לחץ שיעי לנסיגת ארה"ב מעיראק

המליציות השיעיות הנאמנות לאיראן נערכות לפעולות טרור נגד כוחות צבא ארה"ב בעיראק וממתינות לתשובה הרשמית של ארה"ב על דרישת עיראק לנסיגה מהמדינה.
איראן צפויה להיתקל בקשיים רבים במאמציה להביא לנסיגת צבא ארה"ב מעיראק, בינתיים יתכן שתיזום פעולות טרור מתימן.
מנהיגי "פלגי ההתנגדות" בעיראק, הכינוי של המליציות השיעיות הנאמנות לאיראן, נועדו ב-13 בינואר בעיר קום באיראן לדון בדרכים להביא ליציאת כוחות ארה"ב מעיראק.
מדובר בפגישה חשובה שבה השתתפו איש הדת הבכיר מוקתדא סדר, וראשי המליציות השיעיות האדי אלעאמרי,אכרם אלכעבי, לית' אלח'זעלי ואבו אלאא' אל ווילאי.
בפגישה סוכם על הקמת "ועדת תיאום" שתתאם את פעילות  כל גופי ההתנגדות נגד הנוכחות האמריקנית בעיראק.
במקביל פירסמה קואלציית "אלפתח" בפרלמנט העיראקי איום לפתוח בפעולות צבאיות נגד הכוחות האמריקנים בעיראק אם תסרב ארה"ב להיענות להחלטת הפרלמנט העיראקי לסגת מהמדינה.
איש הדת השיעי הבכיר בעיראק, מוקתדא סדר, קרא ב-14 בינואר לתושבי עיראק לצאת ל "הפגנת מיליון" בדרכי שלום בדרישה לנסיגת כוחות צבא ארה"ב מעיראק.
המליציות השיעיות בעיראק ממתינות לתשובה הרשמית של ארה"ב על קריאת ממשלת עיראק לקבוע לו"ז לנסיגת הכוחות האמריקנים מעיראק, רק אז הן אמורות להתחיל בהתקפות על מטרות אמריקניות בעיראק.
הממשלה בעיראק בראשות עאדל עבד אלמהד הינה ממשלת מעבר ולא ברור אם היא תוכל ליישם את החלטת הפרלמנט העיראקי להוצאת הכוחות האמריקנים מעיראק.
ארה"ב מנסה להרוויח זמן, הנשיא טראמפ איננו רוצה בנסיגה מעיראק בעיתוי הנוכחי מחשש שזה יתפרש ככניעה לאיראן וישפיע על המרוץ לנשיאות, הוא מאיים בהטלת סנקציות על עיראק, אם יגבר הלחץ הפנימי בעיראק על הממשלה הוא עשוי להחליט על פריסה מחדש של הכוחות האמריקנים בעיראק כדי לצמצם את הסכנות הנשקפות לחיילים האמריקנים מפני פיגועי טרור.
שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו שוחח עם 50 אישים עיראקים בניסיון לעודד כוחות מתונים בעיראק שיתמכו בהמשך הנוכחות הצבאית האמריקנית למלחמה בדאע"ש, ארה"ב מנסה להראות כי הדרישה לנסיגה היא דרישה של איראן ולא דרישה עיראקית.
במקביל התכנסו באיחוד האמירויות נציגים של הפלגים הסונים בעיראק כדי לדון באפשרות הקמת "אזור סוני" בעיראק ובקשה מארה"ב להמשיך במשימותיה בעיראק ולא לסגת ממנה.
דרישה כזו תאפשר לצבא ארה"ב להתפרס מחדש באזורים הסונים בעיראק.
בינתיים ממשיך ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אלמהדי  בהתייעצויות על הסגת הכוחות הזרים מעיראק, הוא שוחח בטלפון עם ראש ממשלת שבדיה סטיבן לופין על המשך המלחמה נגד כוחות דאע"ש בעיראק, לשבדיה יש 70 חיילים בעיראק העוסקים בהדרכה צבאית של כוחות צבא עיראק.
הזירה העיראקית הופכת להיות הזירה העיקרית למאבק בין ארה"ב לאיראן, אולם גם המליציות העיראקיות הפרו איראניות מבולבלות והן רוצות לכלכל צעדיהן בזהירות נוכח התגובות הבלתי צפויות של הנשיא טראמפ.
החשש שלהן הוא שהנשיא האמריקני ימלכד את ממשלת המעבר בראשות עאדל עבד אלמהדי, יפרוס מחדש את חיילי צבא ארה"ב בעיראק  ויפעל לחלוקתה בפועל כדי שלא לתת לאיראן ניצחון כלשהו.
הנוכחות הצבאית האמריקנית בעיראק תקועה לאיראנים כמו "עצם בגרון", המשימה הראשונה של האיראנים היא להביא לגל פיגועי טרור נגד הכוחות האמריקנים בעיראק בנקמה על חיסולו של קאסם סולימאני כדי שלא להסתבך במלחמה ישירה מול ארה"ב.
הנוכחות הצבאית האמריקנית בעיראק מוגדרת לצורך לחימה בארגון הטרור דאע"ש אך הנוכחות הזו על גבול עיראק איראן מלחיצה את משטר ההאיתולות שרואה בכך איום ישיר על שלטונו ומתן אפשרות לאמריקנים לשבש את ההתבססות האיראנית בסוריה ובעיראק.
המשימה הזו שהטיל המנהיג הרוחאני העליון על גיס "קודס" להביא לנסיגת כוחות צבא ארה"ב מעיראק היא אתגר גדול מאוד עבור הגנרל אסמעיל קאני, יורשו של קאסם סולימאני, ההנהגה האיראנית תבחן אותו מקרוב בתפקידו החדש והוא יצטרך להתחיל ולספק תוצאות כבר בזמן הקרוב כיצד הוא מקדם את הלחימה נגד כוחות הצבא האמריקני בעיראק.
גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי הוא צפוי להיתקל במכשולים רבים ויקשה עליו להיכנס בפרק זמן קצר לנעליו הגדולות של קאסם סולימאני.
חשש לנקמה מתימן
לא מן הנמנע שבעוד המתקפה של המליציות השיעיות על הנוכחות הצבאית האמריקנית בעיראק מתעכבת, יפעלו האיראנים גם בחזיתות אחרות נגד האמריקנים, ההערכות בעולם הערבי מדברות על פעולות טרור צפויות של המורדים החות'ים בתימן נגד מטרות אמריקניות או ישראליות כדי לנקום את מותו של קאסם סולימאני.
צריך לזכור כי גורמים אמריקנים אישרו ב-10 בינואר בפני ה"וושינגטון פוסט"  כי ביום בו חיסלה ארה"ב את קאסם סולימאני ביצעו כוחות אמריקנים מבצע סודי נגד בכיר איראני מ"משמרות המהפכה" בתימן.
מדובר בעבד ראזה שחלאי, מפקד בכיר בכוח "קודס" שפועל בתימן, הפעולה האמריקנית לא הסתיימה בהצלחה והוא נותר בחיים, דבר שמגביר כעת את האפשרות לפעולת נקמה מצדו ומצד המורדים החות'ים הנאמנים לאיראן.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי