הפגנת שרירים של הרש"פ

הרש"פ נוקטת "הפגנת שרירים" חדשה והודיעה על הפסקת יבוא עגלים מישראל במסגרת מדיניותה החדשה להתנתק כלכלית ממנה.
גורמים  בכירים בפת"ח המגלים גישה פרגמטית טוענים כי מדובר באחיזת עיניים פוליטית וכי בסופו של דבר הרש"פ תתקפל.
שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי שיגר ב-28 באוקטובר בראיון לרדיו "קול פלסטין" איום לעבר ישראל והודיע כי הרש"פ תפנה לבוררות בינלאומית אם ישראל תבצע את איומיה למניעת יבוא סחורות מכיוון ש"הסכם פאריז" מאפשר לה לעשות זאת.
הוא הוסיף כי הרש"פ תפנה גם לצרפת ולמועצה לזכויות האדם של האו"ם, לבית הדין הבינלאומי בהאג ולמועצת הביטחון של האו"ם אם ישראל תבצע את איומיה להטיל סנקציות על הרש"פ.
מאז שנכנס ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה לתפקידו לפני כמה חודשים הוא מנהל , בגיבוי יו"ר הרש"פ, מדיניות אגרסיבית נגד ישראל שהכותרת שלה היא "התנתקות כלכלית" ממנה. במסגרת הזו דורשת הרש"פ מישראל לשנות את הסכם פאריז הכלכלי, שהינו חלק מהסכמי אוסלו, והיא נוקטת שורה של צעדים לפגוע בכלכלה הישראלית, בין היתר החליטה הממשלה הפלסטינית להפסיק להעביר חולים לטיפול בבתי חולים בישראל בתשלום כדי לפגוע בהכנסותיהם ובאחרונה החליטה להפסיק את יבוא בשר העגלים מישראל שמסתכם בסכום של 85 מיליון ש"ח בשנה.
בתגובה הודיעה ישראל כי אם לא תבוטל ההחלטה האחרונה יוטלו סנקציות על הרש"פ ובהן מניעת יצוא תמרים ושמן זית למדינות ערב.
ההחלטה להפסיק ולייבא בשר עגלים מישראל לשטחים עוררה מחלוקת גדולה בצמרת הרש"פ בעקבות לחץ של הסוחרים הפלסטינים.
בכירי הרש"פ חוסיין א-שיח', האחראי לקשר עם ישראל, והגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, דרשו מראש הממשלה מוחמד א-שתייה לבטל את ההחלטה, א-שתייה סירב והתלונן באזני יו"ר הרש"פ ולדברי גורמים בכירים בפת"ח אף איים בהתפטרות אם החלטתו תבוטל. בשלב הזה נראה כי הוא מקבל גיבוי מלא ממחמוד עבאס למרות האיומים מצדה של ישראל.
שר החקלאות הפלסטיני, ריאד אלעטארי, נועד ב-28 באוקטובר עם משלחת של איחוד לשכות המסחר התעשייתי והחקלאי ודן עמם בהחלטת הממשלה הפסלטינית להפסיק את יבוא העגלים מישראל ויבואם מחו"ל.
בפגישה הוא הבהיר להם כי הממשלה הפלסטינית איתנה בהחלטה להמשיך בהחרמת יבוא העגלים מישראל וכי בכוונתה להמשיך במדיניות הזו וטען כי 90 אחוזים מהעגלים יובאו בכלל לישראל מחו"ל, ולכן על הסוחרים הפלסטינים לרכוש את העגלים ישירות מחו"ל.
עם זאת, הוא הביע נכונות בשם הממשלה לבדוק את תלונות הסוחרים שנפגעו מהמהלך הזה, וסוכם על הקמת ועדה משותפת לדיון בבעיות המגזר החקלאי.
גורמים בפת"ח אומרים כי ההחלטה להפסיק את יבוא העגלים מישראל היא "הפגנת שרירים" של הרש"פ בתגובה לכך שישראל מקזזת מכספי המסים שהיא גובה עבור הרש"פ את סכום הכסף שהיא מעבירה לתמיכה במחבלים ובבני משפחותיהם וגם תגובה לכך שישראל מונעת שיווק של תוצרת חקלאית פלסטינית בתחומה.
הגורמים אמרו עוד כי מוחמד א-שתייה מעוניין לתת לסוחרים פלסטינים  שמקורבים אליו מונופול על השוק בעוד חוסיין א-שיח' וגנרל מאג'ד פרג' תומכים בסוחרים אחרים.
מקורביו של א-שתייה מכחישים וטוענים כי הוא מבצע את מדיניות יו"ר הרש"פ להפסיק לרכוש סחורות מישראל שיש להן תחליפים בשוק הפלסטיני או שאפשר לייבאם ישירות מחו"ל.
בעקבות הריסת בתים פלסטינים בוואדי אלחומוס בדרום ירושלים לפני 3 חודשים ע"י ישראל, הודיע יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס על הפסקת ההסכמים עם ישראל והקים ועדה מיוחדת שתגיש לו המלצות כיצד ליישם את ההחלטה, בפועל לא קרה שום דבר ונראה כי ההודעה והקמת הועדה נועדו להכיל את הזעם ברחוב הפלסטיני.
עם זאת, יו"ר הרש"פ ממשיך לגבות את ראש הממשלה שלו מוחמד א-שתייה שמגלה קו מיליטנטי נגד ישראל כדי להצטייר כ"לאומי" בעיני הציבור הפלסטיני, גם הוא נוטל חלק בקרב הירושה בצמרת פת"ח ורואה את עצמו כיורשו הפוטנציאלי של מחמוד עבאס.
ישראל שולטת במעברי הגבול ובמתן האישורים ליצוא וליבוא בשטחים ויש לה מנופי לחץ רבים על הרש"פ, לפני כמה שבועות הגיש מוחמד א-שתייה בקשה לישראל לאשר לרש"פ לייבא דלק מעיראק במקום מישראל, עד כה הוא לא קיבל תשובה.
בכירי פת"ח חוסיין א-שיח' והגנרל מאג'ד פרג' מגלים גישה מעשית ואינם מקבלים את גישתו של ראש  הממשלה מוחמד א-שתייה ואף מותחים עליה ביקורת בגלוי, הם מעדיפים לקיים דיאלוג עם ישראל לפתור את המחלוקות מאשר לעשות "הפגנות שרירים", לקבל החלטות  ואח"כ להתקפל מהן.
לרש"פ אין את התשתית הכלכלית הדרושה להתעמת עם ישראל על עצמאות כלכלית,ישראל איננה מתרגשת מהמדיניות החדשה של מוחמד א-שתייה  בגיבוי יו"ר הרש"פ, בסופו של דבר היא זו שמחזיקה במפתחות של הגדה ולרש"פ יש עצמאות כלכלית מוגבלת מאוד והיא נתונה לרצונה הטוב של ישראל.
ההערכה של בכירים בפת"ח היא כי בסופו של דבר הרש"פ תיאלץ להתקפל מההחלטות הפרובוקטיביות שלה ומ"הפגנות השרירים"  ותחזור להידברות עם ישראל.


הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי