המאבק על שחרור מרוואן ברגותי

עסקת חילופי השבויים בין ישראל לחמאס במבוי סתום אך מאחורי הקלעים מתנהל קרב איתנים בנוגע לאפשרות שחרורו של מרוואן ברגותי במסגרת העסקה.
ארגון חמאס מוכן להכלילו בעסקה בתמיכת בכירי פת"ח מוחמד דחלאן וג'בריל רג'וב אך יו"ר הרש"פ חושש כי השחרור יפגע במעמדו הפוליטי, הכדור במגרשה של ישראל.
המגעים החשאיים לקידום עסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס כדי להחזיר הבייתה את 4 השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים ברצועת עזה נמשכים בפרופיל נמוך ועד כה לא הושגה בהם פריצת דרך,גורמי יודעי דבר מסרו כי מדובר בעסקה קשה ומורכבת ויש בה שתי סוגיות עיקריות שעדיין לא נפתרו:
א.     התנאי המוקדם של חמאס כי ישוחררו לאלתר כ-50 ממשוחררי "עסקת שליט" שנעצרו מחדש על ידי ישראל.
ב.     סירוב ישראלי לדרישת חמאס לשחרר יותר מ-400 רוצחים עם דם על הידיים במסגרת העסקה.
בעוד ישראל עסוקה בניסיון לקדם את העסקה למרות הקשיים, מתנהל מאחורי הקלעים קרב איתנים כדי להביא , במסגרת העסקה, לשחרורו של בכיר פת"ח מרוואן ברגותי האסור בכלא הישראלי כבר 15 שנים.
ברגותי שהיה אדריכל הטרור של פת"ח באינתיפאדה השנייה ויד ימינו של יאסר ערפאת בביצוע הפיגועים נגד ישראל, נדון בבית משפט אזרחי ל-5 מאסרי עולם על רצח אזרחים ישראלים.
הרחוב הפלסטיני הדביק למרוואן ברגותי את הכינוי "נלסון מנדלה הפלסטיני" והוא זוכה לפופולאריות גדולה בשטחים ומוביל בסקרי דעת הקהל כמועמד המועדף על תושבי השטחים להנהיג את הפלסטינים במקום מחמוד עבאס.
בשבועות האחרונים, לאחר שנושא עריכת בחירות כלליות בשטחים לפרלמנט והנשיאות עלה על הפרק, גבר המאמץ הפלסטיני להכליל את שמו של מרוואן ברגותי ברשימת המחבלים שישוחררו בעסקת חילופי השבויים הבאה עם ישראל.
ארגון חמאס הסכים להכליל את שמו של ברגותי ברשימת הדרישות מישראל במסגרת העסקה ונעשה מאמץ פלסטיני ללחוץ על מצרים לקדם את שחרורו של מרוואן ברגותי בעסקת החילופין הבאה, מצרים הינה המתווך העיקרי בין חמאס לישראל בנושא חילופי השבויים.
ברגותי זוכה לתמיכה גדולה מצדו של בכיר פת"ח מוחמד דחלאן המקורב לנשיא מצרים א-סיסי ובאחרונה זכה ברגותי גם לתמיכתו של מזכ"ל פת"ח בגדה ג'בריל רג'וב.
על פי גורמים בפת"ח, ג'בריל רג'וב ביקר במצרים כבר 4 פעמים בניסיון לשכנע את המודיעין המצרי לתמוך במגעים שלו עם ישראל בשחרורו של מרוואן ברגותי מן הכלא.
מנגד, פועלת הרש"פ בחשאי מול מצרים וישראל כדי להכשיל את המאמץ לשחרורו של מרוואן ברגותי מן הכלא מחשש שהוא יביס בבחירות את מחמוד עבאס.
על פי גורמים בפת"ח, מחמוד עבאס חושש מאוד מהפופולאריות הגדולה ברחוב הפלסטיני שלה זוכה מרוואן ברגותי, ב-2011 הוא הכשיל את שחרורו של ברגותי במסגרת "עסקת שליט" ולפני יותר משנתיים הוא פעל כדי להכשיל את שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים שהוביל מרוואן ברגותי בבתי הכלא בישראל.
באחרונה העביר יו"ר הרש"פ הצעה לתוך הכלא הישראלי עבור מרוואן ברגותי כדי להניא אותו מהשתתפות בבחירות הפלסטיניות, ההצעה כללה את מינוי ברגותי לראש סיעת פת"ח בפרלמנט הפלסטיני בתמורה לכך שיפרוש מהמרוץ לנשיאות, ברגותי דחה את ההצעה על הסף.
בעקבות סירובו של ברגותי, פתחו בכירי פת"ח, בהנחיית מחמוד עבאס, בקמפיין נגד שחרורו של מרוואן ברגותי מן הכלא, לקמפיין הצטרפו כמה בכירים בפת"ח הנוטלים חלק בקרב הירושה שחוששים ששיחרורו של ברגותי ידחוק אותם אל הפינה.
על פי בכיר בצמרת פת"ח, הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, הרואה עצמו כיורשו של מחמוד עבאס, שוחח עם בכירים בשב"כ הישראלי וב-CIA  והסביר להם כי ברגותי הינו אדם קיצוני וכי שיחרורו יחבל בתיאום הביטחוני בין השב"כ  והרש"פ.
בציר החדש בצמרת פת"ח הפועל נגד מרוואן ברגותי חברים מאג'ד פרג' וחוסיין א-שיח' הפועלים בשליחותו של מחמוד עבאס, הם עסוקים בעיקר בדמוניזציה ובהפחדת בכירים אמריקנים וישראלים מפני שחרורו האפשרי של מרוואן ברגותי.
לפני כמה ימים ביקרה את מרוואן ברגותי בכלאו, רעייתו עו"ד פדווא ברגותי, לאחר שנאסר עליה לבקרו במשך 33 החודשים האחרונים.
לאחר הביקור היא מסרה שמצב בריאותו הוא טוב אך סירבה למסור פרטים נוספים,ב-30 בדצמבר היא הוזמנה למוקאטעה ברמאללה לפגישה עם מחמוד עבאס שבה כנראה נדונה כוונתו העיקשת של בעלה להתמודד לבחירות על הנשיאות.
גורמים המקורבים לברגותי אומרים כי הדרך היחידה שנותרה בפני ברגותי כדי להשתחרר ממאסרו היא באמצעות התמודדות בבחירות לנשיאות מתוך הכלא הישראלי בתקווה שהוא יקבל סיוע עממי מהרחוב הפלסטיני ויפעיל לחץ בינלאומי על ישראל.
כמובן, ששחרורו של מרווואן ברגותי תלוי בראש ובראשונה בהסכמתה של ישראל, על פי גורמים מדיניים בירושלים,אין התלהבות בקרב חברי ממשלת הימין להסכים לשחרורו של מרוואן ברגותי במסגרת עסקת חילופי שבויים עם חמאס ,סביר להניח כי אם מחמוד עבאס יעביר מסר לישראל כי הוא מתנגד לשחרורו של מרוואן ברגותי מכיוון שהדבר עלול להחלישו, היא תקבל את בקשתו והנושא ירד לגמרי מעל הפרק, המגמה הישראלית היא להעניש את מרוואן ברגותי בגלל פעילות הטרור שלו וכדי שעונשו ירתיע אחרים מללכת בדרכיו .

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי