סולימאני וההתבססות האיראנית בסוריה

מותו של הגנרל קאסם סולימאני הוא התפתחות חיובית עבור ישראל בכל הקשור במלחמה נגד ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה.
סולימאני הוא אבי הפרוייקט האיראני בסוריה, ישראל צריכה לנצל את הוואקום שנוצר בעקבות מותו כדי להגביר את התקפותיה על היעדים האיראנים בסוריה.
הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר בנאום שנשא בהרצליה ב-25 בדצמבר כי "צה"ל נערך לעימות מוגבל או יותר מזה" מול איראן וכי ישראל לא יכולה לאפשר העברת אמצעי לחימה מעיראק לסוריה מבלי לטפל בכך.
הדברים נאמרו לפני חיסולו של קאסם סולימאני ע"י ארה"ב, סולימאני היה אבי הפרויקט של ההתבססות הצבאית בסוריה ומותו הוא התפתחות חיובית עבור ישראל.
להערכת כמה פרשנים ערבים, חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני ישפיע לרעה על תהליך ההתבססות האיראנית בסוריה, תהליך שישראל נלחמת בו באינטנסיביות בגלל מסוכנותו לביטחונה.
ההתבססות האיראנית בסוריה החלה בשנת 2012, איראן שלחה כוחות של גיס "קודס" של "משמרות המהפכה" וכוחות של חזבאללה לסייע לנשיא בשאר אסד במלחמת האזרחים בתמורה להקמת בסיסים  צבאיים בהמשך.
מי שפיקח על הפעילות הזו היה הגנרל קאסם סולימאני.
לאיראן יש בסוריה כמה בסיסים: בסיס בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק שמשמש תחנה להעברת לוחמים ואמצעי לחימה מאיראן לסוריה ולבנון שמופצץ באופן קבוע על ידי חיל האוויר הישראלי.
בסיס נוסף נמצא בשדה התעופה הסורי 4T באזור חומס, כמו כן יש נוכחות צבאית איראנית בשדה התעופה חמאת ובשדה התעופה נירב בחלב ובאזור כיסווה סמוך לדמשק.
איראן גם העבירה לשטח סוריה עשרות אלפי לוחמים של המליציות השיעיות העיראקיות, ב-2012 הוקמה בסוריה מליציית "אבו אלפצ'ל אלעבאס" הקשורה לארגון הגג של המליציות בעיראק "אלחשד א-שעבי", כמו כן יש בסוריה לוחמים של מליציות עיראקיות נוספות: "אלנג'באא'", "עצאיב אהל אלחק" וחזבאללה העיראקי.
חלק גדול מהלוחמים האלה עזב את סוריה לאחר הגעת כוחות הצבא הרוסי למדינה.
המנהיג העליון האיראני עלי ח'מינאי מיהר למנות את הגנרל אסמעיל קאני למפקד כוח "קודס" במקומו של קאסם סולימאני כדי להמשיך את ההתבססות הצבאית בסוריה, חיסולו של סולימאני הוא מכה לפעילות הצבאית האיראנית בסוריה שהוא היה אביה ומיסדה.
סולימאני הקים גם עשרות מליציות בעיראק ובראשן את "אלחשד א-שעבי" והוא היה המקשר והמתאם בין איראן לארגון חזבאללה בלבנון.
בשנתיים האחרונות התרכז קאסם סולימאני בהקמת הגשר היבשתי הגדול באזור אלקאים אלבוכמאל בגבול סוריה-עיראק  שמטרתו להעביר אמצעי לחימה רבים, כולל טילים מדוייקים, מאיראן דרך עיראק לסוריה ולחזבאללה בלבנון, הציר הזה מחבר יבשתית את טהרן לביירות שבלבנון.
אזור אלקאים-אלבוכמאל נתון להתקפות אוויריות, מדי כמה ימים, מצידן של ישראל וארה"ב ובאחרונה החל כוח "קודס" בהקמת מנהרות ומחסנים תת קרקעיים באזור כדי להתגונן מפני ההתקפות האלה.
הגשר היבשתי הגדול הזה הינו אחד ההישגים האסטרטגיים הגדולים של קאסם סולימאני וההנהגה האיראנית חוששת כי הוא נמצא עכשיו בסכנה בעקבות חיסולו.
החשש האיראני הוא שישראל תנצל את הוואקום שנוצר בעקבות חיסול סולימאני בקשר של איראן עם המליציות השיעיות הפועלות בעיראק ובסוריה כדי להגביר את ההתקפות עליהן, קאסם סולימאני היה איש שטח ושהה רבות באזורים שבהן יש נוכחות צבאית של המליציות בסוריה ובעיראק כדי לפקח מקרוב על פעילותן, הוא נע באופן קבוע על הציר טהרן-דמשק- בגדאד.
קאסם סולימאני היה האיש ששמר על משטרו של בשאר אסד בתקופת מלחמת האזרחים עד להגעת כוחות הצבא הרוסי למדינה והתבססותם, איראן חששה כי משטרו של בשאר אסד יתמוטט  ובכך היא תאבד את ההזדמנות להתבסס צבאית בסוריה והתפשטותה תיעצר.
סולימאני התבטא בעבר כי הוא רואה בסוריה "אזור חיץ חשוב להגנה על איראן ועל המהפכה האסלאמית, מפני דאע"ש והארגונים הג'יהאדיסטים, וקו הגנה ראשון."
סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית "ארנא" דיווחה בסוף השבוע שעבר מפי המנהיג העליון ח'מינאי כי משימות גיס "קודס" לא ישתנו בעקבות מותו של קאסם סולימאני, ההנהגה האיראנית נחושה להמשיך בהתבססות הצבאית בסוריה והיא תצטרך לעשות זאת ללא אבי הפרוייקט קאסם סולימאני, מדובר באתגר גדול עבור איראן וגם עבור ישראל שנחושה לעצור לחלוטין את הפרוייקט הזה.
אסמעיל קאני, יורשו של קאסם סולימאני, אמור להיכנס עכשיו לנעלים גדולות ולהמשיך בפרוייקט, אך אין לו את הקשרים ההדוקים שהיו לקאסם סולימאני עם המנהיג העליון ח'מינאי, עם הנשיא בשאר אסד ועם ראשי המליציות בסוריה ועיראק ומנהיג חזבאללה בלבנון.
מותו של קאסם סולימאני הוא מתנה חשובה עבור ישראל בכל הקשור למלחמה בהתבססות הצבאית האיראנית בסוריה, בעקבות חיסולו נפגע כושר הפעולה של איראן בסוריה, בשטח נוצר וואקום גדול שישראל צריכה לנצלו, זוהי שעת כושר להגביר את ההתקפות הצבאיות של ישראל בסוריה על היעדים האיראניים כדי לשבש את הפרוייקט.
".
.
".
".

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי