חיסול סולימאני והתפשטות איראן

חיסול קאסם סולימאני היה פעולה אמריקנית נחוצה וחשובה לביטחון האזור אך הוא איננו מספיק לעצור את ההתפשטות האיראנית והאיומים על הכוחות המתונים במזה"ת.
הסכנה לישראל מכיוון סוריה וחזבאללה בלבנון לא נעצרה, ישראל חייבת לנצל את שלהי כהונתו של הנשיא טראמפ כדי להגביר את התיאום המדיני והצבאי עם ארה"ב לבלימת ההתבססות האיראנית בסוריה.
חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני ע"י ארה"ב היה צעד מבורך וחשוב, סולימאני היה המנוע של יצוא המהפכה החו'מיינסטית והתפשטות איראן במזרח התיכון ב-20 השנים האחרונות, הוא ביסס את השלוחות האיראניות בסוריה,עיראק, לבנון ותימן ועמד בראש פעילות הטרור של איראן במזה"ת.
השאלה היא האם בעקבות חיסולו תיעצר ההתפשטות האיראנית במזה"ת?
אחד הפרוייקטים החשובים של קאסם סולימאני היה ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה, הוא הצליח להכניס בשנים האחרונות אלפי לוחמים של המליציות השיעיות מעיראק לסוריה בנוסף ליחידות של כוח "קודס" מ"משמרות המהפכה" מבלי שארה"ב או ישראל יעצרו אותו ויצר עובדה מוגמרת.
בנוסף לכך הוא הקים את הגשר היבשתי הגדול בין עיראק לסוריה שבאמצעותו מעבירים האיראנים נשק מתקדם לסוריה ולחזבאללה בלבנון, כולל טילים מדוייקים.
האיראנים השקיעו רבות בפרוייקט שלהם בסוריה, מלבד ההתבססות הצבאית שלהם יש להם הסכמים כלכליים עם סוריה ופרוייקטים אזרחיים משותפים, הם נחושים להישאר בסוריה מכל הבחינות.
חיסולו של קאסם סולימאני הפתיע את האיראנים והכניס אותם להלם גדול, גם המליציות השיעיות בעיראק שנאמנות לאיראן הופתעו, איראן מתחילה אט אט להתאושש מההלם ולכלכל את צעדיה הבאים.
המנהיג העליון עלי ח'מינאי מיהר למנות את הגנרל אסמעיל קאני ליורשו של קאסם סולימאני כמפקד כוח "קודס"  והינחה אותו להמשיך בכל הפרוייקטים שבהם עסק סולימאני במזה"ת.
חיסול קאסם סולימאני הוא מכה קשה לאיראן, יורשו הגנרל אסמעיל קאני צפוי להיתקל בקשיים גדולים , על פי הערכות גורמי מודיעין במערב אין לו את היכולות המבצעיות והארגוניות שהיו לקאסם סולימאני שהיה גם יצירתי מאוד באופן הפעלת הכוחות בשטח.
אסמעיל קאני קיבל גם משימה נוספת,לפעול להוצאת הנוכחות הצבאית האמריקנית מהמזה"ת,
השלוחות הפרו איראניות ברחבי המזה"ת  נערכות כבר למשימה ונראה שהזירה העיקרית תהייה בעיראק, המליציות השיעיות בעיראק המשתייכות ל "אלחשד א-שעבי" מתכננות גם לנקום את מותו של מפקדם אבו מהדי אלמוהנדס באמצעות התקפות על הבסיסים האמריקנים.
אלא שארה"ב איננה מתכוונת  להסיג את כוחותיה מהמזה"ת בעקבות התקפת הטילים האיראנית על הבסיסים האמריקנים בעיראק,הנשיא טראמפ דחה על הסף את בקשת ממשלת המעבר בעיראק בראשות עאדל עבד אלמהדי לפנות את הבסיסים האמריקנים במדינה והתעלם מהחלטת הפרלמנט העיראקי בנושא, הנשיא טראמפ לא מתכוון לקפל את כוחות הצבא מעיראק בעיצומה של מערכת הבחירות לנשיאות ולהצטייר כמי שנכנע לאיומיה של איראן, משרד החוץ האמריקני הודיע כי הוא בוחן תוכניות להרחיב את הנוכחות של נאט"ו בעיראק, בנוסף לכך איים טראמפ כי  הוא מתכוון לדרוש מהעיראקים פיצויי של מיליארדי דולרים שהפסידה ארה"ב במדינה אם העיראקים יעמדו על דרישתם להוצאת כוחות צבא ארה"ב, הנשיא האמריקני הולך מול ממשלת עיראק הפרו-איראנית "ראש בראש" ואין בכוונתו להיענות לדרישתה.
צריך לומר את האמת, חיסולו של קאסם סולימאני יביא, בתרחיש הטוב, להחלשת מגמות ההתפשטות של איראן שסולימאני היה קבלן הביצוע שלהן,ההנהגה האיראנית ידועה כעקשנית ואין בכוונתה לוותר על התוכניות שלה רק בגלל חיסולו של סולימאני, תהא חשיבותו אשר תהא, גם אם היה גורם מפתח, עצירת ההתפשטות האיראנית במזרח התיכון היא תהליך ארוך המחייב הרבה נחישות ונשימה ארוכה שכן מדובר במלחמה קשה וממושכת.
ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה היא מסוכנת מאוד לישראל, האיראנים לא יותרו עליה והאיום הוא גדול, ההתמודדות עמה מחייבת הפעלת לחץ צבאי גדול על איראן וסוריה במקביל להפעלת לחץ כלכלי והגברת הסנקציות על ידי ארה"ב.
ישראל חייבת להגביר את התיאום הצבאי והמדיני עם ארה"ב ולנצל את הכהונה הנוכחית של הנשיא טראמפ כדי לנסות ולעצור את ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה, הנושא הדחוף ביותר הינו פרוייקט הטילים המדוייקים של חזבאללה שישראל חייבת לעוצרו.
איראן עוברת ל"מלחמת התשה" נגד הנוכחות הצבאית האמריקנית במזה"ת באמצעות המליציות השיעיות ובמקביל היא תפעל פנימית לחזק את המשטר שלה נוכח הסנקציות האמריקניות, המצב הכלכלי הקשה והזעם על הפלת המטוס האוקראיני.
איראן מפעילה לחצים על ממשלת עיראק כדי שתוציא את הכוחות האמריקנים משטחה ומנסה למשוך זמן באמצעות "מלחמת ההתשה" כדי להימנע מעימות צבאי ישיר עם ארה"ב שעלול להביא למלחמה, מתוך תקווה שתצליח להשפיע  על מערכת הבחירות לנשיאות והנשיא טראמפ ינחל בנובמבר הבא תבוסה פוליטית.
האיראנים מעריכים כי נשיא אמריקני חדש מהמפלגה הדמוקרטית יהיה הרבה יותר נוח עבורם, לכן, גם ישראל צריכה לשים לב ללוח הזמנים הפוליטי בארה"ב ולנצל את מה שנשאר מתקופת כהונתו הנוכחית של הנשיא טראמפ כדי לנסות ולהשיג את יעדיה בכל הקשור לסכנה האיראנית.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי