דאע"ש לא חוסל

גורמי מודיעין עיראקיים ומערביים מעריכים כי צפוי גל פיגועי נקם בעקבות מותו של מנהיג דאע"ש אבו בכר אלבגדאדי.
ראש הנחש של הטרור הסוני חוסל אך במשטרים הערבים המתונים מקווים הנשיא טראמפ יפעל נגד תנועת "האחים המוסלמים" שממנה צומח הטרור.
מותו של מנהיג דאע"ש אבו בכר אלבגדאדי אינו מותו של הארגון שהוא עמד בראשו.
העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-28 באוקטובר כי גורמי הביטחון של עיראק פתחו במצוד אחרי עבדאללה קרדאש, המועמד המוביל לרשת את אבו בכר אלבגדאדי כראש הארגון הנחשב לקשוח וחסר פשרות.
דו"ח מודיעין עיראקי קובע כי עמידתו של קרדאש בראש ארגון דאע"ש היא תחילתו של "שלב מסוכן מאוד" ומעריך כי הוא יבצע גל מעשי נקם באזרחים ובפיגועים כדי לעורר מלחמה בין סונים לשיעים בעיראק.
חיסולו של אבו בכר אלבגדאדי מייסד וראש ארגון דאע"ש במקום מחבואו באזור אידליב בסוריה הינו הצלחה גדולה של ארה"ב במלחמה בטרור האסלאמי הקיצוני, אך אין זה סופו של ארגון הטרור האכזרי שבעבר שלט בשטחי ענק בסוריה ובעיראק והקים את מה שהוא מכנה "הח'ליפות האסלאמית" שהעיר א-רקה הייתה עיר בירתה.
על פי הערכת גורמי מודיעין מערביים, לארגון יש עדיין בין 20-30 אלף לוחמים בעיראק ובסוריה.
ארגון דאע"ש ספג תבוסה גדולה בחיסולו של מנהיגו אך קשה מאוד להביס אידיאולוגיה של טרור, החשש המיידי במערב הוא שעכשיו ינסו מחבלי הארגון להוציא אל הפועל מתקפת טרור גדולה כדי להראות שלמרות מות מנהיגם, הארגון עדיין חי, נושם ובועט.
בצרפת כבר הוגברה הכוננות מחשש לפיגועי נקם של פעילי דאע"ש.
לארגון המדינה האסלאמית יש עדיין שלוחות ברחבי העולם בצפון חצי האי סיני, באסיה ובאפריקה, הצבא המצרי מתקשה לחסל את הנוכחות הצבאית שלו בחצי האי סיני ועל פי מקורות זרים, ישראל מסייעת לו במידע מודיעיני ובתקיפות של מל"טים על מטרות של הארגון בצפון סיני.
המידור ההדוק בצמרת דאע"ש וצעדי הביטחון שבהם נקט אבו בכר אלבגדאדי, כמו למשל אי השימוש בטלפונים סלולאריים ושינוי תוכניותיו במפתיע ברגע האחרון, סייעו לו להימלט מידי רודפיו,הוא היה מבוקש ע"י מדינות הקואליציה הבינלאומית וארה"ב הקציבה פרס של 25 מיליון דולר על ראשו, אלבגדאדי היה אחראי למאות פיגועי טרור ומותם של אלפי אנשים והגיע לו עונש מוות.
אלבגדאדי היה גם המנהיג הרוחני והאידיאולוגי של ארגון "המדינה האסלאמית" והיה הסמל של הארגון, לכן, במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית, הציג אותו הנשיא טראמפ בצורה משפילה  ומבזה:
" הוא מת כמו כלב, כמו פחדן, הוא היה אדם חולה ומושחת ועכשיו הוא איננו, הוא נמלט עם 3 ילדיו לתוך מנהרה חסרת מוצא כשהכלבים שלנו רודפים אחריו ואז הפעיל את אפוד הנפץ שלו ונהרג עם 3 ילדיו" אמר טראמפ.
"הוא מת כשהוא צורח ובוכה לכל אורך הדרך, הביריון שהתאמץ כל כך להפחיד אחרים, בילה את רגעיו האחרונים בפחד ובפניקה מוחלטים, בפחד ובאימה מהכוחות האמריקנים שסגרו עליו" הדגיש טראמפ ורמז שייתכן שתיעוד הפשיטה יפורסם כדי לפגוע במורל של דאע"ש.
האמריקנים לא סיימו את תפקידם במלחמה נגד הטרור של דאע"ש והמלחמה הזו אמורה להימשך עוד זמן רב.
בבבית המלוכה בסעודיה ובמצרים יש ציפייה כי הנשיא טראמפ יממש את כוונתו להכריז על תנועת "האחים המוסלמים" כ"ארגון טרור" שכן מרחמה יצאו ארגוני אלקאעדה, דאע"ש, חמאס והגי'האד האסלאמי, לכן חייבים להצר את צעדיה ולהטיל עליה סנקציות גם במדינות המערב
"החוליות הרדומות"
גורמי המודיעין במערב מעריכים כי לארגון דאע"ש יש רשת של "חוליות רדומות" במקומות שונים בעולם שמופעלות על פי פקודה באמצעות האינטרנט ושליחים אישיים של בכירי הארגון כדי למנוע את סיכול הפיגועים מראש.
על פי גורמים אמריקנים,התשתית החשאית של הארגון באפריקה גדלה לאחר שאיבד שטחים גדולים שבהם שלט בסוריה ובעיראק.
תופעה מדאיגה נוספת הינה תופעת "הזאבים הבודדים" המאמינים באידיאולוגיה של דאע"ש ומבצעים פיגועים לבדם ועל דעת עצמם ללא קשר לארגון.
חשיבות המודיעין
המצוד אחרי אבו בכר אלבגדאדי ואיתורו באזור אידליב בסוריה מזכיר את המצוד האמריקני אחרי מנהיג אל-קאעדה אוסאמה בן לאדן ואיתורו במקום מסתורו בפקיסטאן.
בשני המקרים נעשה שימוש מוצלח בכל שיטות המודיעין באמצעות שיתוף פעולה מודיעיני  בין כל סוכנויות הביון האמריקניות הפעם היה גם שת"פ הדוק עם מנגנוני הביטחון של מדינות אירופה, עיראק, טורקיה והכורדים למרות שאלבגדאדי שמר על רמת ביטחון שדה גבוהה ביותר.
בשני המקרים נעשה גם שימוש ביחידת העילית "כלבי הים" שיש לה יכולות קומנדו מצויינות, גם הפעם מצאו הלוחמים האמריקנים חומר מודיעיני רב ערך במקום מסתורו של אבו בכר אלבגדאדי שיכול לסייע לארה"ב באיתור מיקומם של בכירים אחרים מדאע"ש ולסכל פיגועים מתוכננים.
אי אפשר היה לבצע את הפעולה הזו באופן מוצלח ללא עבודת נמלים מורכבת ומסובכת ובנייה מושלמת של הפאזל המודיעיני, כולל מידע עדכני, בזמן אמיתי, על הימצאו  של אלבגדאדי במקום המסתור בזמן הפעולה.
אבו בכר אלבגדאדי הספיק למנות את יורשו כבר בחודש אוגוסט האחרון בגלל מחלתו, מדובר באבו עומר(עבדאללה) קראדש שימש כעוזרו האישי וכ"שר ההגנה" של דאע"ש.
השניים הכירו ב-2003 בעת שנעצרו יחדיו בבצרה שבעיראק בגלל חבורתם בארגון אל-קאעדה.
אבו עומר קרדאש זוכה להערכה רבה ונאמנות של לוחמי דאע"ש, האיש שהיה קצין בצבא העיראקי ידוע בקשיחותו ובאכזריותו ונחשב ליורש מתאים של אבו בכר אלבגדאדי וממשיך דרכו.
סביר להניח שהיורש ינסה לשקם במהירות את הארגון ולאושש אותו מהמכה האנושה שספג עקב חיסול מנהיגו וזאת באמצעות הישגים בשטח במלחמה בעיראק ובסוריה, בגיוס מתנדבים חדשים ובהוצאת פיגועים.
לא מן הנמנע שינסה לאחד כוחות עם ארגון אל-קאעדה, למרות העויינות והיריבות ביניהם, כדי להשיג תוצאות שיזעזעו את העולם, לכן הלחץ הצבאי על שני הארגונים חייב להימשך.
גורמים בכירים בפנטגון אישרו כי מותו של אבו בכר אלבגדאדי אין פירושו סוף המלחמה נגד הארגון וכ " הפעילות הצבאית נגדו תימשך".
שוב הוכח כי הסיכול הממוקד של מנהיגי הטרור מסייע להנחית מכות אנושות על הארגונים שבראשם הם עומדים, ארה"ב יודעת זאת היטב ואיננה מהססת לנקוט בשיטה הזו, למרות שידוע כי מפלצת הטרור תצמיח ראשים חדשים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי