תגובה איראנית פרגמטית

איראן הגיבה על חיסולו של קאסם סולימאני במתקפת טילים על הבסיסים האמריקנים בעיראק באופן מידתי כדי שלא להיגרר למלחמה עם ארה"ב.
ההתקפה האיראנית הפכה ללעג בעולם הערבי, אולם, למרות התגובה האיראנית המתונה, איראן היא מעצמה אזורית מסוכנת שהכריזה מלחמת התשה על מטרות אמריקניות באזור.
איראן הגיבה אתמול על חיסולו הגנרל קאסם סולימאני, מפקד גיס "קודס" במשמרות המהפכה " בירי עשרות טילים בליסטיים משטחה לעבר 2 בסיסי צבא אמריקניים, עין אלאסד וארביל בשטח עיראק.
בניגוד לדיווחי הסרק בטלוויזיה הממלכתית של איראן כי בהתקפה נהרגו 80 חיילים אמריקניים, התברר בתוך כמה שעות כי ההתקפה הסתיימה ללא נפגעים.
דובר ממשלת איראן, עלי רביעי, לא ידע כיצד להסביר את הפארסה בשידורי הטלוויזיה הממלכתית ואמר: "אין בידינו כל נתון בדבר הנזק או ההרוגים והפצועים שנגרמו בתקיפה על בסיס עין אלאסד", מאז נעלמו עקבותיו.
התגובה האיראנית עוררה בתוך כמה שעות לעג בעולם הערבי שעקב אחר ההתפתחויות, ברשתות החברתיות קיבלה איראן את הכינוי "נמר של נייר".
נראה כי האיראנים גילו גישה פרגמטית מאוד בתגובה הצבאית שלהם, בניגוד לרטוריקה הפומבית החריפה שבה הם השתמשו נגד ארה"ב וישראל מאז יום חיסולו של סולימאני, הם דאגו לעדכן מראש את ממשלת עיראק על כוונתם לתקוף את הבסיסים האמריקנים בשטחה מתוך הנחה שהמידע ימצא את דרכו אל האמריקנים ויאפשר להם להתכונן בהתאם.
לבסיסים האמריקנים בעיראק אין מערכות הגנה אווירית כמו, טילי פטריוט, שיאפשרו התגוננות מפני טילים בליסטיים, זוהי אחת הפרצות הביטחוניות שגרמו לאיראן לבחור בבסיסים האלה כמטרות לתקיפה, אולם, איראן ידעה היטב כי פגיעה קשה בחיילים האמריקנים תביא להסלמה גדולה ועימות צבאי עם המעצמה הגדולה בעולם, דבר שהיא איננה מעוניינת בו.
רשת CNN דיווחה ב-8 בינואר מפי גורם צבאי אמריקני בכיר כי לצבא ארה"ב הייתה התראה מוקדמת על ההתקפה האיראנית על הבסיסים הצבאיים בעיראק, דבר שאיפשר להפעיל בזמן את צופרי האזעקה בבסיסים האלה ולהוריד בזמן את החיילים למקלטים, כך לא נפגע שום חייל אמריקני מפגיעות הטילים בתוך הבסיסים.
על פי גורמים עיראקיים, לא כל הטילים האיראניים ששוגרו פגעו במטרותיהם,אחד הטילים אף לא היה חמוש,
איראן איננה מדינה מתאבדת, הדבר החשוב ביותר עבורה הוא לשמור על משטר ההיאתולות ועל מורשת המהפכה הח'ומינסטית והאידיאולוגיה שלה, המשטר האיראני יודע שארה"ב חזקה ממנו לעין שיעור, לכן, התקפת הטילים על הביסים האמריקנים בעיראק הייתה יותר דרך להעברת מסר של זעם לממשל טראמפ על חיסולו של קאסם סולימאני מבלי להתדרדר לעימות צבאי נרחב עם ארה"ב.
האיראנים רצו גם לשדר מסר לארה"ב ולישראל כי חיסולו של קאסם סולימאני היה חציית "קו אדום" ולהראות לעם האיראני ולמדינות המפרץ כי איראן איננה חוששת להגיב ישירות מול ארה"ב מול העליונות הצבאית האמריקנית.
איראן עשתה הכל כדי לעמוד בהבטחתה כדי להגיב צבאית מול ארצות הברית, ב"אופן מידתי" (אך מבלי להרוג שום חייל אמריקני), כפי שתיאר זאת שר החוץ האיראני ג'וואד זריף, הנהגת ההיאטולות הבינה שמותו של הקבלן האמריקני בהתקפת המליציות על בסיס כרכוכ בשבוע שעבר הרתיח את הנשיא טראמפ ודחף אותו להורות על חיסולו של קאסם סולימאני, היא גם הורתה למליציות השיעיות הנאמנות לה בתוך עיראק שלא לבצע פיגועים נגד  האמריקנים בעיראק ללא אישור ממנה.
סגן נשיא ארה"ב מייק פנס אמר ב-8 בינואר בראיון לרשת CBS כי איראן העבירה מסרים למליציות הנתמכות על ידיה של יתקפו מטרות אמריקניות או אזרחים אמריקניים ו "אנו מקווים שהמסר אכן יעבור".
האישור האיראני למליציות שלו ינתן בהמשך במסגרת מלחמת ההתשה נגד הנוכחות הצבאית האמריקנית במזרח התיכון כדי שהמליציות השיעיות יוכלו לנקום את מותו של אבו מהדי אלמוהנדס,סגן ראש מליציות "אלחשד א-שעבי", שנהרג ביחד עם קאסם סולימאני.
כללי המשחק בין ארה"ב לבין איראן השתנו, הנשיא טראמפ יזם את השינוי כשהורה לחסל את הגנרל קאסם סולימאני והאיראנים הגיבו ותקפו לראשונה באופן ישיר בסיסים אמריקנים בעיראק.
אולם, אסור להיכנס לשאננות נוכח התגובה האיראנית הצבאית הפרגמטית על חיסולו של קאסם סולימאני, איראן היא מעצמה אזורית מסוכנת המאיימת על היציבות במזה"ת, בעלת שאיפות התפשטות וחתירה לנשק גרעיני.
התגובה הצבאית הפרגמטית והזהירה של האיראנים על חיסולו של קאסם סולימאני איננה משנה את הצפוי בהמשך, נאומו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי אתמול היה בבחינת הכרזת מלחמת התשה נגד הנוכחות הצבאית האמריקנית במזרח התיכון באמצעות השלוחות השונות של איראן.
זהו הכיוון שבו הולכת איראן, המנהיג העליון ח'מינאי הורה לגנרל אסמעיל קאני,מפקד כוח "קודס" החדש להמשיך באותן המשימות שהציב קאסם סולימאני, כולל המשך ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה.
ירי הטילים הבליסטיים לעבר הבסיסים האמריקנים בעיראק המחיש את הכושר הטילי של איראן, כפי שבא גם לידי ביטוי בהתקפה על מתקני הנפט בסעודיה ב-14 בספטמבר, הנושא חייב לעלות לסדר היום העולמי מכיוון שפרוייקט הטילים הבליסטיים איננו כלול בהסכם הגרעין.
האיראנים מפתחים טילים בליסטיים ארוכי טווח שיכולים להגיע לטווח של יותר מ 2000 ק"מ, כולל טילים נושאי ראשים בלתי קונבנציונאלים, שמהווים איום גם על מדינות אירופה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי