מות סולימאני טלטל את המשטר האיראני

חיסולו של קאסם סולימאני הוא מכה קשה למשטר האיראני וליוקרתו אך אין בו כדי להביא להפלתו.
משטר ההיאתולות עבר טלטלה קשה גם בעקבות הפלת המטוס האוקראיני אך הוא צפוי להתאושש, מדובר במשטר דיקקטורי ואכזר שמדכא ביד ברזל כל גילוי מחאה.
לא כדאי לפתח ציפיות מוגזמות מההפגנות האחרונות באיראן שבהן נראו מפגינים קורעים את תמונותיהם של הגנרל קאסם סולימאני, המנהיג ח'מינאי והנשיא רוחאני וקוראים להתפטרותו של המנהיג העליון ח'מינאי, בהפגנות האלה השתתפו רק כמה מאות בני אדם והן מהוות התפרצות של זעם בעקבות הודאת המשטר האיראני כי הוא הפיל את המטוס האוקראיני בשוגג וכתוצאה מכך נהרגו 176 נוסעים, בהם יותר מ-40 אזרחים איראנים, המשטר האיראני איננו בסכנת קריסה והוא נחוש לדכא ביד קשה כל גילוי מחאה נגד השלטון.
חיסולו של קאסם סולימאני, אדריכל וקבלן הביצוע של המדיניות האיראנית באזור, הוא מכה קשה לאיראן ואין ספק שהוא החליש אותה ואת השפעתה במזרח התיכון,שר החוץ האמריקני פומפיאו אמר כי החיסול התבצע במסגרת האסטרטגיה החדשה של ארה"ב במזה"ת, אם מטרת האסטרטגיה הייתה להביא לקריסת המשטר האיראני  הרי שהיא נכשלה, אם המטרה היא להחליש את איראן ולאלץ אותה בסופו של דבר לבוא לשולחן המו"מ ולדון מחדש על הסכם הגרעין הרי שעדיין יש לה סיכוי כלשהו.
הפלת המטוס האוקראיני הביאה בסופו של דבר לחשיפת השקרים של המשטר האיראני, גם הודעת הטלוויזיה האיראנית הרשמית כי בהתקפת הטילים על בסיס "עין אלאסד" בעיראק נהרגו 40 אמריקנים התבררה כשקרית, המשטר איבד את שאריות האמינות שלו במשבר האחרון, אולם אסור לשגות באשליות, חוסר האמינות של המשטר בעיני בני עמו לא יערער את יציבותו.
בשורה התחתונה, הגנרל קאסם סולימאני נחשב לגיבור לאומי, בעיני הזרם הרפורמיסטי והשמרני כאחד, הוא נתפס כ"רמבו של איראן" שחוסל ב"דרך פחדנית" ע"י ארה"ב, המשטר האיראני הצליח מייד לאחר החיסול לאחד את העם האיראני נגד מדיניות ארה"ב באמצעות מסע ההלוויה שנמשך כמה ימים ושהשתתפו בו כמה מיליוני שיעים בעיראק ובאיראן.
חיסול קאסם סולימאני הגביר את אי השקט וחוסר היציבות באיראן,בעקבות הפלת המטוס האוקראיני איראן תיאלץ עתה לשלם פיצויים כספיים לכל משפחות נוסעי המטוס,אוקראינה הודיעה כי הפסיקה לחלוטין את הטיסות לאיראן וצפוי לגבור הלחץ הבינלאומי על השלטון האיראני.
חיסול קאסם סולימאני הגביר את המתיחות בין הזרם הרפורמיסטי לזרם השמרני, מנהיג האופוזיציה מהדי כרובי, הנתון במעצר בית, קרא למנהיג העליון ח'מנאי להתפטר מתפקידו אך הקריאה שלו לא תפסה תאוצה ברחוב, הדיכוי של המשטר האיראני הוא חזק, זמן קצר לאחר מכן נעצר בנו של כרובי שתמך בהפגנות.
חיסולו של קאסם סולימאני וההפגנות שבאו לאחר מכן באיראן הבליטו שוב את ההתנגדות העזה של כמה מגזרים בעם האיראני לרעיונות ההתפשטות של  המשטר ומימון המליציות הצבאיות הנאמנות למשטר ברחבי המזה"ת, בעיראק הקים קאסם סולימאני 67 מליציות, בסוריה 34 מליציות בנוסף לתמיכה כספית בחזבאללה בלבנון, במורדים החות'ים בתימן ובארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, הכל מהכספים של העם האיראני הנאנק תחת עול הסנקציות האמריקניות החריפות בעוד העוני והאבטלה גוברים וכן העלאות המחירים.
חלקים מהציבור האיראני חשים שהמשטר מתיש את הכלכלה האיראנית באמצעות מדיניות ההתפשטות שלו במזה"ת שאיננה תורמת דבר לאזרחי איראן, הציבור עדיין לא התאושש מגל ההפגנות בחודש נובמבר במחאה על עליית מחירי הדלק, ההפגנות דוכאו ע"י השלטון בכוח ובאכזריות ונהרגו בהן 304 מפגינים ועל פי גירסא אחרת כ-1500 מפגינים.
חיסולו של קאסם סולימאני ישפיע על הזירה הפנימית באיראן, סולימאני היה "האיש החזק" באיראן והיעלמותו מסמלת את היחלשות המשטר, בכל הקשור בדיכוי גילוי המחאה הפנימית וביצוע מוצלח של מדיניות ההתפשטות האיראנית במזה"ת שספגה כעת מכה קשה.
המנהיג העליון ח'מינאי ראה בקאסם סולימאני את המועמד המוביל לתפקיד הנשיא בבחירות בשנת 2021.
ח'מינאי שספג מכה אישית קשה בעקבות חיסולו של קאסם סולימאני נאלץ לצאת ולנאום בפני ההמונים, לראשונה מאז 8 שנים, כדי לנסות ולחזק את הכבוד הלאומי של איראן, בנאום שנשא ב-17 בינואר במסגד בטהרן לאחר תפילת יום השישי התרברב ח'מינאי כי ארצו "הנחיתה סטירת לחי" על פרצופה של ארה"ב.
הוא שיבח את קאסם סולימאני שהיה לטענתו "המפקד החזק של ההתנגדות באזור" ואמר כי "כוח "קודס" צריך להיחשב כארגון הומניטארי בעל ערכים אנושייים וכי אנשיו הם לוחמים ללא גבולות".
ח'מינאי דחה את הביקורת הפנימית על המשטר ושאל: "מי מייצג את העם האיראני , אותם המאות  שהשפילו את תמונתו של קאסם סולימאני או המיליונים שצעדו ברחובות?".
להנהגת ההאיתולות יש סבלנות רבה ואורך נשימה וסביר להניח שהנקמה האמיתית על חיסולו של קאסם סולימאני עדיין לא הגיעה, התקפת הטילים על הבסיסים האמריקנים בעיראק הייתה רק צעד ראשון, המהלך הגדול יותר הינו מלחמת התשה נגד הנוכחות הצבאית האמריקנית במזה"ת במטרה לסלקה מהאזור כשהזירה המרכזית אמורה להיות הזירה העיראקית.
אולם, המנהיג ח'מינאי אמר בנאומו בסוף השבוע שעבר את המשפט כי "משמרות המהפכה יכולים להעביר את המערכה מחוץ לגבולות איראן", פרשנים ערבים שעקבו אחר נאומו ראו בכך מעין "פתווא" (פסק הלכה) או איום  המעיד על כך שאיראן מתכננת פגיעה ביעדים ובאישים אמריקנים במקומות שונים בעולם כנקמה על מותו של קאסם סולימאני.
איראן מנסה להתאושש מן ההלם הקשה שניחת עלה בעקבות חיסול קאסם סולימאני אשר הפתיע וטלטל את המשטר, אך אין בכך להביא להפלתו, מדובר במשטר דיקקטורי נוקשה ואכזר אשר הישרדותו היא היעד הראשון מבחינתו, הוא ידכא ביד ברזל כל גילויי מרי, כפי שעשה בהצלחה בעבר,חיסול סולימאני הוא מכה קשה אך איננו "נוק אאוט" שיפיל את המשטר לקרשים באופן שהוא לא יוכל להתאושש ממנו.




הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי