אזהרה מתימן

מנהיג המורדים החו'תים בתימן הפרו איראני שיגר אזהרה לישראל כי ביכולת ארגונו להנחית עליה מכות קשות אם תתקוף בתימן.
איראן חוששת שישראל איתרה את הכנותיה לתקיפת מטרות ישראליות משטח תימן והיא מתכננת מכת מנע מקדימה.
מנהיג ארגון "אנצאר אללה", שהינו ארגון המורדים החות'ים בתימן,עבד אלמאלכ אלחות'י, נשא נאום ב-9 בנובמבר לרגל חג הולדת הנביא, שבו שיגר לראשונה איום לעבר ישראל בנוסף לאיום על סעודיה.
בנאום ששודר בערוץ הטלוויזיה "אלמסיירה" של המורדים החות'ים, דחה עבד אלמאלכ אלחות'י את דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי איראן החלה לספק טילים מדוייקים לתימן ואיים לתקוף את ישראל אם היא תתקוף את תימן.
"עמנו לא יהסס להכריז על ג'יהאד נגד האוייב הישראלי ולהנחית את המכות הקשות ביותר נגד המטרות הרגישות בישות של האויב אם הוא יסתבך במעשי טיפשות נגד עמנו, העמדה העויינת שלנו נגד ישראל היא עמדה עקרונית,אנושית, מוסרית וחובה דתית", אמר אלחות'י.
זו הפעם הראשונה שהמורדים החות'ים, שהינם השלוחה של איראן בתימן, משגרים איום ישיר על ישראל, המורדים החות'ים לקחו את האחריות על תקיפת מתקני הנפט של סעודיה ב-14 בספטמבר באמצעות טילי שיוט ומל"טים אך גורמי המדויעין במערב ובישראל מעריכים כי בפועל איראן היא זו שביצעה את ההתקפה באמצעות הזרוע האווירית של "משמרות המהפכה".
במסיבת עיתונאים משותפת עם שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין ב-19 באוקטובר אמר ראש הממשלה נתניהו:
"איראן שואפת כעת להשיג נשק מדוייק שיכול לפגוע בכל מטרה במזרח התיכון בדיוק של 10-5 מטרים, הם שואפים לפתח את זה וכבר הכניסו אותם (את הטילים המדוייקים) לתימן במטרה לפגוע בישראל גם משם".
גורמים מדיניים בכירים אומרים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו חשף את עובדת הימצאות טילים מדוייקים איראניים בתימן כדי לשגר אזהרה לאיראן כי ישראל עוקבת אחרי הכנותיה לתקוף את ישראל וכי יש לה מודיעין מדוייק על כל הכנותיה למתקפה כזו מכל הגזרות, כולל מתימן.
איראן עסוקה כעת בהפגנות הענק בעיראק ובלבנון שמאיימות על ההגמוניה שלה אך על פי גורמים ביטחוניים בישראל במקביל היא ממשיכה לתכנן התקפה על ישראל באמצעות אחת מהשלוחות שלה וממתינה לעיתוי המתאים, איראן איננה מעוניינת בפרוץ מלחמה אזורית אלא באקט צבאי מוגבל נגד ישראל, דוגמת תקיפת מתקני הנפט בסעודיה, כדי להרתיע אותה מתקיפת מטרות איראניות בסוריה ובעיראק וגם מלפעול נגד פרוייקט הטילים המדוייקים.
הפגנות הענק בעיראק ובלבנון הן גורם המעכב את התקיפה האיראנית המתוכננת אך ההערכה בישראל היא שההחלטה כבר נפלה בצמרת השלטון באיראן ומדובר בשאלה של עיתוי, הספירה לאחור החלה.
איראן שאבה עידוד רב מהתקיפה המוצלחת של מתקני הנפט בסעודיה ומחוסר התגובה של הנשיא טראמפ להתקפה בגלל עיסוקו בעניינים הפנימיים בארה"ב כמו תהליך ההדחה וההכנות לבחירות לנשיאות בחודש נובמבר 2020.
גורמי המודיעין בישראל מעריכים כי מתקפה איראנית לעבר ישראל יכולה להגיע משטח סוריה או עיראק באמצעות המליציות השיעיות הפרו איראניות או כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" בפיקודו של הגנרל קאסם סולימאני, אך גם משטחה של תימן ניתן לבצע תקיפה של מטרות ישראליות.
הנקודה הישראלית הקרובה ביותר לתימן היא העיר אילת אך המרחק הוא גדול מאוד, גם עבור טילי השיוט האיראניים,אולם האיראנים בהחלט יכולים לספק למורדים החות'ים טילים בליסטיים ארוכי טווח או להשתמש בתימן כבסיס לתקיפת אוניות ישראליות השטות במצרי באב אלמנדב לנמל אילת באמצעות טילי חוף ים, או באמצעות ספינות נפץ ממולכדות שיבצעו פיגועי התאבדות על הספינות הישראליות.
נזכיר כי ארגון חזבאללה הפרו איראני שיגר ב-14 ביולי 2006, במהלך מלחמת לבנון השניה, טיל חוף ים מדגם C-802  נגד ספינות לעבר אוניית חיל הים הישראלי שהייתה מול חופי לבנון, האונייה נפגעה ו-4 לוחמי חיל הים נהרגו בהתקפה, האונייה ניזוקה ונגררה בהמשך לבסיס חיל הים בחיפה.
האיום של מנהיג המורדים החות'ים הפרו איראני על ישראל מעיד על החששות שלו מפני תקיפה ישראלית שתהווה מכת מנע מקדימה, לישראל יש יכולות מודיעיניות גבוהות וראש הממשלה נתניהו הפתיע את האיראנים והמורדים החות'ים כשהודיע על כך ישראל מודעת לכוונותיהם לפעול נגדה משטח תימן.
ישראל הוכיחה כבר בעבר כי ביכולתה לסכל מראש מתקפות נגדה, כפי שחיסלה את חוליית הרחפנים האיראנית של כוח "קודס" בסוריה שתכננה פיגוע נגדה באזור רמת הגולן בחודש אוגוסט שעבר.
עם זאת, יש לעקוב בקפדנות מבחינה מודיעינית אחרי הנעשה בתימן ולנקוט בצעדים הדרושים לאבטח את הספינות הישראליות המפליגות באזור באב אלמנדב, האיום של עבד אלמאלכ אלחות'י הוא רציני ולא מן הנמנע שהאיראניים ינסו להשתמש במורדים החות'ים כדי לפגוע במטרות ישראליות כפי שהם משתמשים בהם לפגוע במטרות סעודיות.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי