האם מחמוד עבאס יתמודד בבחירות?

ההכנות לבחירות בשטחים נכנסו לתהליך מואץ אך עדיין לא ברור מי ירוץ מטעם תנועת פת"ח לתפקיד יו"ר הרש"פ.
מחמוד עבאס שומר על שתיקה  וג'בריל רג'וב טוען כי עבאס לא יתמודד בבחירות, בכירים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס הוא המועמד היחיד של תנועת פת"ח אך מרוואן ברגותי מאיים להתמודד מתוך הכלא הישראלי.
הבחירות האחרונות לנשיאות הפלסטינית היו ב-2005 ואז זכה בהן מחמוד עבאס, מאז הסתיימה מזמן כהונתו אך לא ניתן היה לקיים את הבחירות בגלל הפיצול בין הגדה לרצועת עזה והקרע בין פת"ח לחמאס.
בדיוני העצרת הכללית של האו"ם ב-20 בספטמבר, הטיל יו"ר הרש"פ "פצצה" והודיע כי יקיים בחירות בשטחים, הוא לא הסביר מדוע החליט כעת, לאחר 14 שנים, לקיים את הבחירות.
כעת, חושף בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק את הסיבה להכרזתו של מחמוד עבאס על קיום הבחירות מעל בימת האו"ם.
בראיון שהעניק ב-5 בנובמבר לעיתון "דאר אלחיאת" גילה בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק כי מדינות אירופה איימו על מחמוד עבאס בהפסקת הסיוע והתמיכה במוסדות הרש"פ אם לא יערכו בחירות בשטחים והוא נכנע ללחציהן.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הצליח להגיע למתווה מוסכם עם כל הפלגים הפלסטינים, כולל חמאס, לגבי עריכת הבחירות, תחילה יתקיימו הבחירות לפרלמנט ואחריהן בשלושה חודשים יתקיימו הבחירות לנשיאות.
עריכת הבחירות מחייבת את הסכמתה של ישראל ובכיר אש"פ צאיב עריקאת קרא ב-5 בנובמבר לקהילה הבינלאומית לסייע להצלחת הבחירות, מאחורי הקלעים החלו כבר מגעים עם ישראל בנושא הזה באמצעות מתווכים.
עדיין נותרו כמה מוקשים שצריכים להסירם מן הדרך כדי לקיים את הבחירות: הסכמה לאומית של כל הפלגים על חוק הבחירות ועל תאריך הבחירות,כיצד יפעל בית המשפט בנושא הבחירות וכיצד יעשה הפיקוח עליהן.
החשש הפלסטיני הוא שישראל תטרפד את הבחירות בכך שלא תאפשר את השתתפות תושבי מזרח ירושלים בהן ותכניס לכלא את המועמדים של האופוזיציה הפלסטינית ברחבי הגדה, במיוחד המזוהים עם חמאס ועם ארגון החזית העממית.
מי יהיה יו"ר הרש"פ הבא?
ככל שגובר העיסוק התקשורתי והפוליטי בנושא הבחירות, כך גוברת חרושת הניחושים מי יהיה יו"ר הרש"פ הבא לאור העובדה שמחמוד עבאס מתקרב לגיל 85.
בכיר פת"ח מוחמד דחלאן, שגורש מהתנועה אך עדיין מכריז כי הוא חלק בלתי נפרד ממנה,הודיע לפני כמה ימים על התמודדותו בבחירות.
בתנועת פת"ח ממתינים למוצא פיו של מרוואן ברגותי העצור בכלא הישראלי שבעבר הודיע כי יתמודד בבחירות לנשיאות מתוך הכלא.
ברגותי השפוט ל-5 מאסרי עולם על רצח אזרחים ישראלים זכה לכינוי "נלסון מנדלה הפלסטיני" והוא מוביל בכל סקרי דעת הקהל כנשיא העתידי של הפלסטינים.
היחסים בינו לבין מחמוד עבאס גרועים וברגותי מאשים אותו כי הוא טירפד את שחרורו מן הכלא במסגרת עסקת שליט וכי פעל להכשיל את שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים שהוא הוביל בבתי הכלא לפני יותר משנתיים.
ההערכה בתנועת פת"ח היא שברגותי יודיע כי הוא מתכוון להתמודד בפריימריז בתנועת פת"ח כדי להיות מועמדה בבחירות לנשיאות.
ג'בריל רג'וב, מזכ"ל פת"ח הטיל ב- 4 בנובמבר פצצה פוליטית כאשר הודיע בראיון טלוויזיוני כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איננו רוצה להתמודד בבחירות.
"מחמוד עבאס הוא "עושר לאומי", נעשה ממנו שיח' לשבט שלנו, ואב רוחני לתהליך דמוקרטי, בעוד חודשיים הוא יחגוג את גיל 85. אבו מאזן לא יתמודד בבחירות ואיננו רוצה להיות מועמד, הוא רוצה להיות אב רוחני למודל דמוקרטי, לאומי ומוסרי שהוא משוכנע בו", טען רג'וב.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אמר בעבר כי הוא יציג את מועמדותו בבחירות לנשיאות אך מאז חלף זמן רב, בינתיים הוא עבר טיפולים בליבו ומצב בריאותו איננו טוב.
דבריו של ג'בריל רג'וב באו מבלי שהוועדה המרכזית של פת"ח התכנסה כדי לדון בשאלה מי יהיה מועמד התנועה בבחירות לנשיאות.
הצהרתו המפתיעה של ג'בריל רג'וב סותרת את דבריו של בכיר פת"ח חוסיין א-שיח' שהודיע לפני כמה ימים כי תנועת פת"ח דבקה במחמוד עבאס כמועמד היחיד שלה בבחירות (לנשיאות).
גם מושל העיר עזה בכיר פת"ח אברהים אבו אלנג'א  חזר על הדברים.
למרות האופטימיות בשטחים בדבר עריכת בחירות בשטחים בקרוב, יש מי שמטילים ספק בקיומן, בכיר פת"ח ג'מאל מוחייסן אמר כי יש עוד קשיים רבים בדרך לבחירות והביע חשש שתנועת חמאס תיסוג מהן.
המבחן המעשי לקיום הבחירות יהיה הרגע שבו יפרסם מחמוד עבאס צו נשיאותי שיקבע את תאריכי הבחירות לפרלמנט ולנשיאות, בינתיים שוררת אי בהירות לגבי השתתפותו של מחמוד עבאס בבחירות, ג'בריל רג'וב רואה את עצמו כיורשו של מחמוד עבאס ונשאלת השאלה האם אמר את הדברים מתוך ידיעה לאחר ששמע אותם מפיו של יו"ר הרש"פ או מתוך ניסיון לדחוף את מחמוד עבאס הצדה בעדינות באמצעות התקשורת כדי שיוכל הוא עצמו להתמודד על תפקיד הנשיא.
האם מחמוד עבאס יהיה מוכן לוותר על כסאו? אם כן, מי ידאג לאינטרסים הכלכליים של שני בניו? את מי הוא יסמן כיורשו?
שאלות רבות ללא תשובות.
קרב הירושה בצמרת פת"ח אמור להתגבר אם אכן יתקיימו בסופו של דבר הבחירות ואנו רק בתחילתו של הסרט.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי