המוקשים של מחמוד עבאס

ארגון חמאס דורש ערבויות כי אם ינצח בבחירות תועבר אליו השליטה בגדה ללא בעיות וכי פעיליו לא יעצרו לקראת הבחירות.
בהנהגת חמאס חוששים כי הסכמת יו"ר הרש"פ לבחירות איננה כנה והוא מתכנן להכשילן באופן מתוחכם כדי לגלגל את האשמה על חמאס או ישראל.
משלחת של חמאס בראשות בכירי התנועה ח'ליל אלחיה ורוחי מושתהא יצאה מהרצועה למצרים בדרכה לביקור בטורקיה ובקטאר, בקהיר היא תיפגש עם בכירי המודיעין המצרי כדי לדון עמם בנושא עריכת הבחירות בשטחים.
בכיר חמאס יחיא מוסא אמר ב-6 בנובמבר כי המשלחת תדון בנושא הערבויות לבחירות שמצרים רואה בעריכתן שלב חשוב בדרך להשגת פיוס לאומי.
בצמרת חמאס מנסים שלא לתקוף את יו"ר הרש"פ בנושא הבחירות באופן רשמי כדי לשמור על אווירה טובה וכדי לנסות לחשוף את כוונותיו האמיתיות.
בכירים בחמאס טוענים כי כל המהלך של מחמוד עבאס שיזם את עריכת הבחירות הוא תוצאה של לחץ אדיר שהופעל עליו מצד האיחוד האירופי כי אם לא יקיים בחירות יופסק הסיוע הכספי לרש"פ.
לכן, הם חושדים כי מחמוד עבאס מכין בחשאי את הרקע לטירפוד הבחירות על ידי הצבת תנאים שארגון חמאס איננו יכול לקבל ולגלגל את האשמה לכיוון חמאס ואולי גם לכיוונה של ישראל ובכך לצאת "נקי" כלפי מדינות אירופה כמי שניסה בכל כוחו לעמוד בבקשה האירופית אך נכשל שלא באשמתו.
משלחת חמאס אמורה לדון עם המצרים כיצד יובטח לארגון חמאס שאם הוא ינצח בבחירות, אכן הרש"פ תעביר לחמאס את השליטה בשטחי הגדה, כיצד ניתן להבטיח שישראל לא תמנע זאת וכיצד יובטח שלומם של המועמדים בבחירות מטעם חמאס המתגוררים בתחומי הגדה.
האם ניתן לוודא שהם לא יעצרו על ידי ישראל או על ידי הרש"פ ושתינתן להם האפשרות המלאה לצאת בקמפיין בחירות ללא בעיות?
הפלגים הפלסטינים בראשות חמאס דורשים גם מיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לקיים "מפגש לאומי" של גוף המסגרת הזמני של אש"פ, בהשתתפות ארגוני חמאס והג'יהד האסלאמי, כדי להגיע להסכמה על מכלול הבעיות המדיניות, ביטחוניות וחוקתיות הקשורות לבחירות.
מחמוד עבאס מתכנן לפרסם צו נשיאותי שיקבע את מועדי הבחירות, תחילה, בחירות לפרלמנט הפלסטיני ואחרי 3 חודשים בחירות לנשיאות, הפלגים הפלסטינים מסכימים למתווה אך ארגון חמאס מתנגד לכך שהבסיס החוקי לעריכת הבחירות יהיה חוק היסוד משנת 2007.
החוק קובע שכל המפלגות המשתתפות בבחירות חייבות להכיר בכך שאש"פ הינו הנציג היחיד של העם הפלסטיני ולכבד את כל ההסכמים שהוא חתם עם ישראל.
בארגון חמאס חושדים שבכך רוצה מחמוד עבאס להכשיל את הבחירות ולגלגל את האשמה לכישלון על חמאס או לבזות אותה בכך שיכפה עליה בעקיפין את הסכמי אוסלו.
בעייה נוספת היא הפיקוח על הבחירות כדי שלא יהיו בהן זיופים, בחמאס חוששים שמנגנוני הביטחון של הרש"פ יזייפו את התוצאות כדי להבטיח את שלטון מחמוד עבאס, מאידך גיסא חוששים ברש"פ כי ארגון חמאס יזייף את התוצאות ברצועת עזה שבה הוא שולט כדי להישאר בשלטון.
כל הנושאים האלה דורשים דיון, ליבון והגעה להסכמות בין פת"ח לחמאס, למרות ההתקדמות הגדולה שהושגה וההסכמה של כל הפלגים על עריכת הבחירות, מחמוד עבאס מסרב לקיים את "המפגש הלאומי" עם כל הפלגים כדי להסיר את המוקשים שנותרו בדרך לבחירות.
ומעבר לכל המוקשים האלה, נותרו השאלות העיקריות פתוחות, האם ישראל תאפשר את השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות שהרי ללא הסכמתה לכך לא יתקיימו הבחירות.
האם ישראל תהייה מוכנה להסתכן בכך שחמאס תזכה בבחירות ותשתלט באופן חוקי גם על שטחי הגדה? הרי מדובר בבת הברית של איראן וחזבאללה ששוללת את ההכרה בישראל ואת הסכמי אוסלו.
החששות והחשדות מקננים בהנהגת חמאס שמחמוד עבאס סומך על ישראל שהיא תוציא עבורו את הערמונים מן האש או על תנועת חמאס ובכך תהייה לו את הלגיטימציה להמשיך לשבת על כיסאו.
מחמוד עבאס משמש כיו"ר הרש"פ כבר 14 שנים ברציפות ומנצל את הנתק מרצועת עזה כדי להתחמק מבחירות, הוא הפך לדיקטטור וכל מעייניו הם להבטיח את המשך קיומה של האימפריה הכלכלית שבנה עבור שני בניו, האם הוא יסכים למהלך דמוקרטי שאמור לסכן את כל מה שהשיג?

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי