה-50 שהינה ילידת כווית,ממוצא פלסטיני של משפחה מאזור טול כרם, ספגה ביקורת קשה בשנים האחרונות, מאז שפרצה תופעת "האביב הערבי" ב-2011, היא הואשמה בכך שהיא מתערבת בענייני המדינה ומקדמת את זכויות הפליטים הפלסטינים על חשבון תושבי ירדן הבדואים, שהיא "חולבת את הקופה הציבורית" ומקימה לעצמה מרכזי כוח, ושהיא ומשפחתה שדדו את הממלכה בנסיעות הארוכות שלהם לטיולים בחו"ל.
בפברואר 2011 שלחו 36 ראשי שבטים בירדן איגרת למלך בדרישה כי "ירסן" את פעילותה של רעיתו, הם האשימו אותה ב"שחיתות, גניבת כספים מאוצר המדינה ומניפולציות לקידום תדמיתה הציבורית בניוגד לרצון העם הירדני".
הם קראו למלך עבדאללה להשיב אדמות שניתנו לבני משפחתה של המלכה ראניה ושהן אדמות מדינה.
עצם היותה של המלכה ראניה ממוצא פלסטיני הוא לרועץ עבורה, השבטים הבדואים בממלכת ירדן שונאים אותה והם מאשימים אותה כי ניסתה לסדר אזרחות לכ-78 אלף פלסטינים השוהים בירדן.
בתקופה האחרונה התמקדה הביקורת כלפי המלכה ראניה בכך שהיא מבזבזת הון תועפות על בגדי מעצבים ואופנת עילית בעוד שרוב תושבי ירדן מסתובבים "רעבים" בגלל המצב הכלכלי הקשה, המלכה ראניה דחתה את הביקורת של בגדיה היוקרתיים וטענה כי מדובר בבגדים שמושאלים לה ע"י חברות אופנה לצורך אירועים או שנמכרים לה במחירים מופחתים, אך נראה שבעת האחרונה גברו בה הדאגה הזעם והיא החליטה לצאת למתקפה תקשורתית יזומה כדי להדוף את ההתקפות עליה ועל בני משפחתה.
אין לנו מידע מה התרחש מאחורי הקלעים ומדוע נטלה המלכה ראניה את היוזמה בעיתוי הנוכחי, אולם מאז פרשת תביעת הגירושין שהגישה לבית משפט בלונדון, הנסיכה הייא, אחותו למחצה של עבדאללה מלך ירדן, נגד בעלה השיח' מוחמד בן ראשד אלמכתום שליט דובאי, גברו ההתקפות בתקשורת הערבית על בית המלוכה הירדני.
בדף הפייסבוק שלה כתבה המלכה ראניה כי מתנהל נגדה קמפיין הכפשה בלתי הוגן וכי היא התאפקה שלא להגיב עליו במשך כמה שבועות אך החליטה בסופו של דבר לשבור את שתיקתה.
באיגרת שפירסמה מציינת המלכה ראניה את פועלה במשך 26 השנים האחרונות בתחומי החינוך וההגנה על המשפחה והילד, הקמת אקדמיה מפוארת להכשרת מורים, השגת צדק חברתי, צמצום פערים ומתן הזדמנויות שוות.
"מאז האביב הערבי ועד היום, לכל מי שהייתה "בעיה" עם המדינה או עם מוסדותיה, או בעיה אישית, או מי שחיפש לעורר עניין ופירסום הרי שהוא יצא להתקפת המלכה (ראניה) ויוזמותיה של המלכה ראניה, ושמלותיה של המלכה ובני משפחתה של המלכה! עד שהפגיעה הפכה למעין הפגנת שרירים או גבורה מזוייפת על חשבון המולדת..ללא שום הוכחות, ציירו אותי כאשת עסקים שיש לה מאות מיליונים או כבת השפעה פוליטית בניהול המדינה ומוסדותיה, הקרבה של אשה לבעלה הפכה לאשמה נגדה,וחלק מהאנשים ניצל זאת כתירוץ לפגוע במלך ולחסל חשבונות" כתבה המלכה ראניה.
המלכה ראניה מציינת כי הופתעה מכמות ועוצמת "ההמצאות" נגדה ברשתות החברתיות בשנים האחרונות וכי החליטה להשיב על ההאשמות נגדה מכיוון שפועלה ויוזמותיה "הפכו לתירוץ לפגוע ב"מנהיג האשמי" (המלך עבדאללה) שמקריב ומחוייב לחלוטין לשרת את ירדן ובניה".
לא מן הנמנע שהיוזמה התקשורתית שנטלה לעצמה המלכה ראניה היא ניסיון להקהות את העוקץ את גל ההתמרמרות בירדן נגד בית המלוכה הירדני שגוברת עקב המצב הכלכלי הקשה והיעדרותו הקבועה של המלך עבדאללה מהממלכה בכל קיץ מדי שנה לצורך נופש וביקורים בחו"ל.
גם בקרב השבטים הבדואים הנאמנים לארמון המלוכה החלו להישמע בשנתיים האחרונות דרישות לשינוי אופי המשטר המלוכני וצמצום סמכויותיו של המלך.
בשנה האחרונה גברה הביקורת של השבט בני חסן, השבט הגדול ביותר שהיווה במשך שנים את בסיס התמיכה המסורתי בבית המלוכה, אליו הצטרפו גם השבטים בני עאבד ובני חמידה והם מאשימים את המלך עבדאללה ורעייתו ראניה בעריצות וניצול העם הירדני וקוראים להדחתם ולשינוי שיטת המשטר.
הבעיות הכלכליות של ירדן והביקורת על ההתנהלות האישית של המלך ורעייתו מערערים את יציבותה של ירדן, ב-19 במאי השנה הופץ לראשונה במחנות הפליטים בירדן כרוז הקורא להפיל את השלטון, כמה שבועות לפני כן פירסם עיתון "אלקבס" הכוויתי (ב-18 באפריל) כי נחשפה מזימה בירדן לערער את יציבות שלטונו של המלך עבדאללה.
המלך אישר בעקיפין את הידיעה והדיח מתפקידו את מנהל המודיעין הכללי עדנאן אלג'ונדי,פיטר כמה יועצים בכירים בלשכה המלכותית ומינה את הגנרל אחמד חוסני לתפקיד מנהל המודיעין הכללי.
המצב מתוח מאוד בממלכה ההאשמית והאיגרת שפירסמה המלכה ראניה היא עדות למצוקה האישית הקשה שחשה משפחת המלוכה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי